Fru talman!
Man såg det alltid först på ögonen. Min pappas ögon var så vackra -
bruna, klara och med en särskild sorts värme i. Det fanns som ett
leende, blygt, nästan bara anat, djupt inne i dem. Men när han var på
väg att återigen förlora sin personliga kamp förändrades hans ögon. De
blev liksom grundare. Det var som skillnaden mellan att se ned i en
underbar djup skogstjärn och en igenslammad dyig göl.Det fanns inte
längre liv i dem. Också färgen blev annorlunda. Den klara, varma bruna
blicken förbyttes i en gulaktig spräcklighet och blev undflyende. Hans
blick blev som ett jagat djurs, listig och vaksam. Det var som om han
visste att ögonen avslöjade honom och därför undvek han att möta andras
blickar. Jag hade tidigt lärt mig att känna igen tecknen och att dela
in helvetesvandringen i olika faser. Detta var den första. Snart
märktes det också på humöret. Han blevretlig och lynnig. Han hakade upp
sig på småsaker, snäste och fräste. Allt man gjorde störde honom. Han
slutade sjunga och vissla.
Så skriver förra statsrådet Annika Åhnberg i sin bok Isprinsessan. Det
är en berättelse om en barndom som förmörkades av pappans supande och
satte spår för livet i barnen. Det var en otrygghet, en skräck ochen
rädsla som de flesta av oss kanske inte ens kan föreställa oss. Men
Annika Åhnberg är inte ensam om en sådan uppväxt - inte ens i dag. Vi
räknar i dag med att ungefär 200 000 barn växer upp i en familj som
präglas av alkoholproblem. 200 000 barn - vi kanske ska tänka på det en
liten stund. Och vi ska också tänka på vår gemensamma målsättning, som
är att alla barn ska ha rätt till en trygg uppväxt. Jag tror inte att
vi skiljs åt över partigränserna här. Vi har alla utgångspunkten att
alla barn har rätt att växa upp med trygghet, värme och kärlek.
Alkoholismen är ett hot mot det. Det är ett missbruk som slår sönder
familjer och märker barn på livet. Det säger oss en viktig sak; det
säger oss att alkohol inte är vilken vara som helst. Det är inte somatt
sälja skor, kläder, smör och bröd. Det är en vara som måste kringgärdas
av särskilda regler och där det också finns ett starkt politiskt - säg
gärna kollektivt ansvar. Därför är alkoholfrågan i grund och botten en
fråga om solidaritet. Vi som använder alkohol medmåttlighet måste vara
beredda att göra avkall på vår bekvämlighet för att förebygga att andra
människor hamnar i missbruk.
Samtidigt vet vi att vi har en dubbelsyn på alkohol. Alkohol är för
många förknippat med våra stora högtider, med fest och med glädje.
Alkohol i måttliga mängder är inte skadligt. Men det finns hela tiden
en balansgång däremellan som vi måste gå. Staten avkräver ingen något
nykterhetslöfte. Men vi har en allmän måttlighetslinje, och vi säger
att fyra områden i livet ska vara fredade från alkohol: trafiken,
graviditeten, uppväxtåren och arbetsplatsen. Jag tror att en sådan
linje har stöd bland de allra flesta svenskar i vårt land.Men vi ser
också hoten. Vi ser att alkoholkonsumtionen har ökat med nästan 20 % på
två år. För första gången på tio år ökar den alkoholrelaterade
dödligheten i Sverige. Rattfylleriet ökar. Drickandet bland de unga
ökar. Vi kan till och med nu också se att drickandet bland de gravida
ökar. Samtidigt pressas vi av förändringar i vår omvärld. Vi ser
skattesänkningarna i Danmark och Finland som i kombination med ökade
införselkvoter riskerar att öka konsumtionen ytterligare.
Politik bygger på fyra hörnstenar: det förebyggande arbetet,
brottsbekämpningen, missbrukarvåren och det internationella arbetet.
Det förebyggande arbetet utgår alltid från vår syn på generell välfärd.
