TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
(S) föreslår en sammanhållen energi- och klimatpolitik
24 september 2007 21:49



På måndagen presenterade Thomas Östros socialdemokraternas förslag till en ny och sammanhållen energi- och klimatpolitik. Förslagen, som presenterades vid en pressträff i riksdagen, är många och spänner över en rad områden.


- Klimatfrågan kan endast lösas om världens länder väljer att samarbeta. Men det internationella arbetet får inte bli en ursäkt för att inte agera i Sverige. Vi måste ta flera nya initiativ för att driva på utvecklingen. Det är bara en nationell politik som ger trovärdighet internationellt. Därför förskräcker regeringens passivitet och brist på konkreta förslag, säger Thomas Östros, vice ordförande i riksdagens näringsutskott och energipolitisk talesperson för (s).


- Socialdemokraternas politik är en politik för jobb, tillväxt, framtidstro och konkurrenskraft. Den ska garantera en fortsatt säker energiförsörjning och ge vår industri god tillgång på el till konkurrenskraftiga priser och med låg inverkan på miljö, hälsa och klimat. Den ska samtidigt aktivt vara en motor i omställningen till en mer hållbar energiförsörjning och ett hållbart samhälle.


Några av förslagen i motionen:
- Klimatsäkra biståndet
- Utsläppshandeln måste ge lägre utsläpp
- Återbäring från kraftföretagen till konsumenterna.
- Stöd till efterkonvertering av bilar
- Skärpt konkurrens på elmarknaden
- Inrätta elombudsman
- Utveckla de gröna certifikaten
- Utarbeta en ny enhetlig klimatmärkning
- Miljöanpassa den offentliga upphandlingen
- Vattenfall ska gå före i omställningen, tydlig ägarstyrning krävs
- Öka tillgången på riskkapital
- Fasa ut kärnkraften successivt
- Bryt oljeberoendet till 2020 – två nya forsknings- och investeringsprogram
- Inför vita certifikat för energieffektivare samhälle
- Inrätta ett särskilt Råd för energieffektivisering
- Landsomfattande informationskampanj om energieffektivisering
- Utveckla Programmet för Energieffektivisering (PFE)
- Ge stöd till små- och medelstora företag genom energikontor/energikonsulter
- Kommersialisera forskningen
- Branschprogram för vindkraftsindustrin
- Förläng skattenedsättningen för biodrivmedel
- Stimulera produktion av ”andra generationens biodrivmedel”
- Förenkla tillståndsprocessen för vindkraftsetableringar
- Öka användningen av inhemska biodrivmedel
- Öka uttaget från skog och åker
- Reglera samägandet av kärn- och vattenkraftsproduktion
- Underlätta nya aktörers tillträde på elmarknaden
- Dela upp Elbörsen i två marknader
- Inför system för certifiering av elhandlare
- Trygga tillgången på el
- Bryt transportsektorns beroende av olja
- Successivt högre krav på bensinhandlarna att sälja förnybara drivmedel
- Enhetlig miljöbilsdefinition
- Offentliga sektorn föregångare vid inköp av miljövänliga fordon
- Främja transportarbete till sjöss
- Handslag med svensk fordonsindustri



Debattartikel publicerad på Dagens Nyheters debattsida 2007-09-24


En sammanhållen energi- och klimatpolitik
Många känner en växande oro för vad klimatförändringarna kan komma att innebära för framtiden. Läget är allvarligt. Förändringarna sker snabbare och blir kraftfullare än vad som tidigare förutspåtts. Den moderatledda regeringens mål om 30 procents utsläppsminskningar är därför otillräckligt. På sikt måste vi rikta in oss mot den nivå som många forskare redan nu förvarnar om som nödvändiga: 80-90 procentiga utsläppsminskningar jämfört med 1990 års nivå. Möjligheterna till en högre ambitionsnivå bör därför utredas och utsläppsminskningar på uppemot 35-40 procent till 2020 övervägas.


Regeringens första år präglades av nedskärningar och otydliga besked i klimatfrågan. Och detta är en politik som tyvärr fortsätter även i år. Trots klimatvänliga utspel saknas de konkreta åtgärderna i budgeten.


I stället devalveras värdet på "klimatmiljarden" i takt med att allt mer av regeringens politik blir känd. Klimatinvesteringsstödet avskaffas. Nedskärningarna av det regionala energieffektiviseringsarbetet ligger fast. Stödet till energiinvesteringar i offentliga lokaler avskaffas. Stödet till villaägares investeringar i energieffektiva fönster upphör. Oljekonverteringsstödet upphör. Stödet för att byta ut den direktverkande elen mot miljövänligare alternativ skärs ned ytterligare.


För att värna vårt klimat och säkra vår energiförsörjning formulerade vi socialdemokrater redan 2005 målet att Sveriges oljeberoende ska brytas till år 2020. Då ska olja inte behövas för att värma våra hus och ingen bil ska vara ensidigt hänvisad till bensin eller diesel. Då ska vi kraftigt ha ökat vår förnybara energiproduktion och förbättrat vår förmåga att effektivt använda vår energi.


Den sammanhållna energi- och klimatpolitik som vi presenterar idag ska garantera en fortsatt säker energiförsörjning och ge svensk industri god tillgång på el till konkurrenskraftiga priser med låg inverkan på miljö, hälsa och klimat. Den ska samtidigt aktivt vara en motor i omställningen till en mer hållbar energiförsörjning och ett hållbart samhälle, ökad konkurrenskraft och nya jobb.


