Vårpropositionen kan laddas ner från följande länk:
http://www.regeringen.se/sb/d/5019/a/42460
Stark ekonomi, fortsatt osäkerhet om arbetsmarknaden Den svenska ekonomin är stark med en tillväxt på 3,2 procent 2005 och 2,7 procent 2006. Inflationen är fortsatt låg och de offentliga finanserna är sunda. Hushållen väntas fortsätta att öka sin konsumtion tack vare en god reallöneutveckling och låga räntor. Den offentliga konsumtionen väntas stiga både 2005 och 2006. I likhet med tidigare konjunkturuppgångar släpar dock utvecklingen på arbetsmarknaden efter. Arbetslösheten är fortfarande alltför hög. Det är bakgrunden till de prioriteringar regeringen gör i vårpropositionen.
Utgiftstaken klaras, överskottsmålet ligger fast Vårpropositionen innebär att utgiftstaket för 2005 klaras, och även det preciserade överskottsmålet för 2005, om ett överskott i de offentliga finanserna på 0,5 procent av BNP. Budgeteringsmarginalen för 2005 är större i vårpropositionen 2005 än i budgetpropositionen för 2005. Då förutsågs den bli 0,2 miljarder kronor. Nu bedöms den bli cirka 1 miljard kronor. Det finansiella sparandet i offentlig sektor beräknas till 0,7 procent av BNP 2005 och 0,6 procent av BNP 2006.
Reformerna från budgetpropositionen för 2005 ligger fast Vårpropositionen innebär att de reformer som regeringen och samarbetspartierna enades om i budgetpropositionen för 2005 ligger fast.
Sysselsättningspaketet Dessutom innehåller vårpropositionen 2005 ett antal nya förslag. Det handlar bland annat om ett sysselsättningspaket, som ger ekonomiskt utrymme för över 22 600 personer i arbete eller utbildning hösten 2005. Regeringen beräknar att det dessutom under hösten, i jämförelse med nuvarande prognos, tillkommer uppemot 5 000 platser i högskolan.
Med detta sysselsättningspaket och de åtgärder som regering och riksdag beslutade om redan i höstas väntas arbetslösheten minska till 5 procent 2005 och 4 procent under andra halvåret 2006. Den genomsnittliga, öppna arbetslösheten bedöms till 5,0 procent 2005 och 4,4 procent 2006.
Sysselsättningspaketet innehåller följande åtgärder:
1 miljard kronor för arbete till långtidsarbetslösa Arbetsgivare som anställer långtidsarbetslösa får skatterabatt. Subventionen motsvarar upp till 85 procent av lönekostnaden. Satsningen skapar utrymme för ytterligare 10 000 helårsplatser 2005, vilket ger utrymme för 20 000 platser redan under andra halvåret 2005. Inom ramen för denna satsning skapas 1 500 nya gröna jobb, projektanställningar för miljöinriktat arbete. Anställningsstödet minskar statens skatteinkomster med cirka 1 miljard kronor 2005. Satsningen fortsätter med 10 000 helårsplatser 2006.
Höjt tak för lönebidrag Taket för lönebidrag för anställning av arbetshandikappade och anställda i skyddat arbete hos offentliga arbetsgivare höjs från 13 700 kronor till 15 200 kronor i månaden från den 1 juli 2005. Reformen beräknas kosta 70 miljoner kronor 2005. Regeringen återkommer med en samlad översyn av åtgärderna för arbetshandikappade i samband med budgetpropositionen för 2006.
Bättre arbetsförmedling Ett antal åtgärder genomförs för att intensifiera och förbättra arbetsförmedlingen. En omfördelning av 2 000 friårsplatser från 2005 till 2006 ger Arbetsmarknadsverket möjlighet till ökad kvalitet i både förmedlingsverksamheten och friårssatsningen. Förmedlingen ska bli företagsinriktad. Regelverket för programmen förtydligas för ökad rättssäkerhet och stöd till dem med störst behov.
Fler platser i kvalificerad yrkesutbildning Den kvalificerade yrkesutbildningen utökas med 1 000 platser hösten 2005. Satsningen omfattar 45 miljoner kronor 2005, 90 miljoner kronor 2006 och 45 miljoner kronor 2007.
Ökad utbildning i bristyrken Ytterligare 2 000 platser skapas i arbetsmarknadsutbildningen 2005, med särskild inriktning mot bristyrken.
500 nya utbildningsplatser inrättas för långtidsarbetslösa ungdomar vid folkhögskolorna genom en satsning på 30 miljoner kronor.
Kompletterande utbildning för invandrare Invandrade akademiker får möjlighet till en ettårig kompletterande utbildning vid Linköpings universitet och Malmö högskola. 10 miljoner kronor avsätts årligen för detta ändamål 2005 och 2006.
