TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Baylan vill förbättra villkoren i segregerade områden
25 november 2004 09:59


Pressmeddelande från utbildningsdepartementet.

 

Myndigheten för skolutveckling presenterar i dagarna sin andra delrapport över arbetet med att förbättra utbildningsvillkoren i segregerade områden. Rapporten visar att elever med utländsk bakgrund ofta inte får den likvärdiga utbildning som den svenska skolan ska erbjuda alla sina elever, Särskilt gäller det elever som har kommit till Sverige under de senaste åren av sin skoltid.

Regeringen har i budgetpropositionen för 2005 avsatt totalt 225 miljoner kronor som under år 2006 och 2007 ska användas till att bryta segregationen. Skolminister Ibrahim Baylan vill använda dessa medel till riktade insatser i de tuffaste områdena för att uppmuntra läsning och stötta elevernas och lärarnas användning av skolbibliotek.

- Jag rekommenderar också kommunerna att, inom ramen för de kvarstående personalförstärkningspengarna om cirka 2 miljarder kronor prioritera tjänster som på olika sätt kan stärka elevernas läsutveckling, säger Ibrahim Baylan.

Totalt kommer cirka 6000 personer att anställas under de kommande åren och skolministerns råd till kommunerna är att anställa fler behöriga lärare, fler specialpedagoger och fler skolbibliotekarier.

Regeringen har tidigare fattat beslut om försöksverksamhet med tvåspråkig undervisning i årskurs sju till nio, något som är positivt. Skolministern vill undersöka möjligheterna att prova detta även i gymnasieskolan.

- Förutom de insatser som vi gör i skolan så måste vi se till att de som utbildar sig till lärare har rejäla kunskaper i att lära barn och ungdomar att läsa. Jag avser därför att ta initiativ till att tillsammans med Leif Pagrotsky samla alla lärarhögskolor för att försäkra mig om att detta är en prioriterad fråga även för dem, säger skolminister Ibrahim Baylan.

 
[2004-11-25]