TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Moderat politik försvårar rehabilitering
26 maj 2005 16:48


- De borgerliga partiernas förslag om att privatisera trafikskadeförsäkringen kommer allvarligt försämra möjligheterna att genomföra Whiplash-kommissionens förslag om snabb rehabilitering. Det säger Carina Moberg, vice ordförande i riksdagens trafikutskott i en kommentar till en rapport som presenterats av Whiplash-kommissionen.


- Risken är också stor att andelen som kör oförsäkrat på våra vägar kommer att öka dramatiskt. Detta underlättar naturligtvis inte heller rehabiliteringen för dem som skadas svårt i trafikolyckor.


- Som trafikpolitiker, men också som sjukgymnast, har jag med stort intresse tagit del av rapporten som Whiplash-kommissionens ordförande Ingvar Carlsson presenterat idag. Min spontana reaktion är att utredningen har lämnat ett mycket bra material som vi ska ta till vara på bästa sätt.


- Ett intressant avsnitt i utredningen berör utveckling av bilstolar som ska ge ett bättre skydd. Vi socialdemokrater har länge drivit frågan om bättre skyddsutrustning i våra bilar. Senast frågan var aktuell i riksdagen var när vi behandlade trafiksäkerheten i höstas. Vi måste ställa stora krav på att omsätta befintlig trafiksäkerhetskunskap till nya produkter som skyddar våra kroppar.


- Samtidigt är jag djupt oroad över den privatisering av trafikskadeförsäkringen som de borgerliga partierna föreslår i sina budgetmotioner och där moderaterna, inte helt oväntat, är de som vill gå längst och tar i kraftigast.


- Vad det egentligen handlar om är ett första steg i nedmonteringen av det allmänna sjukförsäkringssystem vi har i Sverige. Man ska inte glömma bort att moderaterna också vill sänka sjukersättningen till 65 procent. Om man skadas i en trafikolycka med påföljande whiplashskada ska man alltså först ha betalat en fördubblad premie för sin trafikförsäkring på bilen, sedan ska man dessutom få 15 procent mindre i ersättning under sin sjukskrivning och rehabilitering.


Bakgrund
Moderaterna vill i sin budgetmotion ?spara? hela nio miljarder genom sitt trafikförsäkringsförslag. Detta ska betalas av bilägare genom en fördubbling av försäkringspremierna. Alla kommer dock inte att behöva lägga ut lika mycket pengar. Riskutsatta grupper kommer att få högre premietillägg än de mindre riskutsatta. Som exempel kan nämnas att yngre bilägare kommer att drabbas av mer än dubbelt premietillägg jämfört med äldre. Dom som kör prickfritt och har bra (läs dyra) bilar kommer att vinna på moderaternas förslag.


Moderaterna försöker försvara sitt förslag med argumentet att det skulle vara en trafiksäkerhetshöjande åtgärd. Men tittar man närmare på det så står det snabbt klart att detta enbart är ett svepskäl. Detta är ett förslag som slår väldigt olika för olika grupper. Några exempel: För en personbil av märke Volvo V70, 2004 års modell ändras premien från 1 139 kronor till över 2 200 kronor om bilägaren bor i Lysekil, är kvinna och är 67 år gammal samt att hon kör högst 1000 mil per år. Om bilägaren istället är en 19-årig man, bor i Kalix och kör 3000 mil per år, ökar premien från 5 470 kronor till närmare 11 000 kronor. Skulle samma person bo i Stockholm ökar premien från 6 500 kronor till 13 000 kronor.


För mer information:
Carina Moberg
rikdsagsledamot, vice ordförande Trafikutskottet
070-530 42 25
carina.moberg@riksdagen.se


Janne Sundkvist
politisk sekreterare
08-786 48 21
070-651 63 15
janne.sundkvist@riksdagen.se


(Pressmeddelande från socialdemokraterna i riksdagen.)

 
[2005-05-26]