TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Infrastrukturinvesteringar 2004-2015 presenteras
18 februari 2004 10:06


Regeringen har idag tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet de Gröna presenterat en överenskommelse om väg- och järnvägsinvesteringar för planperioden 2004-2015. Överenskommelsen innefattar beslut om de nationella väg- och järnvägsplanerna samt om länsplaner för respektive län. Totalt är det 373,3 miljarder kronor som fördelas, varav 107,7 miljarder kronor går till nyinvesteringar i järnvägsnätet och 42,1 miljarder kronor går till nyinvesteringar i det nationella vägnätet. Det här innebär en ambitionsökning med 9,3 miljarder kronor jämfört med tidigare fattade beslut.

Lovisa Lagerström Lantz
Pressekreterare hos
Infrastrukturminister
Ulrica Messing
08 - 405 36 31
070 - 592 45 46

Christer Pettersson
Politiskt sakkunnig
08- 405 38 07

Ulf Lundin
Departementsråd
08 - 405 36 38

Niklas Lundin
Departementssekreterare
08 - 405 36 20

Karin Svensson Smith
Riksdagsledamot (v)
070 - 343 95 15

Claes Roxberg
Riksdagsledamot (mp)
070 - 588 10 83


 


- Vi gör nu en stor satsning på att bevara och säkerställa befintligt väg- och järnvägsnät, säger Infrastrukturminister Ulrica Messing. Allt annat vore att slösa bort tidigare satsningar. Vi satsar också på investeringar som spelar en central roll för tillväxten i vårt land och som stärker förutsättningarna för en regional utveckling.

- Med bättre kommunikationer blir det lättare för människor att ta sig från hemmet till arbete, dagis eller studier. Samtidigt ökar vi näringslivets möjligheter att smidigt leverera svenskproducerade varor och tjänster till sina kunder. Människans behov, såväl privatperson som företagare, har varit fokus i vårt arbete med att planera infrastrukturen för den kommande 12 åren.


Processen
Regeringen överlämnade i oktober 2001 propositionen "Infrastruktur för ett långsiktigt hållbart transportsystem" till riksdagen. I december samma år ställde sig riksdagen bakom förslaget. Under våren 2002 uppdrog regeringen åt Ban- och Vägverken samt länsstyrelserna att upprätta och remittera förslag till långsiktiga planer för infrastrukturinvesteringar för perioden 2004-2015. Dessa lämnades till regeringen i augusti 2003. Under hösten träffade Infrastrukturminister Ulrica Messing alla län för att ta del av deras prioriteringar. Därefter har regeringen bearbetat planerna och nu slutligen fört diskussioner kring dem med samarbetspartierna Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna.



Julpaketet
Strax före jul presenterade Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet en överenskommelse om att tidigareläggare vissa infrastrukturobjekt. Tidigareläggningen blir möjlig genom att pengar lånas ur riksgälden. Överenskommelsen innebär att bygget av Citybanan i Stockholm kan komma igång så fort den fysiska planeringen är slutförd under hösten 2005. En samlad västsvensk trafiksatsning kan genomföras så att trafiksituationen kan förbättras och olycksrisken minskas. Med utgångspunkt i Göteborg handlar det om E6 norrut, med byggstart 2004, vägen från Borås till Jönköping, till Skövde, väg och järnväg till Trollhättan samt vägen mellan Uddevalla och Trollhättan. En satsning på godstrafiken genom spårutbyggnad Motala-Mjölby samt Hallsberg - Degerön tidigareläggs dessutom.

- Vi kan idag presentera en överenskommelse kring de samlade infrastruktursatsningarna de kommande 12 åren, säger Ulrica Messing. På torsdag kommer regeringen att fatta det formella beslutet.


Vägar
87 mdkr satsas på drift och underhåll av statliga vägar.
Vidare satsas 4,9 mdkr på trafiksäkerhetshöjande åtgärder såsom mittseparering, cirkulationsplatser mm.
3 mdkr går till miljöåtgärder längs befintliga statliga vägar.
17 mdkr viks åt tjälsäkring, bärighet och rekonstruktion, i första hand av vägnätet i de nordligaste länen. Exempel på pengar som går till tjälsäkring:
(mdkr)
Norrbotten 1,8 Gävleborg 1,2
Västerbotten 1,8 Dalarna 1,2
Västernorrland 1,45 Värmland 0,75
Jämtland 1,05 Västra Götaland 0,975

Regeringen och samarbetspartierna pekar bla ut följande objekt med tidpunkter för byggstart i den nationella väghållningsplanen:

