Uppgifter kom i förra veckan om att Postens vd Lennart Grabe anlitat ett konsultföretag som föreslog att stora delar av det som räknas till Postens kärnverksamhet skulle läggas ut på entreprenad. Förslaget upprörde många, både Postens anställda och kunder. Posten drog efter den massiva kritiken tillbaka förslaget om att lägga ut brevbäringen på entreprenad.
Planerna på att lägga ut viktiga kärnverksamheter som brevbärning på entreprenad är i sig anmärkningsvärt. Posten har ett viktigt samhällsuppdrag och ska förmedla, brev, paket och grundläggande kassaservice. Det är viktigt att allmänheten kan lita på Postens service.
Ledningens agerande i denna fråga väcker också en annan, djupare fråga. Nämligen den om de anställdas möjlighet att påverka sin arbetssituation. I det här konkreta fallet har Postens vd initierat omgripande organisationsförändringar utan att ens informera facket och de anställda. Det är allvarligt främst av två skäl.
För det första är det oerhört viktigt för Posten och alla andra företag att ta tillvara på de anställdas kunskaper och synpunkter. Det är de anställda som finns ute bland kunderna och ser tydligt vad som fungerar och vad som inte fungerar. När ett företag ska se över organisationen och kanske står inför stora förändringar är det viktigt att föra diskussionerna med de anställda snarare än med utomstående konsulter. Vid tidigare omorganisationer inom Posten, t. ex. när det gäller uppdelningen av brev- och pakethanteringen å ena sidan och kassaservicen å den andra har facket funnits med och samarbetat. Denna gång tycks diskussionerna i första hand ha förts med utomstående konsulter.
För det andra har postens agerande i detta fall skapat en stor oro hos de anställda som trots tidigare nedskärningar gör ett fantastiskt arbete för Posten. Det är illavarslande att en stor arbetsgivare behandlar sina anställda på det sättet. De anställda har rätt att få information om planer på omfattande förändringar, de har också rätt att delta i diskussionerna. Nu fick de istället via TV, tidningar och radio höra om planerade förändringar som, om de genomfördes, direkt skulle påverka deras arbeten. Vi lever i en tid då de ökade sjukskrivningarna blir ett allt större problem för vårt samhälle. Självklart finns det många orsaker till det, men en avgörande orsak är att människor inte har möjlighet att påverka sin arbetssituation, de känner sig inte delaktiga. En viktig del i att motverka sjukskrivningar är därför att ge de anställda ökat inflytande på sina arbetsplatser.
Mot bakgrund av detta förutsätter vi att postens ledning nu startar diskussioner med facket och de anställda om hur Posten ska kunna leva upp till sitt viktiga samhällsuppdrag. Det är viktigt att företaget utvecklas i samverkan med de anställda. Denna händelse bör också leda till viss eftertanke om hur de anställdas kunskaper och erfarenheter tas tillvara. Om Postens personal ska kunna utföra sitt viktiga arbete och garantera kunderna den service de har rätt att kräva måste personalen känna att de är en viktig resurs för företaget. Tyvärr har ledningens agerande snarare lett till motsatsen. Vi hoppas att Posten i fortsättningen förstår att bättre ta tillvara personalens engagemang och kunskaper.