TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Ibrahim Baylan presenterar satsningar på sex- och samlevnadsundervisningen
20 maj 2005 14:10


Pressmeddelande från Utbildnings- och kulturdepartementet.


En översyn av målen i kursplanerna och en studie av läroböcker med fokus på HBT-frågor. Det är två uppdrag som regeringen beslutat ge Skolverket, och som presenterades av skolminister Ibrahim Baylan vid RFSU:s kongress i Örebro på fredagen.


Ibrahim Baylan, fotograf: Pawel Flato- Som skolminister från Sverige kan jag vara stolt över det som har åstadkommits inom sex- och samlevnadsundervisningen. Sverige ses idag som en förebild för människor i andra länder, som kämpar för att sexualupplysning ska bli tillåtet att utöva inom skolans ram, sa Ibrahim Baylan i sitt tal. De kämpar för något som infördes i Sverige redan för femtio år sedan, då sex- och samlevnadsundervisningen blev obligatorisk i svenska skolor. Men även om vi kan vara stolta i Sverige, så finns det ingenting som inte kan bli ännu bättre, sa skolministern.


Kursplaneuppdraget
Skolverket har fått i uppdrag att göra en översyn av målen i de olika kursplaner som rör kunskapsområdet sex- och samlevnad för grund- och gymnasieskolan samt att överväga hur kunskapsområdet tydligare kan lyftas fram i dessa dokument. Uppdraget ska genomföras efter samråd med Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning och redovisas under 2006.


Värdegrundsfrågorna måste belysas i sex- och samlevnadsundervisningen. Särskilt bör frågor rörande jämställdhet, homo-, bi- och transpersoner samt kränkande behandling lyftas fram i undervisningen och kursplanerna. Målen bör också om möjligt spegla de olika synsätt på sex och samlevnad som kan finnas bland annat beroende på etnisk eller religiös tillhörighet samt de skilda villkor som gäller för personer med funktionshinder. Även elevernas önskemål om en mer reflekterande undervisning i sex- och samlevnad som framkom i regeringens värdegrundsprojekt, bör vägas in.


Läroboksuppdraget
Skolverket har också fått i uppdrag att göra en studie av läroböcker i grund- och gymnasieskolans undervisning. Läroböckerna ska analyseras med avseende på i vilken omfattning och på vilket sätt de avviker från läroplanens värdegrund. Eventuella uttryck för diskriminering eller andra former av kränkningar, på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder ska särskilt uppmärksammas.


Bakgrunden till detta beslut är att flera undersökningar, bland annat "Homosexualitet är inte olagligt om man är över 15 år" från RFSL ungdom, visar att det finns exempel på läroböcker som ger uttryck för främlingsfientlighet och intolerans mot homo-, bi- och transpersoner (HBT).

 
[2005-05-20]