Rv70 förbi Sala tidigareläggs till 2006-2007
E18 Adolfsberg - Lekhyttan tidigareläggs till 2004-2005
Rv73 Älgviken - Fors tidigareläggs till 2005
E4 Enånger - Hudiksvall tidigareläggs till 2006-2007
E6 Rabbaldshede - Vik tidigareläggs till 2006-2007
E 6 Vik-Värmlandsbro tidigareläggs till 2004-2005
E 6 Värmlandsbro-Hogdal tidigareläggs till 2004-2005
Rv 40 Brämhult-Rångedala tidigareläggs till 2004-2005
Rv 40 Rångedala-Hester tidigareläggs till 2008-2011
Rv 45 Angeredsbron-Älvängen tidigareläggs till 2006-2007


Järnvägar
38 mdkr satsas på drift och underhåll av statliga järnvägar. 4,5 mdkr avsätts i statsbidrag till nya spårfordon för regional kollektivtrafik.

Regeringen och samarbetspartierna pekar bla ut följande objekt med tidpunkter för byggstart i den nationella järnvägsplanen:

Kust till kustbanan Mölnlycke-Rävlanda via Landvetter flygplats
Ostkustbanan Skutskär - Furuvik tidigareläggs till 2007-2009
Godsstråket genom Bergslagen tidigareläggs med Mjölby - Motala till 2004-2006 och Hallsberg - Degerön 2007-2009
Norge/Vänerbanan mellan Trollhättan och Göteborg tidigareläggs till 2004-2006
Mälartunneln i Stockholm tidigareläggs till 2005
Haparandabanan tidigareläggs till 2004-2006
Norrbotniabanan etapp 1 lyfts in i planen 2010
Stångådalsbanan Linköping - Bjärka tidigareläggs till 2007-2009


Länsplanerna - vägar
Länen tilldelas varsitt länsanslag för regionala vägar, kollektivtrafik m.m.
(miljoner kronor)


Norrbotten 460
Skåne 3599
Västerbotten 536
Blekinge 433
Västernorrland 464
Kalmar 574
Jämtland 323
Gotland 155
Gävleborg 627
Kronoberg 524
Dalarna 873
Jönköping 1099
Västmanland 658
Östergötland 1195
Örebro län 841
Södermanland 733
Värmland 581
Uppsala 1279
Västra Götaland 4122
Stockholm 8434
Halland 990


 


Infrastrukturminister Ulrica Messing:
- Idag kan vi presentera den största investering i Infrastruktur som gjorts i Sverige i modern tid. 373,3 miljarder innebär att vi de kommande 12 åren bygger mycket ny väg och järnväg. Men vi satsar också stort på att underhålla och förbättra det väg- och järnvägsnät vi redan har.


- För mig har arbetet med att förstora regioner och därmed öka människors möjlighet till arbetspendling varit vägledande i arbetet med planerna. Tillväxtperspektivet och väl utbyggda kommunikationer mellan våra storstadsregioner har också vägts tungt. Som ett exempel på det satsar vi nu på en snabb utbyggnad av Mälartunneln i Stockholm och en standarhöjning av såväl E20 och E6 som rv 40.

- Arbetet med att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken går vidare och i en särskild pott till trafiksäkerhetshöjande åtgärder avsätter vi 4,9 miljarder kronor. Pengarna kommer bla gå till det framgångsrika arbetet med mötesseparerad väg, sk 2+1 väg.

- Genom dagens överenskommelse får vi tillstånd en stor och viktig satsning på godstrafiken, säger Karin Svensson Smith (v). Det är viktigt för att en större del av våra transporter i framtiden skall kunna gå på järnväg. Överenskommelsen innebär också att vi satsar 4,5 mdkr på bidrag till spårfordon för regional kollektivtrafik. Genom den här satsningen ökar vi takten i arbetet att nå de miljömål riksdagens beslutat om och vi underlättar för människor att ibland byta bilen mot kollektivt resande.

- Vi kan idag presentera en överenskommelse som bla innebär att bygget av Haparandabanan tidigareläggs med byggstart redan 2006 samt att medel reserverats för att inleda arbetet med norrbotniabanan, säger Claes Roxberg (mp). Det är en viktig satsning för att öka tågresandet, men också transporterna på järnväg, i denna del av Sverige.

Faktaruta:

Information kring Transportpolitikens mål och Infrastrukturpropositionen finns att läsa på www.naring.regeringen.se. Där kan man också se presskonferensen i efterhand.
I samband med presskonferensen publiceras det material som finns tillgängligt på presskonferensen även på webben.