TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Många förslag i nya miljömålspropositionen
10 maj 2005 11:45


- Vi är på god väg att nå 10 av de 15 miljökvalitetsmålen som preciserar det miljötillstånd vi vill ha för nästa generation om knappt 20 år, kommenterar Lena Sommestad nya miljömålspropositionen "Svenska miljömål ett gemensamt uppdrag" (2004/05:150).

Ladda ner propositionen:

Kapitel 1 till och med 19 >> (799 kB)

Kapitel 20 till och med 27 >> (998 kB)

I propositionen "Svenska miljömål ett gemensamt uppdrag" gör regeringen en fördjupad utvärdering av arbetet med att lösa de stora miljöproblemen i samhället inom en generation. Utvärderingen visar att miljömålssystemet utvecklat nya idéer och samarbetsformer.

Miljöpolitiken har varit framgångsrik de senaste årtiondena. Effekterna av försurning och övergödning har avtagit. Människors hälsa påverkas i dag mindre av föroreningar utomhus.

- Vi är på god väg att nå 10 av de 15 miljökvalitetsmålen som preciserar det miljötillstånd vi vill ha för nästa generation om knappt 20 år. Då ska vi till exempel kunna andas frisk luft och äta fisk från Östersjön utan begränsande kostråd. Men det krävs att vi genomför ytterligare åtgärder, säger miljöminister Lena Sommestad.

Regeringen konstaterar att fem av målen blir mycket svåra att nå:

  • levande skogar
  • ingen övergödning
  • giftfri miljö
  • begränsad klimatpåverkan
  • hav i balans samt levande kust och skärgård.

Fler nationella åtgärder behövs men Sverige men klarar heller inte att nå dessa mål på egen hand. I miljömålspropositionen lägger regeringen fast positioner och initiativ för arbetet med bland annat luftföroreningar, kemikalier och marina frågor inom EU.

- EU-samarbetet är avgörande om vi ska lyckas på miljöområdet. När EU:s nya medlemsländer nu skärper sina miljöregler till EU:s nivå förbättras möjligheterna att nå flera av de svenska miljökvalitetsmålen, säger Lena Sommestad.

För att klara målen måste också olika aktörer ta sitt ansvar. Myndigheter, länsstyrelser, kommuner, organisationer, näringsliv och enskilda är alla viktiga aktörer i miljömålsarbetet.

Strategier och åtgärder
I miljömålspropositionen föreslås en lång rad åtgärder och initiativ för det fortsatta arbetet med att nå målen. Tre åtgärdsstrategier innehåller åtgärder som bidrar till att målen kan nås: Effektivare energianvändning och transporter, giftfria och resurssnåla kretslopp samt hushållning med mark, vatten och bebyggd miljö.

Nyheter om satsningar på hav och vatten, en giftfri miljö och det nya 16:e miljökvalitetsmålet om ett rikt växt- och djurliv presenteras i separata pressmeddelanden. Övriga pressmeddelanden, hela propositionen och en sammanfattning av den finns att läsa på http://www.regeringen.se/miljo 

Här presenteras nya centrala åtgärder och initiativ i korthet:

  • Miljöaspekter ska analyseras i alla statliga utredningar framöver.
  • En nationell åtgärdsplan för att miljöanpassa den offentliga upphandlingen ska utarbetas. Naturvårdsverket får i uppdrag att ta fram underlag till handlingsplanen till den 1 december 2005.
  • Statliga företag bör vara ett föredöme i miljöarbetet. Styrelserna i de statliga företagen bör årligen rapportera hur man arbetar med miljöfrågor.

Hav & vatten

  • Havsmiljön får högsta prioritet. Tidigare har regeringen föreslagit att fem marina reservat ska inrättas till år 2005. I miljömålspropositionen föreslår regeringen att ytterligare 14 marina områden ska skyddas som naturreservat. Sammanlagt blir det nu alltså 19 marina reservat inom de närmsta fem åren.
  • Dessutom ska sex områden med fiskeförbud ha inrättats och utvärderats till år 2015. Detta både för att skydda och bevara fiskebestånden och av fiskevårdsskäl.

En giftfri miljö

  • Regeringen vill bilda en internationell arbetsgrupp med representanter från alla Östersjöländer och EU för att se över förekomsten av gifter i Östersjöns ekosystem och i Östersjöfisk.
  • Regeringen tar initiativ till en utredning om deklaration av kemiska ämnen i byggnadsmaterial.
  • Konsumenter och yrkesanvändare ska ha rätt att få information om vad varor innehåller för farliga ämnen. Alla varor ska vara försedda med hälso- och miljöinformation om de farliga ämnen som ingår.

