Nu har förhandlingarna i EU startat kring en ny kemikalielagstiftning. Arbetet med förslaget har varit på gång länge. Vi har från svensk sida drivit på och velat ha en stark lagstiftning som tar utgångspunkt i vår hälsa och vår gemensamma miljö. Vi omgärdas idag av kemikalier. De finns i luften vi andas, i kläderna vi bär och i produkter som vi använder. Kemikalier är ett problem både för hälsa och miljö. Antalet kemiska ämnen på den europeiska marknaden beräknas idag till cirka 30 000! Majoriteten av dessa kemikaliers egenskaper och risker vet vi mycket lite om. Den okontrollerade och ökande användningen av kemikalier och kemiska produkter är ett växande folkhälsoproblem. Förutom att vi utsätts för kemikalier i vårt dagliga liv utsätts dessutom många av oss för kemikalier i vårt arbete. Var femte anställd inom EU utsätts för cancerframkallande ämnen på jobbet. Lika många uppger att de inandas hälsofarliga gaser, ångor eller damm under minst en fjärdedel av sin arbetstid. I vårt land svarade förra året kemiska eller biologiska ämnen för över 2 000 av de anmälda arbetssjukdomarna. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket. Men troligen finns här ett stort mörkertal, eftersom det kan ta lång tid innan hälsoeffekter av kemikalier uppträder. Det kan alltså vara svårt att direkt härleda en sjukdom eller skada till exponeringen för kemikalier. Det finns dock flera fall där man efter lång tid kunnat konstatera sådana samband. Ett aktuellt exempel är arbetarna vid Vargöns pappersbruk som drabbats av Parkinsons sjukdom efter att ha utsatts för mögelbekämpningsmedlet difenyl under 1960-talet. För dem tog det nära 30 år innan sjukdomen debuterade och de har nu fått sjukdomen klassad som arbetsskada. Ett övergripande syfte med kemikaliepolitiken måste vara att förebygga och undvika denna typ av tragedier. En sammanställning av drygt 1 800 inspektioner som Arbetsmiljöverket genomförde i höstas visar att två av tre besökta arbetsplatser uppvisade brister i sin hantering av kemikalier. Vi vet att kemikalier och varor som innehåller kemikalier hanteras ovarsamt på många arbetsplatser på grund av bristande kunskap, information eller säkerhetsrutiner. Det innebär att många av de som arbetar i industrin eller i byggbranschen inte vet eller inte har kontroll över vilka hälsorisker de faktiskt löper. Byggnads gjorde under år 2001 en arbetsmiljöundersökning vid 1376 arbetsplatser. Den visade att mer än två av fem arbetsplatser - 42 procent - inte hade varuinformationsblad för produkter som används på arbetsplatsen. Det medför en stor risk att produkterna används fel eller att man inte vet vad man ska göra om en olycka inträffar. Minns Hallandsåsen! Vi bygger också in kemiska hälsorisker i våra byggnader. Detta skapar hälsoproblem, först för byggnadsarbetarna som exponeras intensivt under en kortare tid, och sedan för de boende som exponeras under en mycket lång tid. Slutligen kan människor som arbetar med rivning och hanterar rivningsavfall utsättas för skadliga ämnen, som också kan spridas i miljön. Dessa miljö- och hälsoproblemen kan alltså drabba oss alla. Ska vi i Sverige nå vårt miljömål "En giftfri miljö" och möjligheten att skapa "hållbara arbetsplatser" räcker det inte med den internationellt sett stränga kemikaliepolitik som vi sedan flera år tillbaka bedriver på nationell nivå. Eftersom den globala handeln med kemikalier och kemiska varor blir allt intensivare måste vi arbeta hårt både inom EU och globalt. REACH, som förslaget till EU:s nya kemikalielagstiftning kallas, är ett efterlängtat förslag som vi tror kan komma att innebära ett stort steg framåt för miljö, arbetsmiljö och folkhälsa inom EU. Förslaget innebär krav på att kemikalier registreras i en central databas och att ämnen med vissa farliga egenskaper inte ska få användas utan särskild tillståndsprövning. Förslaget ställer tydliga krav på industrin om att ta fram kunskap och bedöma risker med de kemikalier de importerar. EU-kommissionen har i sin konsekvensanalys beräknat att kostnaderna för industrin blir mellan 2,8 och 5,2 miljarder euro under en tioårsperiod medan de samhällsekonomiska vinsterna genom förbättrad arbetsmiljö och folkhälsa uppskattas till 50 miljarder euro under en 30-årsperiod. Vinsterna för samhället i form av bl.a. minskade sjukvårdskostnader är alltså betydande. Till detta kommer miljövinster som man ännu inte gjort något försök att värdera i pengar. Trots detta tenderar nu flera regeringar i EU att relativt okritiskt ta till sig industrins argument och kostnadskalkyler, som går ut på att REACH är för dyrt för EU-länderna och dess företag. I själva verket anser vi att inget EU-land har råd att undvara REACH, bl.a. för att slippa kostnader för ohälsa och miljöförstöring. REACH kommer att innebära nya krav på att testa och riskbedöma kemiska ämnen på marknaden och även krav på information och dokumentation. Detta har stor betydelse för de företag som tillverkar kemiska produkter och - kanske framför allt - för de företag som använder produkterna. Idag har dessa företag mycket liten chans att bedöma, hantera och förebygga riskerna med kemiska ämnen och produkter som innehåller sådana, eftersom information saknas. Detta orsakar i sin tur kostnader för både företagen och samhället genom att det försvårar hantering och riskförebyggande arbete och genom ohälsa och risk för arbetsskador. Inte minst för byggindustrin kommer REACH att få stor betydelse. Här används en stor mängd ämnen och många högvolymkemikalier. Samtidigt som kunskap och dokumentation om många ämnen är bristfällig. En kemisk produkt som används i mycket stora mängder inom byggindustrin är tätningsmedel för tunnlar och annat undermarksbyggande. Dessa kan innehålla ämnet dibutylftalat, som bl.a. kan störa fortplantningen. Det är givetvis ett gemensamt intresse för alla - inte minst de som hanterar tätningsmedel under byggtiden - att produkterna innehåller så små mängder skadliga kemikalier som möjligt. Den svenska regeringen kommer - med stöd av fackföreningsrörelsen - att fortsätta driva kraven på förbättrad testning, riskvärdering och dokumentation om kemikalier. Vi kommer att kräva att försiktighets- och produktvalsprincipen (substitutionsprincipen) ska prägla kemikalielagstiftningen och att kraven ska gälla för fler ämnesgrupper. Vi driver också kravet att användningen av ämnen som har speciellt allvarliga miljö- och hälsoeffekter kringgärdas med stränga restriktioner. Det gäller t.ex. cancerframkallande, arvsmassepåverkande och fortplantningsstörande ämnen. Det handlar också om ämnen som är långlivade och som anrikas i levande organismer eller är hormonstörande. Vi har ett stort och viktigt arbete framför oss. Det långsiktiga målet är att kemikalier ska genomgå stränga tester och bedömningar på liknande sätt som idag sker med mediciner. Användning ska tillåtas först sedan tester visat att kemikalien är ofarlig eller åtminstone har acceptabla hälso- och miljörisker. Det är ett måste inte minst för våra arbetstagare.
Lena Sommestad, miljöminister Hans Karlsson, arbetslivsminister Hans Tilly, Byggnads ordförande
|