Särskild lärarutbildning En särskild satsning för vidareutbildning av obehöriga lärare i skolan genomförs i samarbete med kommunsektorn. Satsningen är främst inriktad mot yrkeslärare, genomförs på halvtid och startar höstterminen 2005 med 500 platser. Ytterligare 500 platser erbjuds vårterminen 2006.
Kommunal vuxenutbildning För att säkerställa antalet platser i den kommunala vuxenutbildningen behålls det riktade statliga stödet för vuxenutbildning i ytterligare tre år.
Regeringen kommer noga att följa utvecklingen på arbetsmarknaden och återkommer med ytterligare förslag vid behov.
Vårpropositionen innehåller även fler förslag: Stöd till dem som har drabbats av flodvågskatastrofen och stormen Vårpropositionen innehåller även åtgärder med anledning av flodvågskatastrofen i Asien och stormen i södra Sverige.
För kostnader i samband med flodvågskatastrofen anslås 150 miljoner kronor. Därutöver får Styrelsen för psykologiskt försvar 21,2 miljoner kronor i ökade resurser, huvudsakligen till följd av att det nationella rådet för samordning och stöd till dem som drabbades av flodvågskatastrofen förs över till Styrelsen för psykologiskt försvar den 1 juli 2005.
Med anledning av stormen i södra Sverige avsätts 500 miljoner kronor för ett särskilt stöd till skogsägarna för att lagra stormfällt virke. Därutöver satsas 100 miljoner kronor för ett schablonstöd till skogsägare för att återställa skogsbilvägar och skogsmark efter ökade transporter. Regeringen föreslår vidare att dieselskatten sänks för skogsmaskiner, vilket kostar 200 miljoner kronor.
Dessutom får Skogsstyrelsen 15 miljoner kronor för bland annat flyginventering av stormfälld skog och kartläggning av insektsangrepp.
Drabbade skogsägare får därutöver ett särskilt stöd på 50 kronor per kubikmeter fast mått under bark som forslas ut ur skogen. Detta stöd utformas som en skattereduktion. Totalt uppgår detta stöd till 2 miljarder kronor 2005 och 2006.
Övriga förslag i vårbudgeten I vårpropositionen 2005 föreslås också bland annat följande:
Energiforskningen förstärks med 100 miljoner kronor 2006 och lika mycket 2007. Nivåökningen innebär att nuvarande program inom energiforskningen, inbegripet förnybara energikällor såsom solenergi, bioenergi och vindkraft, fullföljs.
Ökade resurser till Rikstrafiken Rikstrafiken får bättre möjlighet att bland annat upphandla interregional kollektivtrafik. Anslaget ökar med 100 miljoner kronor 2005, 100 miljoner kronor 2006 och 100 miljoner kronor 2007.
Bilstödet för handikappade höjs med 65 miljoner kronor för att förkorta väntetiderna för bidrag 2005.
Ökat anslag till den nya instans- och processordningen För att täcka de kostnader som den nya instans- och processordningen för överprövning av utlännings- och medborgarskapsärenden som införs den 1 januari 2006 medför ökar anslagen till bland annat domstolsväsendet och Migrationsverket med 200 miljoner kronor 2005 och 414 miljoner kronor 2006. Dessutom får Utlänningsnämnden 25 miljoner kronor i extra resurser i år.
Satsning på kvinnojourer, Rikskvinnocentrum och kvinnors organisering 135 miljoner kronor avsätts från 2006.
Kommunsektorn Regeringen, Vänsterpartiet och Miljöpartiet gör gemensamt bedömningen att ytterligare resurser till kommunsektorn kommer att behöva tillföras de kommande åren. Detta återkommer regeringen till i samband med budgetpropositionen för 2006.
Kamp mot skatte- och förmånsfusk Regeringen presenterar i vårpropositionen för 2005 ett samlat åtgärdspaket för att bekämpa skatte- och förmånsfusk. . Skattekontrollen förbättras. . Skattebrottsenheternas verksamhet effektiveras. . Skyldigheten att lämna kontrolluppgifter för inkomster från sparande utomlands stärks. . För att stävja svartarbete inom byggbranschen bereds ett förslag till entreprenadavdrag och omvänd momsskyldighet. . 2004 års skattekontrollutredning utreder frågan om typgodkända kassaregister inom kontanthandeln. . Reglerna för informationsbyte mellan skatteverkets fiskala verksamhet och skattebrottsenheterna ses över.
Även arbetet för att stävja fusk med förmåner och bidrag intensifieras. . Informationsutbytet mellan myndigheter utvidgas. . Statskontoret får i uppdrag att värdera informationsbytet mellan Försäkringskassan, arbetslöshetskassorna och Centrala studiestödsnämnden och lämna förslag till förbättringar. . Den straffrättsliga regleringen av förmånsfusk utreds. . Bestämmelserna för återkrav ses över. . En särskild delegation mot förmånsfusk inrättas. . Ökad tillsyn prioriteras.
|