TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Rapport om infrastruktur
26 juni 2001 12:00





Socialdemokraterna presenterar intern rapport om infrastrukturen


Socialdemokraternas partistyrelse diskuterade på måndagen en intern rapport om de framtida satsningarna på infrastrukturen. Rapporten har tagits fram av en referensgrupp bestående av ordförandena i flera av de tyngsta partidistrikten. Näringsminister Björn Rosengren, tillika ordförande i Norrbottens partidistrikt, har varit ordförande i referensgruppen.


Utgångspunkterna i arbetet med det framtida transportsystemet har varit visionen om en hållbar samhällsutveckling och en omställning till långsiktigt hållbara transporter - ekonomiskt, socialt och ekologiskt- som ska främja hela Sveriges utveckling och växande ekonomi.


Ett väl fungerande transportsystem är mer än bara en fråga om infrastruktur, skriver referensgruppen. I detta arbete kommer också in viktiga frågor om rättvisa och jämlikhet, välfärd, sysselsättning, regional utveckling och tillväxt, miljö och tillväxt för hela landet.


För att möta de stora behov och förändringar som kommer att komma i framtiden, beroende på EU-utvidgningen och informationssamhällets framväxt, menar referensgruppen att satsningar måste göras på att reinvestera och renovera väg- och järnvägsnätet till modernt skick.
Ett nytt transportsystem måste utvecklas som kan möta Sveriges växande behov av snabba, effektiva, säkra och miljövänliga transporter.
Infrastrukturen måste byggas så att den möjliggör en effektiv samverkan mellan olika transportslag; cykel, bil, flyg, buss, tåg och fartyg.


Referensgruppen vill rusta upp det befintliga väg- och järnvägsnätet. Man menar också att insatser måste till för att fullfölja befintliga planer. Dessutom lyfter gruppen fram följande framtidssatsningar:


- Fullföljandet av utbyggnaden till ett modernt godstransportnät med huvudstråk som består av vägar, banor, farleder, hamnar och terminaler. Dessa bör knytas samman både inom landet och med de internationella transportnäten.
- Regionala tåg som ska förstora arbetsmarknaderna. Kollektivtrafiken bör byggas ut så att restiderna förkortas och arbetsmarknaderna utvidgas.
- Särskilda storstadsåtgärder i Stockholm, Göteborg och Malmö.
- Ny teknik. Där ingår bl.a. en samverkan mellan samhälle och näringsliv i syfte att samordna forsknings- och utvecklingsresurser i nationella projekt.


Referensgruppen har ännu inte tagit ställning till hur mycket resurser som måste satsas på infrastrukturen, men utgår från att nivån på satsningarna måste ligga väsentligt högre än dagens. Gruppen är positiv till att pröva nya typer av finansiering t.ex.:


- En stegvis övergång till ett system där investeringar med flerårig livslängd budgeteras på samma sätt som investeringar i fastigheter, fordon, datorer etc.
- Lånefinansiering
- En svensk modell av partnerskapsfinansiering som komplement till traditionell anslagsfinansiering för nyinvesteringar i de nationella väg- och järnvägsnäten.


Gruppen poängterar att alla projekt - oavsett  finansieringsmodell - ska prövas inom ramen för en övergripande transportpolitik.


Rapporten finns i sin helhet i pdf-filen nedan.


Följande personer har ingått i gruppen:


Björn Rosengren, regeringen och Norrbottens partidistrikt
Uno Aldegren, Skånes partidistrikt
Ola Burström, Västerbottens partidistrikt
Göran Forssberg, Sörmlands partidistrikt
Göran Johansson, Göteborgs partidistrikt
Sören Larsson, Örebro partidistrikt
Lennart Löfgren, Bohusläns partidistrikt
Ingela Nylund Watz, Stockholms läns partidistrikt
Jörgen Oscarsson, Östergötlands partidistrikt
Ilmar Reepalu, Skånes partidistrikt
Lisbeth Staaf Igelström, Värmlands partidistrikt
Elvy Söderström, Västernorrlands partidistrikt
Eva Zakrisson-Pärssinen, Gävleborgs partidistrikt
Monica Öhman, s-gruppen i riksdagens trafikutskott

  infrastruktur.pdf