Slut på hukandet bakom ratten - riksdagen vill införa ägaransvar
Bilister ska inte längre kunna undgå böter bara för att de lyckas dölja ansiktet för polisens övervakningskameror. Det är innebörden i det beslut om ägaransvar vid hastighetsöverträdelser som riksdagen i dag fattar.
- Ett steg framåt för trafiksäkerheten, säger Hans Hoff, socialdemokratisk riksdagsledamot från Falkenberg, vars motion om bilägaransvar ligger till grund för den kommande lagändringen.
Automatisk hastighetsövervakning är ett allt vanligare inslag i det svenska trafiksäkerhetsarbetet. Problemet är dock att polisen har svårt att identifiera många fortkörare; bilderna av dem i övervakningskamerorna blir inte tillräckligt tydliga. Enligt rikspolisstyrelsen kan endast tre fjärdedelar av alla registrerade hastighetsöverträdelser lagföras. I övriga fall förblir föraren okänd.
- Polisens kameraövervakning är en bra metod när det gäller att främja trafiksäkerheten, konstaterar Hans Hoff. Men så länge bilisterna kan göra sig oidentifierbara bakom ratten, ofta genom att ducka på det mest trafikfarliga sätt, förlorar vi i effektivitet.
- Därför är ägaransvaret bra. Det betyder att bilens ägare kan ställas till ansvar även om det är någon annan som har kört bilen. Ägaren kan bli skyldig att lämna uppgifter om föraren, en praxis som tillämpas i bland annat England och Österrike.
- Vi vet i dag att det är de höga hastigheterna som dödar. Om vi, till exempel genom ett utvidgat ägaransvar, kan sänka medelhastigheten på våra vägar är det av stor betydelse för trafiksäkerheten.
Riksdagen vill nu att regeringen snarast återkommer med ett lagförslag om förändrat ägaransvar.