TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Kommentarer från Ibrahim Baylan med anledning av folkpartiets rapport ”Agenda för de första 100 dagarna: utbildningspolitik”
8 september 2006 16:49



-Jag kan konstatera att rapporten inte innehåller några nya förslag och att folkpartiet än en gång avstår från att presentera en politik för att minska klyftorna mellan elever och mellan skolor. Dessutom struntar folkpartiet i vuxenutbildning, studiestöd och folkbildning. Det visar deras agenda som de idag presenterat. Vi är inte förvånade. För folkpartiet handlar utbildningspolitik om att få bedöma, klassificera och sortera barn. För oss handlar utbildningspolitik om att minska klyftor och låta alla ta del av ett livslångt lärande, säger skolminister Ibrahim Baylan i en kommentar till folkpartiets rapport.


Kritiken kan sammanfattas i fyra punkter:


1. Folkpartiet och högeralliansen har en politik som ökar klyftorna
Folkpartiet och högeralliansen tar inte chansen att presentera en politik för att minska skillnaderna i skolan. Den främsta utmaningen för skolan under de kommande åren är att minska klyftor och segregation mellan skolor.  Därför satsar vi särskilt på de skolor som har tuffast förutsättningar. Bland annat ska 1 000 resurspersoner anställas i skolor med hög andel elever med utländsk bakgrund och i skolor med låg måluppfyllelse i utsatta områden. Vi satsar också på att anställa 3000 fritidspedagoger och annan personal på fritids, vilket främst gynnar de elever som inte får hjälp hemma. I folkpartiets rapport finns inte ett enda ord om hur segrega¬tion ska motverkas i skolan. De tror på enkla lösningar med sortering och sänkta ambitioner istället för sociala reformer som minskar segregationen. 


2. Folkpartiet och högeralliansen vill införa en sorteringsskola
Folkpartiet och högeralliansen vill införa skriftliga betygsliknande omdömen redan från och med årskurs ett och göra betygen obligatoriska från årskurs 6. Det innebär att barn redan i första årskurs ska graderas, sorteras och rangordnas i vem som är bäst och sämst. Att tidigt få en stämpel att man är sämst väcker inte lusten att lära. Det kan snarast ta död på lusten att utvecklas maximalt så långt som möjligt.


3. Folkpartiet och högeralliansen vill sänka kunskapskraven i gymnasiet
Vi socialdemokrater vill satsa resurser på att utveckla de gymnasiala yrkesutbildningarna och införa en gymnasial lärlingsutbildning. Folkpartiet och högeralliansen vill istället sänka kraven för de elever som läser dessa utbildningar. Detta går tvärtemot vad både fack och arbetsgivare kräver. Vi kan inte möta dagens och ännu mindre morgondagens arbetsliv med sänkta kunskapskrav för de som ska bli arbetare. Genom att ta bort kravet på kärnämnen för de elever som läser ett yrkesförberedande program skapas återvändsgränder som i kombination med alliansens kraftiga nedskärningar i vuxenutbildningen riskerar att försämra Sveriges konkurrenskraft och i praktiken utestänga en majoritet från vidare studier.


4. Skattesänkningar går före satsningar på utbildning
De borgerliga partiernas gemensamma motion om vårpropositionen fokuserar på ett skattesänkningspaket om 52 miljarder kronor. Den borgerliga skattesänkningen första året är större än de offentliga kostnaderna för vuxenutbildningen, utbildningen vid universitet och högskolor samt allt studiestöd. En central del av högeralliansens besparingsprogram inom utbildningen är en neddragning med 17 500 högskoleplatser. Denna nedskärning på högskolan ska alltså genomföras trots att det finns mer än två sökande till varje utbildningsplats hösten 2006. Trots att sextio procent av gymnasieeleverna vill läsa vidare. Trots att antalet 20-åringar ökar med över 30 procent från starten av denna mandatperiod till slutet av nästa mandatperiod. Trots att efterfrågan på den välutbildade arbetskraften ökar kraftigt och akademikerarbetslösheten minskar.


Maria Persdotter, pressekreterare hos Ibrahim Baylan, 070-564 34 35

2006-09-08 16:49