Det talade ordet gäller.
Kära vänner,
Att främja bilden av det moderna Sverige i utlandet är en mycket viktig uppgift för oss alla.
Kan vi lägga fast bilden av Sverige som en pålitlig handelspartner, en attraktiv marknad för utländska investeringar och en ledande nation inom högteknologi, forskning, och utveckling så har vi lagt en bra grund för den svenska företagsamheten. Därutöver skall vi naturligtvis arbeta för att befästa bilden av Sverige som ett attraktivt turistland och ett land med ett levande kulturliv.
Detta kommer i förlängningen att bidra till ökad tillväxt och sysselsättning här hemma, och underlätta för svenska exportföretag. Särskilt som många av dessa nu söker sig till nya och avlägsna marknader där kunskapen om Sverige idag är begränsad.
Sverige är obestridligen en av världens ledande IT-nationer. Därför är det närmast självklart att det också skall återspeglas i det sätt på vilket vi presenterar den moderna Sverigebilden i utlandet.
Idag är jag mycket glad över att kunna presentera den nya Sverigeportal www.sweden.se, som kommer att bli vårt nya verktyg i arbetet med att få Sverige att synas och märkas i världen. Portalen kommer att bli navet i ett profilprogram som kommer att omfatta mer än hundra webbplatser. Bland dessa kommer alla svenska ambassader och generalkonsulat att ingå. Samtliga kommer att ha samma grafiska profil och samma bildspråk.
Vi är ju samtidigt väl medvetna om att Sverige är ett litet land. Vi får jobba hårt för att marknadsföra oss. Men vi har faktiskt ett mycket bra utgångsläge.
Till stor del har vi den svenska företagsamheten att tacka för den saken. Företag som Nobel, LM Ericsson, ASEA, SKF, AGA, SAAB, VOLVO och många fler har gett svenska produkter och svensk design en kvalitetsstämpel som finns kvar hur än dessa företag förändras.
En såg från Sandvik tappar inte skärpan omgående. En skiftnyckel från Bacho håller ägarens livslängd ut. En Hasselbladskamera används både på månen och jorden och fungerar lika bra på bägge ställena. De vet de flesta människor. Vi har med andra ord ett varumärke att slå vakt om och vara stolta över.
För ett land som Sverige där nästan hälften av det vi producerar går på export är det en mycket viktig sak.
Idag fullföljs traditionerna från den gamla och etablerade svenska företagssamheten av nya aktörer som IKEA, Absolut vodka och Hennes&Mauritz , för att inte tala om svenska musiker, designers och modeskapare. Och våra svenska kockar som skapat beundran för svensk matlagningskonst runt om i världen. I oktober ägnade New York Times en helsida åt en närmast lyrisk beskrivning av svenska gourmetupplevelser. Sådant behöver vi mer av. Och det finns också flera exempel på hur den internationella pressen uppmärksammat att Sverige är på stark frammarsch inom ett antal kreativa branscher som är baserade på upplevelser. Jag tänker då inte bara på mat utan även på design, media, mode, reklam, film med flera. Den väletablerade bilden av Sverige som ett ingenjörsland med kvalitet som kännetecken har kompletterats med en profil av kreativitet och sinnlighet, modernitet och trendsättande.
Sverige är helt enkelt inne igen. Men på helt andra områden än tidigare. Och vi har nu med det etablerade och det nya tillsammans en solid och spännande plattform för Sverige att utvecklas vidare ifrån.
Det är ju bra, men det räcker inte. Vi skall ha högre ambitioner och systematiskt gå igenom hur vi skall göra för att ytterligare sprida budskapet att Sverige tillhör världens ledande länder på en rad områden.
Det är en av de största uppgifterna för Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet. Vi kommer vid dagens seminarium förhoppningsvis att få en rad goda idéer om hur detta arbete skall läggas upp.
Det är bra. Idéer behövs, men goda idéer skall också omsättas i verkligheten. Därför skulle jag vilja se denna NSU-dag och detta seminarium som en årligen återkommande händelse där vi kan utvärdera vad vi åstadkommit och diskutera hur vi skall fortsätta arbetet.
Man brukar ibland säga att det är mycket snack men lite verkstad. På det här området ska vi jämna ut proportionerna.
För det är ju på det viset att vi kan väldigt mycket i Sverige.
En benchmarking-rapport från OECD har funnit att Sverige visar många tecken på att vara världens mest kunskapsbaserade ekonomi. Den visar också att Sverige är bland de främsta i världen när det gäller satsningar på högskolan, medborgarnas läskunnighet, antalet forskare, vetenskapliga publiceringar, hushållens tillgång till datorer och internet, e-handel och många andra indikatorer som mäter det nya kunskapssamhället.
Detta avspeglar sig också i den årliga rankinglista som World Economic Forum ger ut. Förra veckan presenterade man I Davos årets lista över världens mest konkurrenskraftiga länder. I den jämförelse av 80 länder som man gör hamnade Sverige på sjätte plats när det gäller aktuell konkurrenskraft. När det gäller långsiktig tillväxtkraft låg vi förra året på en niondeplats. I år har vi klättrat till sjätte plats.
Det är ju inte så dåligt.
Om vi nu befäster och stärker denna position, och dessutom breddar vårt utbud på alla de nya och intressanta områden där vi nu är så framgångsrika, så har vi lagt den grund för företagssamheten och svensk exportindustri som jag talade om inledningsvis.
Det är vårt uppdrag, och jag tror att vi idag har mycket goda förutsättningar att klara det.
Tack ska ni ha!