Ekonomiska styrmedel

  • Regeringen tillsätter en utredning som ska se över ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken med syftet att uppnå en effektiv miljöstyrning.

Luft, energi och transporter

  • Det behövs effektiva ekonomiska incitament att få bilköpare att i större utsträckning välja bränslesnåla bilar. För att öka miljöstyrningen i fordonsbeskattningen ska en koldioxidbaserad fordonsskatt införas under 2006.
  • Regeringen aviserar en miljöinriktad skatteomläggning för tunga fordon. De nya reglerna kan träda i kraft den 1 oktober 2006.
  • Vägverket och Miljöstyrningsrådet får i uppdrag att utveckla upphandlingskrav för entreprenadmaskintjänster och transporttjänster med tunga fordon med särskilt låga utsläpp. Syftet med det är att stimulera införandet av ny teknik innan den blir obligatorisk.
  • Utsläppen av partiklar orsakar stora hälsoproblem. Över 1000 förtida dödsfall per år kan bero på partiklar i omgivningsluften. Regeringen föreslår ett nytt delmål för partiklar. En viktig åtgärd för att minska utsläppen av partiklar blir att gynna dieselbilar med partikelfilter.
  • Målet är att ett certifikatsystem för drivmedel ska kunna införas den 1 januari 2009. Men först ska det utredas vidare.
  • Den småskaliga vedeldningen bidrar också till allvarliga hälsoproblem. Regeringen kommer att ändra förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd så att kommuner som har problem med småskalig vedeldning ska kunna meddela lokala föreskrifter om utsläppskrav.
  • Delmålet om utsläpp av svaveldioxid till luft i Sverige skärps eftersom delmålet redan uppnåtts. Enligt det nya målet ska utsläppen av svaveldioxid till luft i Sverige ha minskat till 50 000 ton till år 2010.
  • Sverige driver på arbetet inom EU med ett energieffektiviseringsmål om en procent per år. Regeringen säger att det behövs ett styrande mål för det svenska arbetet med energieffektivisering. Enprocentsmålet kan vara ett mål för vad vi ska leva upp till på nationell basis när EU-direktivet antagits.

Ett nytt mål för ett rikt växt- och djurliv
Ett nytt 16:e miljökvalitetsmål införs med namnet: Ett rikt växt- och djurliv. Målet innebär bland annat att förlusten av biologisk mångfald ska hejdas till år 2010. För att nå målet föreslår regeringen bland annat följande åtgärder:

  • Arbetet med att ta fram regionala landskapsstrategier påbörjas i ett antal län.
  • Sektorsmyndigheterna med ansvar för jord- och skogsbruk, fiske och rennäring får i uppdrag att utveckla ett hållbart nyttjande inom dessa näringar.
  • Handlingsprogram för bevarande av genetisk variation ska tas fram, liksom åtgärdspaket för att förebygga det växande problemet med främmande arter.

Levande skogar
Att miljökvalitetsmålet levande skogar blir svårt att nå beror framför allt på att många av de biologiska processerna i skogen kräver så lång tid för återhämtning. Målet och ambitionen för det långsiktiga skyddet av skogsmark ligger fast. 900.000 hektar skyddsvärd skogsmark ska undantas från skogsproduktion till år 2010.

När det gäller skogsskydd måste takten i arbetet öka bland annat genom följande:

  • Kunskapsunderlaget om skog med höga naturvärden på statens marker är nu mycket gott. Regeringen avser utreda närmare på vilket sätt statens värdefulla skogsmark kan bidra till det långsiktiga skyddet av skogen.
  • Statskontoret får i uppdrag att utvärdera de långsiktiga samhällsekonomiska kostnadseffekterna av olika naturvårdsinstrument. Utvärderingen ska titta på både frivilligt avsatta områden, formellt skyddade områden och områden som omfattas av naturvårdsavtal. Det gäller både statliga avsättningar av skogsmark och skogsbrukets frivilliga avsättningar.
  • Förvaltningsuppdraget för Statens fastighetsverk ses över när det gäller kravet på ett lönsamt skogsbruk i fjällområdet. Dessutom bör frågan om vilken statlig aktör som är bäst lämpad att ha ansvaret för statens skogsmark i det fjällnära området övervägas.
  • Den geografiska fördelningen av skyddsvärd skogsmark ses över av Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen.

(Pressmeddelande från Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet.)

 
[2005-05-10]