- Det vore bra om kulturministern gör det möjligt så att film kan visas i hela landet, snarare än att bara prata om det i reklamfilmer på SF-biografer. Det säger Margareta Israelsson, kulturpolitisk talesperson för (s) i en kommentar till att kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth medverkat i en reklamfilm för SF som visats den gångna helgen på SF:s biografer runt om i landet.
- Hela sommaren har regeringen av flera oberoende debattörer kritiserats för sin filmpolitik. Lena Adelsohn-Liljjeroth har då hänvisat till att den kommersiella marknaden ska stå för utvecklingen. Kulturministern väljer genom att medverka i SF:s reklamfilm att ställa sig på monopolets sida. Den fria konkurrensen - som är så viktigt för moderaterna när det gäller skolor och sjukhus - tycks inte gälla biograferna.
- Om kulturministern tar sig tid att söka igenom högarna på kulturdepartementet ska hon finna en utredning om digitalbio. Det är nu hög tid att agera på annat sätt än framför kameran!, avslutar Margareta Israelsson.
Se mer på ett inslag i kulturnyheterna den 24 september:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=919312
eller lyssna till debatten mellan kulturministern och Margareta Israelsson i P1 morgon den 25 september:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=1650