Vi förstår att för att bekämpa missbruk så måste man också bekämpa
fattigdom och marginalisering. Därför försöker vi föra en politik för
minskade klyftor i samhället. Grundläggande i det förebyggande arbetet
är¨också att vi försöker hålla höga alkoholpriser och en inskränkning
av tillgängligheten. Visst kan man säga att de instrumenten har
försvagats; det vore dumt att påstå något annat. Men de är fortfarande
och alltjämt viktiga grundpelare i vår alkoholpolitik, och de ska så
förbli. Den ökande införseln innebär ändå att vi kommer att få räkna
med en större tillgänglighet till alkohol än tidigare. Men det innebär
i sin tur egentligen bara att vi måste bli bättre på att använda de
övriga alkoholpolitiska instrument som står till vårt förfogande. Jag
kan därför i några punkter redovisa hur vi hade tänkt göra framöver med
den politiken.
För det första tänker vi fortsätta satsa på det lokala förebyggande
arbetet. Det handlar till exempel om att arbeta förebyggande bland
ungdomar i riskzonen. De senaste åren har vi gjort stora statliga
insatser på det området. I dag har vi på plats 250 alkohol- och
drogförebyggare i 180 kommuner, och vi fortsätter att bygga ut det
nätverket nästa år genom att anslå ytterligare 75 miljoner kronor för
det arbetet. Här vill vi också förstärka kommunernas möjligheter att
föra en ansvarstagande alkoholpolitik genom att de ska kunna vara mer
restriktiva när det gäller alkoholtillstånden. Sådana förslag kommer
till våren.
För det andra vill vi förstärka brottsbekämpningen när det gäller
alkoholrelaterade brott. Det gäller bland annat straffen för
rattfylleri när man skadar och dödar någon annan person. Det gäller
utvidgade möjligheter att förverka bilen för den som döms för
rattfylleri. Det gäller också straffen för dem som tillverkar eller
säljer vidare alkohol illegalt. Just det är kanske särskilt aktuellt i
min del av landet, i Skåne, där vi ser detta varje dag. Vi kan inte
acceptera att folk öppnar små egna privata systembolag hemma och säljer
till ungarna i trappan. Rättsväsendet måste stärkas på den punkten, och
just när det gäller de frågorna har vi en statssekreterargrupp som går
igenom möjligheterna att göra sådana förstärkningar.
För det tredje ska vi ytterligare begränsa möjligheterna att göra
reklam för alkohol. Här kommer också förslag under våren.
För det fjärde ska vi slå vakt om Systembolaget, vårt viktigaste
instrument för att upprätthålla åldersgränsen på 20 år. Det är bra att
Systembolagets ledning så kraftfullt har reagerat på oegentligheter i
bolaget, och jag är övertygad om att den rättsprocesssom nu pågår
kommer att leda till att alla sådana oegentligheter en gång för alla
städas ut och att allmänhetens förtroende därmed kan återupprättas.
Systembolaget är av oerhört stor betydelse för vår alkoholpolitik.
För det femte ska vi fullfölja den europeiska offensiv i
alkoholfrågorna som vi inledde i höstas. Vi vill ha genomslag för vår
syn att alkohol inte är vilken vara som helst utan en vara som EU:s
medlemsländer måste kunna sätta upp särskilda restriktioner kring.
Alkoholpolitiken är i grund och botten en folkhälsofråga.
Minimiskatterna på alkohol i EU måste höjas för att förhindra en
förödande skattekonkurrens. De fyra alkoholfria områdena måste lyftas
fram också ur ett EU-perspektiv. EU-kommissionen måste ta fram den
handlingsplan, strategi mot alkoholskador, som EU:s ministerråd under
svensk ledning beställde redan 2001.
För det sjätte ska vi fortsätta att satsa på information och
opinionsbildning kring alkoholfrågorna, inte minst i skolan men också
brett i samhället. Här har vi Alkoholkommittén som jobbar väldigt
bra.
För det sjunde måste vi göra en satsning på missbrukarvården. Med en
ökad konsumtion följer också ökat missbruk. För att inte fler barn ska
behöva växaupp i otrygghet på det sätt som vi kan se att kanske ett par
hundratusen barn gör i denna dag måste vi göra förstärkningar också
där, och det kommer vi att göra. Det är högprioriterat för oss
socialdemokrater inför nästa års budgetförhandlingar.
Jag ser, fru talman, fram emot att arbeta med alkoholfrågorna
tillsammans med riksdagens partier under de närmaste åren. Jag vet att
det finns ett starkt engagemang här för frågorna, möjligen med något
undantag. Jag noterade bland annat Kristdemokraternas lista över
förslag på åtgärder i går. Det är bra att känna det starka stöd och det
engagemang som finns i den här kammaren, inte minst, fru talman, när vi
driver de här frågorna i Europa.