TV3, TV4 och MTV har beslutat att stoppa projektet FLICKAs kontroversiella reklamfilmer. Därför sprids filmerna nu istället genom en kampanj på Internet. I filmerna ställer FLICKA frågor till Kanal 5:s vd Manfred Aronsson och Universal Musics vd Mårten Aglander. - Att kanalerna inte vågar sända filmerna är tråkigt och visar att unga tjejeras situation får stå tillbaka för kommersiella intressen. Men för mig är det viktigaste att så många som möjligt får se filmerna, inte var de visas, säger Sara Damber, projektledare för FLICKA.
Internetkampanjen, som har tagits fram i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors, syftar till att sprida de stoppade filmerna via e-post. Via kampanjsajten www.flicka.org och banners på ungdomssajten Lunarstorm uppmanas människor att att mejla filmerna till sina vänner och bekanta. - Redan innan vi drog igång Internetkampanjen hade filmerna visats över 20 000 gånger på www.flicka.org. Genom den här kampanjen räknar vi med att den siffran kommer att flerdubblas, säger Sara Damber. FLICKA är ett regeringsfinansierat projekt som syftar till att stärka unga tjejer och stimulera till mediekritik. De två filmerna är: · Ett fejkat Big Brother-avsnitt med ett par som har intimt umgänge på toaletten. Filmen avslutas med frågan: Ska man behöva ha sex i TV för att ta sig fram? Fråga Manfred Aronsson, VD på Kanal 5, 08-520 555 55. · En fejkad hiphop-video med lättklädda tjejer. Filmen avslutas med frågan: Varför måste nästan alla musikvideor se ut så här? Fråga Mårten Aglander, VD på Universal Music, 08-629 53 00. TV3, TV4 och MTV har tidigare erbjudit sig att visa filmerna i mån av plats, men sedan dragit tillbaka sina beslut.
|