TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Socialdemokraterna vill göra det lättare att göra bilar miljövänliga
13 november 2007 09:58




- Vi socialdemokrater tycker inte att regeringens satsning på miljöbilspremien räcker för att få folk att köpa miljöbilar. Vi anser att politiken behöver kompletteras med en åtgärd riktad även till dem som inte har möjlighet att köpa nytt. Därför föreslår vi ett efterkonverteringsstöd till dem som väljer att bygga om sin bil till en miljöbil. Det säger Carin Jämtin (s) och Anneli Hulthén (s), ordförandena i socialdemokraternas miljörådslagsgrupp.


- Vi vill att staten under 2008 och 2009 satsar sammanlagt 225 miljoner på att hjälpa människor bygga om sina bilar för att kunna använda mer miljövänliga bränslen, ett s k efterkonverterings-stöd, säger Carin Jämtin (s).


- Den som vill konvertera sin bil från bensin till etanol får räkna med en kostnad på 15.000 - 20.000 kronor. Expertisen säger dock att beloppet "går dock att räkna hem över en bils livslängd då etanolen är väsentligt billigare att tanka". Vi vill ge en premie så att själva ombyggnaden bli billigare att genomföra. På så sätt kan fler bygga om sina bilar, säger Anneli Hulthén (s).


Bakgrund:
På den socialdemokratiska regeringens uppdrag utredde Vägverket i samråd med Naturvårds-verket år 2005 möjligheterna till efterkonvertering av personbilar till etanol och gasdrift. Utredningen visade att det är möjligt för Sverige att ta fram ett regelverk för efterkonvertering. Det krävs ett nationellt system för typgodkännande av konverteringssatser för att säkra att avgasreningen inte försämras och att risken för brand och explosion inte ökar.


Vägverket konstaterade:
En efterkonverterad bil ska klara samma avgaskrav som en ursprunglig bil. Biltillverkarna ansvarar i dag för att en bil klarar kraven på avgasrening sedan den tagits i bruk. Enligt lagen måste tillverkaren ge bilägaren en garanti på bilens avgasrening i 5 år eller 100 000 km. Om en bil konverteras under garantitiden bör därför tillverkaren av konverteringssatsen ta över hållbarhetsgarantin. Säkerhetskrav är nödvändiga. För gas finns ett ECE-reglemente som kan införas i Sverige. För etanol och E 85 måste nationella regler tas fram, eftersom det inte finns något motsvarande regelverk. Grundläggande är också att lagen om motorfordons avgasrening och bränslen samt förordningen om motorfordons avgasrening behöver ändras.


För mer information:
John Zanchi
Pressekreterare hos Carin Jämtin
076-129199
john.zanchi@stadshuset.stockholm.se


Carin Larsson
Pressekreterare
070-6770712
carin.larsson@riksdagen.se

2007-11-13 09:58