Vi socialdemokrater vill att den svenska skolan ska vara en kunskapsskola för alla. En sådan skola följer noga varje elevs utveckling och har en tydlig dialog med eleven och hemmet om resultaten i skolan. Som vi ser det bygger en bra skola på en stark gemensam idé med klara normer och regler för hur alla ska bemötas med respekt och hur man skapar studiero. För att lyckas med det måste skolan noga följa och utvärdera sina egna resultat. De brister som då kommer fram måste leda till konkreta åtgärder. I Ronneby har det bl.a. inneburit en stor satsning på ett särskilt Resurscentrum för barn med behov av särskilt stöd. Detta har varit möjligt tack vare de särskilda statsbidragen till skolan de senaste åren.Vi ska ha en trygg och stimulerande förskola. Genom förskolans unika pedagogik med leken i centrum ska barnen få en bra start på det livslånga lärandet. Maxtaxan ger föräldrarna ökad möjlighet att välja förskola om de vill. Förskolan får även mer resurser för att öka kvaliteten. Nästa år införs en allmän förskola, där alla 4- och 5-åringar får delta utan kostnad. I Ronneby finns en bra beredskap för att möta dessa reformer.Skolan ska arbeta utifrån tydliga normer och regler utformade av lärare och elever. Alla i skolan måste visa respekt för varandra. Det är en förutsättning för att alla elever ska kunna gå till skolan utan att vara rädda. Den som är rädd får också mycket svårare att klara skolan. Arbetet mot mobbning måste drivas med kraft.Behörighetsreglerna till gymnasieskolan ska ligga fast men vi måste bli bättre på att stötta elever som inte fått godkänt. För att bli antagen på ett nationellt program i gymnasieskolan ska man vara godkänd i svenska, engelska och matematik. Det är viktigt för att klara gymnasiestudierna.
Men vi bör utveckla arbetet med att stötta de elever som inte fått godkänt. Här finns inspiration att hämta från de borgerliga och socialdemokratiska kommuner som under senare år arbetat med en ny typ av programinriktat individuellt program (PRIV). Eleven blir inte antagen till ett nationellt program förrän man har fått godkänt, men får chansen att pröva exempelvis ett yrkesämne på hotell och restaurangprogrammet. Gymnasieskolan måste också ges resurser för att tillgodose det behov av särskilt stöd som finns hos eleverna i gymnasiet. I Ronneby tillförs gymnasieskolan extra resurser för detta ändamål de kommande åren. Gymnasieskolan skall vara en skola för alla. För att gymnasieskolan ska ge eleverna goda möjligheter är det också nödvändigt med bra lokaler. Därför är det viktigt att Ronneby nu satsar ca 100 miljoner kronor på att bygga om gymnasieskolan för att få trevligare arbetsmiljö, för att anpassa gymnasieskolans lokaler till morgondagens pedagogik och arbetsmetoder.Ökade resurser ger skolan bättre förutsättningar. Skolan i Ronneby har varit prioriterad även under de kärva åren under 1990 talet. Vi socialdemokrater vill satsa på skolan. Därför har staten från hösten 2001 tillfört Ronneby kommun drygt tre miljoner kronor vilket räckt till fler lärare och andra specialister i skolan.
Under åren framöver femdubblas dessa resurser. Vi anser att dessa nya anställda i skolan kommer att ha stor betydelse för skolans utveckling. Med fler lärare och mindre klasser kan fler elever nå skolans mål.För oss socialdemokrater är det helt centralt att ge människor flera chanser att utbilda sig. Därför satsade vi så stortpå kunskapslyftet för att möta massarbetslösheten på 1990-talet som inte minst drabbade Ronneby och Blekinge. De senaste fem åren har kunskapslyftet i Ronneby omfattat över 1800 platser och fortsätter framöver. Ronnebys socialdemokrater vill nu fortsätta satsningen på vuxenutbildningen och utöka därför antalet platser i den kommunala vuxenutbildningen.Under mandatperioden har den Kvalificerade yrkesutbildningen KY etablerats som en viktig ny utbildningsform som komplement till högskolan med närmare koppling till arbetslivet och regionala behov. För Ronneby har KY inneburit mer än 130 studieplatser per år.
Vi socialdemokrater fortsätter att satsa på högskolan. Det innebär en politik för att öppna högskolan mot omvärlden, minska den sociala snedrekryteringen, öka mångfalden och stärka högskolans roll i det livslånga lärandet. Vi vill bygga vidare på ett kunskapssamhälle som står öppet för alla. Under perioden 1997-2003 satsas resurser för omkring 100 000 nya högskoleplatser totalt i hela landet. För Blekinge län innebär detta att Blekinge tekniska högskola har tillförts resurser för omkring 2 500 nya högskoleplatser under perioden. Som ett led i arbetet med en breddad rekrytering har Blekinge tekniska högskola fått ett särskilt uppdrag och resurser för att utveckla utbildningar till den kommande yrkeshögskoleexamen. Högskolan har fått tekniskt vetenskapsområde, dvs. rätten att självständigt bedriva forskarutbildning inom detta område och forskningsresurserna ökar med 27 miljoner kronor fram till 2003. Denna utveckling har påskyndats tack vare ett stort kommunalt engagemang.Genom dessa omfattande satsningar på utbildning på alla nivåer i Ronneby, Blekinge och i Sverige visar vi socialdemokrater att vi vill bygga ett kunskapssamhälle där alla får plats.
Thomas Östros, utbildnings- och forskningsminister (s) JanAnders Palmqvist, kommunalråd Ronneby (s) |