TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Överenskommelse om tidigareläggning av vissa infrastrukturinvesteringar
19 december 2003 13:48


Pressmeddelande från Näringsdepartementet


Lovisa Lagerström Lantz
Pressekreterare hos Infrastrukturminister
Ulrica Messing
08 - 405 36 31
070 - 592 45 46


Karin Svensson Smith
Riksdagsledamot (v)
070 - 343 95 15


Claes Roxberg
Riksdagsledamot (mp)
070 - 588 10 83


Regeringen har tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna kommit överens om tidigareläggning av vissa infrastrukturinvesteringar.Överenskommelsen innebär att utbyggnaden av vissa väg- och järnvägsprojekt lånefinansieras under perioden 2005-2015.


- Under våren fattar regeringen beslut om hur spår- och vägnätet skall utvecklas under de kommande 12 åren. Det är den största infrastruktursatsningen någonsin, säger Infrastrukturminister Ulrica Messing (s). Vi kan redan idag presentera en överenskommelse som innebär att strategiskt viktiga objekt kan komma igång snabbare än planerat.


Överenskommelsen innebär att bygget av Citybanan i Stockholm kan komma igång så fort den fysiska planeringen är slutförd under hösten 2005. En samlad västsvensk trafiksatsning kan genomföras så att trafiksituationen kan förbättras och olycksrisken minskas. Med utgångspunkt i Göteborg handlar det om E6 norrut, med byggstart 2004, vägen från Borås till Jönköping, till Skövde, väg och järnväg till Trollhättan samt vägen mellan Uddevalla och Trollhättan. En satsning på godstrafiken Motala-Mjölby samt Hallsberg - Degerön tidigareläggs. Detta görs möjligt genom alternativ finansiering.


- Alternativ finansiering av de här objekten ger oss ett ekonomiskt utrymme i närtid för infrastruktursatsningar över resten av landet, säger Claes Roxberg (mp). Genom tidigareläggningarna skapar vi också bättre möjligheter för satsningar på drift och underhåll, tjälsäkring, bärighet och rekonstruktion samt regional kollektivtrafik. Sammantaget ger detta goda förutsättningar för den regionala utvecklingen.


- Proportionen mellan järnväg- och väginvesteringar skall följa riksdagens beslut om infrastrukturpropositionen som syftade till att göra transportssystemet långsiktigt hållbart, säger Karin Svensson Smith (v). I och med dagens överenskommelse gör vi nu en stor satsning på godstrafiken.


Frågan om avgiftsfinansiering av vägsträckorna ska utredas närmare. Dagens överenskommelse innebär att den samlade västsvenska trafiksatsningen (inkl dubbelspår Göteborg-Trollhättan), godstrafiksatsningen vid Hallsberg och Cityspåret i Stockholm kan alternativfinansieras.