Idag publicerade Statistiska centralbyrån (SCB) varuexportens volymutveckling under det första halvåret 2006. Statistiken visar att exporten ökade med närmare 10 procent.
– Den starka exporten är en viktig drivkraft för den kraftiga sysselsättningsutvecklingen. På bara ett år har det tillkommit 120 000 fler jobb, varav nästan hälften har tillkommit inom den tjänstesektor som arbetar nära den högeffektiva industrin, säger Näringsminister Thomas Östros.
– För att ytterligare främja exporten och därmed skapa förutsättningar för ännu fler jobb vill vi socialdemokrater under nästa mandatperiod genomföra en bred satsning på ”Varumärket Sverige”. 170 miljoner kronor ska tillföras årligen utöver vad som tidigare utlovats. Satsningen ska framförallt stärka de mindre företagens möjlighet till export, avslutar Näringsminister Thomas Östros.
Satsningen på ”Varumärket Sverige” innehåller följande delar:
• Den regionala exportrådgivningen ska tillföras ökade medel och byggas ut. Alla företag ska ha tillgång till rådgivning för affärer på internationella marknader.
• Exportfinansieringssystemet ska utvecklas. Särskilda insatser ska göras för att underlätta små och medelstora företags exportfinansiering.
• Tjänstesektorns export ska underlättas. Tillsammans med näringslivet vill vi genomföra insatser för att stärka, särskilt småföretagens, export av tjänster.
• Särskilda insatser på snabbväxande marknader. Nya och förstärkta insatser ska genomföras för att främja svenska företags export, inte minst till Kina, Indien och Östersjöområdet.
• Satsningar på miljöteknikexport. De nya satsningarna ska särskilt främja mindre företag inom miljötekniksektorn.
• Utländska investeringar ska underlättas inom profilbranscher. Vi vill göra särskilda insatser inom ramen för investeringsfrämjandet för att marknadsföra svenska profilområden som exempelvis life science och fordon för utländska investerare.
Håkan Carlsson, pressekreterare hos Thomas Östros, 070-867 39 86