Pressmeddelande från Ewa Hedkvist Petersen och Yvonne Sandberg-Fries, Europaparlamentariker (s)
Under onsdagens omröstningar sade Europaparlamentets ledamöter med stor majoritet ja till en snabb utfasning av enkelskroviga oljetankfartyg - ett första steg mot ökad sjösäkerhet och bättre havs- och kustmiljö.
Frågan är aktuell inte minst på grund av det förlista bulkfartyget "Fu Shan Hai", vars olja som just nu förorenar Östersjön och de skånska stränderna. Fartyget, som seglade under kinesisk flagg, hade lastats i samma lettiska hamn som "Prestige", oljetankern som havererade untanför Galiciens kust förra året. Bulkfartyget hade 1.680 ton tjockolja och 110 ton dieselolja till sina egna motorer ombord.
- Vi är glada över de framsteg som har tagits hittills om krav på dubbelskrov för tankfartyg, säger Ewa Hedkvist Petersen och Yvonne Sandberg-Fries, europaparlamentariker (s) i transport- respektive miljöutskottet. Nu förbjuder EU enkelskroviga oljefartyg i alla hamnar. Vi socialdemokrater driver också att Prestige-olyckan ska utredas grundligt för att undvika framtida katastrofer. Men det är inte tillräckligt. Nästa steg måste bli att förbättra säkerheten även för andra typer av fartyg än oljetankers.
- En annan nödvändig åtgärd är att börja se Östersjön som särskilt känsligt havsområde. Länderna runt Östersjön måste försöka enas om detta, nu när EU satsar på ökat energisamarbete med Ryssland. Hela Östersjöområdet borde därför enas om gemensamma åtgärder för havssäkerheten och miljöskyddet. Förutsättningarna för detta ökar naturligtvis nu när utvidgningen blir verklighet.
För ytterligare upplysningar:
Ewa Hedkvist Petersen, 070-705 36 98 40
Yvonne Sandberg-Fries, 0708- 33 51 82