Björn Borg har helt rätt när han skriver att barnen i dag rör sig för lite och behöver stöd av skolan för att motionera mera. Jag vill uppmana alla landets skolor att anta den utmaningen. Alla elever bör få röra på sig minst 30 min per dag och det bör vara skolans ansvar att hitta former för att under hela den samlade skoldagen kunna erbjuda detta. Det är ett krav som Riksidrottsförbundet och dess ordförande tidigare i sommar lanserat och som jag stödjer.
Men skolan behöver stöd och hjälp för att klara det målet. Där hoppas jag att idrottsrörelsen vill medverka. Därför vill jag att varje skola ska få en fadderidrottsförening som hjälper skolan i deras arbete med att nå alla elever. Jag är också beredd att avsätta särskilda stimulansresurser i form av ett särskilt stipendium för att få till stånd ett sådant samarbete.
I många skolor växer nu medvetenheten om problemet, och nya vägar prövas, men mycket arbete återstår. För att alla skolor ska involveras behövs ett brett samarbete mellan staten, kommunerna, idrottsrörelsen och de enskilda skolorna. Den debatt som nu förs kan bidra till att öka medvetenheten om problemet. Jag ser det som väldigt värdefullt att ledande idrottsmän engagerar sig i frågan.
Jag tror också att det är viktigt att diskutera hur vi ska få fler elever att uppleva fysisk aktivitet som något kul som man vill fortsätta med hela livet. Många människor minns skolidrotten, precis som Björn Borg, som något kul och utvecklande. Andra har mer negativa erfarenheter. Idrottsämnet är ett av de ämnen där andelen elever med icke godkänt betyg är högst. Undersökningar visar att en hög andel elever - flest flickor - har bristande närvaro på idrottslektionerna. Hur når vi den mest angelägna gruppen, de som inte når godkänt betyg i idrott och de som inte går på lektionerna idag, och alla de som mest sitter still på fritiden? Det är en viktig fråga att diskutera.
Jag utesluter inte alls att vi i en framtid kan komma att behöva utöka timantalet, men det jag inledningsvis vill åstadkomma är en kraftfull satsning för att stimulera skolornas möjlighet att hitta nya former för mer rörelse i samverkan med idrottsrörelsen. Jag håller helt med RF´s Bengt Westerberg när han säger att det inte räcker med idrottsämnet utan att man måste få in daglig fysisk aktivitet som ett naturligt inslag i skolan. Det finns många goda exempel från skolor runt om i landet som satsat extra på rörelse, under eller i samband med skoldagen, ibland också integrerat i andra skolämnen. Idrottsföreningar har erbjudit prova-på-aktiviteter, temadagar eller aktiviteter speciellt för flickor. Regeringen har på flera olika sätt bidragit till att stödja dessa projekt. De visar att det går att nå goda resultat utan att behöva detaljreglera genom timplanen.
För att målet om minst 30 min fysisk aktivitet varje dag ska få verkligt genomslag är det också nödvändigt att alla skolor får hjälp och stöd och idéer om hur de kan utveckla både innehållet och omfattningen av idrottsämnet. Därför har regeringen avsatt pengar för att inrätta ett nationellt resurscentrum för idrott och hälsa, som ska stödja skolan i arbetet med att öka elevernas fysiska aktivitet.
Våra barns hälsa är en avgörande framtidsfråga. Jag är övertygad om att vi med ett nytt partnerskap mellan skolan, idrottsrörelsen och familjen kan stimulera barns intresse och lust att röra på sig. (artikeln publicerad i Expressen den 9 augusti 2002) |