De små regionala flygplatserna drivs så gott som alla med ekonomiska underskott och stödet utgör därför ett viktigt tillskott i verksamheten.
Infrastrukturminister Ulrica Messing säger i en kommentar till beslutet: - Flyget spelar en betydelsefull roll för det långväga resandet i Sverige, framför allt i de fall det saknas alternativa transportmöjligheter som till exempel tåg. Därför är det viktigt att staten tar sin del av ansvaret för att se till att flygplatser runt om i landet får rimliga möjligheter att bedriva sin verksamhet. Driftsbidraget fördelar sig enligt följande:Gällivare............9 333 000 kr Hemavan............8 183 000 kr Arvidsjaur..........8 011 000 kr Storuman............7 891 000 kr Vilhelmina..........7 779 000 kr Lycksele..............7 246 000 kr Pajala.................6 596 000 kr Linköping ...........5 658 000 kr Kramfors............4 945 000 kr Sveg...................3 965 000 kr Mora...................3 952 000 kr Oskarshamn...........3 506 000 kr Borlänge.............3 481 000 kr Hultsfred............3 345 000 kr Växjö................3 240 000 kr Torsby...............2 953 000 kr Hagfors..............2 922 000 kr Örebro...............2 753 000 kr Kristianstad.........2 386 000 kr Trollhättan..........2 306 000 kr Västerås.............1 072 000 kr Göteborg City Airport...321 000 kr Av stödet får högst en miljon kronor avsättas till projekt för utveckling och effektivisering av verksamheten vid de icke-statliga flygplatserna och högst 150 000 kronor avsättas till ekonomisk uppföljning av driften vid flygplatserna. Luftfartsstyrelsen skall senast den första mars 2006 till regeringen redovisa, dels vilka projekt som erhållit medel samt utfallen av projekten, dels den ekonomiska uppföljningen av driften vid flygplatserna för 2004. (Pressmeddelande från näringsdepartementet.) |