TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Pensionsspararna får större inflytande och bättre konsumentskydd
20 februari 2004 14:05


Pressmeddelande från Finansdepartementet.


Anette Törnqvist
Pressekreterare hos
biträdande finansminister Gunnar Lund
08-405 14 86
070-548 76 80


Tord Gransbo
Ämnesråd
08-405 14 91
070-662 67 73


Joakim Jansson
Departementssekreterare
08-405 50 09


Erik Noltorp
Rättssakkunnig
08-405 21 04


En majoritet av ledamöterna i livbolagens styrelser ska vara oberoende.
Koncerninterna avtal får inte upprättas av parter som sitter på två
stolar samtidigt. Försäkringstagarnas representation förbättras och
deras skydd stärks genom utvidgat minoritetsskydd. Finansinspektionen
får skärpta sanktionsmöjligheter.


Det är några av förslagen i den remiss som regeringen idag lämnar till
Lagrådet. Förslagen ska stärka skyddet för den som har en försäkring,
till exempel en pensionförsäkring, i livbolagen.


- Regeringen vill skapa bättre insyn och inflytande för spararna,
undanröja intressekonflikter i samband med livbolagens styrning och
tydligt hålla isär försäkringstagarnas och aktieägarnas intressen,
säger biträdande finansminister Gunnar Lund.


- Aktieägarna bidrar med en mycket liten del av riskkapitalet men har
trots det all makt. Försäkringstagarna däremot bidrar med allt
riskkapital men är utan makt.  Det är en felaktig ordning som inte kan
bestå, fortsätter Gunnar Lund.


Lagrådsremissen innehåller nio olika förslag som ska bidra till ett
starkare skydd för den som pensionssparar i ett livförsäkringsbolag.


1. Majoriteten av ledamöterna i de icke-vinstutdelande
försäkringsbolagens styrelser ska vara oberoende. Det innebär att de
inte får vara anställda eller ha styrelseuppdrag i bolaget eller i
andra bolag inom samma koncern eller företagsgrupp.


2. Bestämmelserna om jäv skärps. En styrelseledamot eller VD i ett
icke-vinstutdelande bolag som har uppdrag även i moderbolaget blir
jävig om han/hon handlägger ett avtal mellan bolagen. Skärpningen
innebär att koncerninterna avtal och transaktioner ska upprättas av två
jämställda oberoende parter som representerar var sitt intresse.


3. Försäkringstagarna får möjlighet att själva utse representant i
styrelserna. Representanten ska alltid utses av försäkringstagarna
eller en intressegrupp med koppling till dem. Det blir
försäkringsbolagens ansvar att lösa detta praktiskt. I dag kan
försäkringsbolagen överlåta till Finansinspektionen att utse
försäkringstagarnas representant men den möjligheten avskaffas.


4. Stärkt ägandeinflytande för försäkringstagarna genom utvidgat
minoritetsskydd. När försäkringstagarna bidrar med riskkapital ska de
räknas till den krets som inte otillbörligt får missgynnas av styrelse
och bolagsstämma. Idag omfattar den kretsen endast aktieägare, delägare
och garanter. Om försäkringstagarna missgynnas otillbörligt, stärks
möjligheten att i efterhand utkräva ersättning från exempelvis
styrelseledamöter och VD.


5. Livbolagen ska lämna information om placeringsriktlinjer för
samtliga tillgångar. Idag behöver ett livbolag bara lämna information
om placeringsriktlinjer för de tillgångar som täcker bolagets
försäkringsåtaganden.


6. Försäkringsbolagen ska ta fram handlingsplaner mot
intressekonflikter. Förslaget tvingar bolagen att identifiera vilka
intressekonflikter som kan uppkomma i bolaget och hur de ska hanteras.
Förslaget ställer ökade krav på ordning och reda och intern kontroll i
bolagen. Handlingsplanen bör bland annat innehålla principerna för
bolagens bonusprogram. Överträdelser av handlingsplanen ska omfattas av
sanktioner.


7. Finansinspektionen får skärpta sanktionsmöjligheter. Inspektionen
får möjlighet att besluta om anmärkning eller varning och att förena
anmärkningen eller varningen med straffavgift. Straffavgiften kan vara
lägst 5 000 kronor och högst 50 miljoner kronor. Genom att kombinera
sanktioner med straffavgift får Finansinspektionen skärpta
straffmöjligheter. Inspektionen kan också besluta att en
styrelseledamot eller VD inte längre får delta i ledningen av ett
bolag.


8. Lagen om finansiell rådgivning ska även gälla traditionella
livförsäkringar.  Det innebär bland annat att en försäkringsrådgivare
ska anpassa rådgivningen till konsumentens behov.


9. Allmänna reklamationsnämnden ska under 2004 återigen pröva
försäkringsärenden. 2001 beslutade nämnden att sluta pröva
försäkringsärenden. Det har inneburit att pensionssparare inte haft
något alternativ till domstolsprövning när de vill pröva ett ärende.
Det finns ett stort behov av en snabb, billig och opartisk prövning av
försäkringsärenden. Nämnden kommer under 2004 att ta upp prövningen av
försäkringsärenden igen och ges ökade resurser för att klara detta.


Förslagen är en del av regeringens arbete för att trygga
försäkringstagarnas intressen och bygger på den särskilda granskning
som Finansinspektionen företog på regeringens uppdrag våren 2003.
Regeringen har också tillsatt en utredning,
Försäkringsföretagsutredningen, som ska grundligt gå igenom och föreslå
förändringar i den lagstiftning som reglerar försäkringsverksamheten i
Sverige. Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2005. Dessutom
förbereder regeringen en lagrådsremiss utifrån Placeringsutredningens
förslag. Regeringen snabbutreder för närvarande möjligheten till
flytträtt.


De nya reglerna föreslås träda ikraft den 1 juli 2004.