Två miljarder kronor till forskning och investeringar. Vi lanserar nu två nya program, ett investerings- och ett forskningsprogram, för att bryta Sveriges oljeberoende. Full utbyggda ska de omfatta två miljarder kronor per år. De ska förstärka forskningen, öka kunskapsutvecklingen, effektivisera transportsektorn, stimulera användandet av nya förnybara drivmedel och driva på energieffektiviseringsarbetet inom såväl transport- som bostads- och industrisektorn.


En enhetlig klimatmärkning ska bli ett verktyg för klimatsmarta konsumenter. Vi vill skapa möjligheter för alla dem som i sin roll som konsumenter vill göra något åt klimatproblemen. Vi vill i samarbete med livsmedelsbranschen, energibranschen och företrädare för transportsektorn och bostadssektorn utarbeta en ny enhetlig klimatmärkning som ger konsumenterna en ärlig chans att välja klimatsmart.


Konkurrensen på elmarknaden ska skärpas och elkonsumenternas ställning ska stärkas. Om marknaden inte tar sitt ansvar krävs hårdare lagstiftning. En elombudsman ska inrättas.


Elkonsumenterna ska få återbäring från kraftföretagens rekordvinster. Dessa ska finansiera konverteringsstöd för att stödja investeringar i nya pelletspannor, fjärrvärme, energibesparingar med mera. På så sätt kan alla, även låginkomsthushåll bidra till energiomställningen.


Vita certifikat från 2009 ger elbesparingar på 14 TWh på tio år. Fokus på effektivare användning vid sidan av tillförsel på elmarknaden ger bättre miljö, lägre elkostnader och bättre familjeekonomin. De vita certifikaten ska minska onödig energianvändning och utnyttja den nya energismarta tekniken där möjligheterna finns.


De vita certifikaten ålägger elleverantörer att effektivisera motsvarande en viss procent av den mängd el de säljer. Företaget kan antingen genomföra åtgärderna själva eller köpa intyg, vita certifikat, av någon annan, till exempel ett bostadsbolag som har minskat elanvändningen i motsvarande grad.


Drivmedelscertifikat ska införas för att öka tillgången på förnybara drivmedel. Det sker genom krav på att en andel av bensinbolagens drivmedelsförsäljning ska vara förnybar. För att nå målet kan åtgärder vidtas inom företaget eller köpas av andra bolag eller drivmedelsproducenter genom drivmedelscertifikat.


Vi vill också komplettera miljöbilspremien med en skattestimulans åt dem som konverterar sin gamla bil till en miljöbil. Efterkonvertering av bilar ger en direkt miljöeffekt och kan utnyttjas av alla de som inte har råd med en ny bil.


Vi vill använda Vattenfall som ett verktyg i energiomställningen. Deras nuvarande mål ligger på 10 TWh ny förnybar el till 2016 och tillkom i dialog med den tidigare socialdemokratiska regeringen. Det ska höjas ytterligare. Vattenfall måste också tar ett större ansvar för investeringar i ny teknik, i pilot- och demonstrationsanläggningar för förnybara energikällor och i effektivare elöverföring.


Vi vill också pröva om vinstmedel från Vattenfall kan ligga till grund för en särskild fond för att stärka såddfinansieringen inom energi- och miljöteknikbranschen. Vi vill också gå vidare med förslaget att bilda ett nytt statligt bolag för affärsmässiga och marknadskompletterande investeringar i svensk energiteknik.


Tidigare har staten, facket och företagen inom bland annat fordons-, metall- och bioteknikindustrin enats om forskning och utveckling, infrastruktursatsningar med mera inom ramen för strategiska branschprogram. Nu vill vi gå vidare med ett branschprogram för svensk vindkraftindustri. Vindkraften står inför sitt kommersiella genombrott i Sverige. Genom branschprogramment och de ytterligare åtgärder vi nu föreslår kan vindkraftsutbyggnaden skyndas på.


Vi vill göra ett handslag med svensk fordonsindustri. Svensk fordonsindustri är en nyckel till omställningen av transportsektorn och ett samarbete mellan stat och näringsliv kring den andra generationens förnybara drivmedel och teknik är därför angelägen. Det bör innehålla en åtagande från statens sida att via skatteregler, infrastruktursatsningar, forskning och utveckling bland annat öka tillgången på förnybara bränslen. Avgörande är också att driva på EU i samma riktning. Fordonsindustrin bör för sin del åta sig att öka sina ansträngningar för en långsiktigt hållbar fordonsflotta.


Biståndet ska klimatsäkras. Långsiktig ekonomisk tillväxt kan inte skapas utan att miljön förbättras och vice versa. Valet mellan att ge bistånd för fattigdomsarbete eller för miljöarbete existerar inte längre.


Fram tills nu har Sverige varit ett föregångsland. En målmedveten socialdemokratisk politik har, trots ett envist motstånd från högerpartierna, gjort att vi bättre än andra länder utnyttjar våra tillgångar på förnybar energi och att vi har en framgångsrik exporterande miljötekniksektor. Det är därför oroande att den borgerliga energikompromissen visat sig lamslå i stället för att ge långsiktiga förutsättningar.


THOMAS ÖSTROS
riksdagsledamot (s)
vice ordförande riksdagens näringsutskott

2007-09-24 21:49