Ska företag få sälja vad som helst och säga till konsumenten att det är nyttigt? Ska en sötad läskedryck som tillsatts lite c-vitamin få kallas nyttig? Ska den få marknadsföras som hälsosam? I den diskussion om vad ett företag ska få påstå om de livsmedel som företaget tillverkar eller säljer som pågår inom EU har moderaterna tagit ställning på ohälsans sida.
I Europaparlamentet har moderaterna röstat för att tillåta hälsopåståenden och näringspåståenden utan restriktioner. Det innebär också att alkohol ska få påstås ha hälsobringande effekter, utan att myndigheter samtidigt ska få varna för riskerna med alkohol. Moderaterna tycker således att godis och drycker som till största delen består av socker eller har en hög alkoholhalt ska få marknadsföras som hälsosamma. Müsli med 2 procent havre och 98 procent socker skulle, om moderaterna får som de vill, kunna säljas som ett sätt att leva nyttigt eller gå ned i vikt.
- Konsumenterna har rätt till saklig information. Varor som i huvudsak består av onyttiga ingredienser som socker och fett ska inte kunna marknadsföras som nyttiga. Det är att lura konsumenterna! Varor som bidrar till ökad ohälsa, som exempelvis godis, ska inte heller få berikas med vitaminer och mineraler. Det kan då framstå som att godiset skulle vara nyttigare och hälsosammare än det faktiskt är. Det är inte uppriktigt gentemot konsumenten! säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist (s).
Som konsumenter ska vi inte behöva luras att köpa livsmedel, som vi inte hade velat ha om vi hade haft mer information om innehållet. Därför arbetar den socialdemokratiska regeringen för bättre märkning på alla livsmedel. Du ska som konsument veta vad du köper.
I morgon kommer EU:s ministerråd att ta ställning till förslaget att närings- och hälsopåståenden inte ska få vara felaktiga och att livsmedel med höga mängder alkohol, socker, fett eller salt inte ska få marknadsföras som hälsosamma.
- Förslaget är ett steg i rätt riktning. Det innebär krav på öppenhet och tydlighet gentemot oss konsumenter. Vi vill att vi ska veta vad vi köper! säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.
Ministerrådets beslut måste, för att träda i kraft, även godkännas av Europaparlamentet. Där riskerar det att ta stopp eftersom den liberala och konservativa majoriteten, där de svenska moderaterna ingår, vill annorlunda. Moderaterna, och deras partivänner i Europa, vill uppenbarligen att företag ska kunna marknadsföra onyttig mat som hälsosam!
En debattartikel skriven av Åsa Westlund, socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet och konsumentminister Ann-Christin Nykvist finns publicerad på SVT Opinion