TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Så vill vi stärka förskolan
18 november 2015 15:14


I dag firar vi 40 år med lagstadgad förskola. Även om förskolan har genomgått en fantastisk utveckling står vi inför flera utmaningar. Därför fortsätter vi stärka förskolan genom mindre barngrupper, mer utbildad personal och ett stärkt pedagogiskt ledarskap, skriver Lena Hallengren och Gustav Fridolin på SVD Debatt


Forskning visar att barn som har gått i en förskola med hög kvalitet blir bättre förberedda för skolan, har bättre språkkunskaper och visar större social kompetens jämfört med barn som inte har deltagit i förskolans verksamhet. Detta gäller särskilt barn som kommer med tuffa uppväxtvillkor. En förskola av hög kvalitet bidrar alltså både till att stärka kunskapsresultaten och till att skapa jämlika förutsättningar inför skolstarten.


Även om förskolan har genomgått en fantastisk utveckling de senaste 40 åren och det finns mycket att vara stolt över, står vi inför flera utmaningar.

Mindre gruppstorlekar och ökad personaltäthet


Barngruppernas storlek har ökat sedan början på 1990-talet. I stora grupper riskerar barn att inte bli sedda och inte få den tid de behöver med sina pedagoger. Forskning visar också att om gruppen blir för stor påverkas det pedagogiska innehållet. Förskollärarna riskerar att behöva välja bort önskvärda teman och arbetssätt. För att minska gruppstorlekar och öka personaltätheten i förskolan har regeringen infört ett statsbidrag på 830 miljoner kronor per år från och med 2016 och gett Skolverket i uppdrag att återinföra riktmärke för barngruppernas storlek i förskolan.

Höjda löner och fler utbildningsplatser


En utmaning som har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden är bristen på utbildad personal i förskolan. För att fler ska vilja bli förskollärare och fler ska vilja fortsätta arbeta som förskollärare genomför regeringen en investering i höjda löner, stärkt kompetensutveckling och fler platser på förskollärarutbildningen. Engagerade förskollärare med tid för sitt uppdrag är centralt för elevernas kunskapsutveckling.

Vi ser förskolan som en del av ett sammanhållet skolsystem och förskollärare som lärare, därför är det för oss – till skillnad från den förra regeringen – självklart att förskollärare ska inkluderas i de statliga satsningarna på läraryrket. Genom att stärka yrkesprogrammen och bygga ut vuxenutbildningen kan förskolan också få fler yrkesutbildade barnskötare.


Förskolan är i dag en egen skolform med en egen läroplan. Det ställer krav på den pedagogiska verksamheten och på det pedagogiska ledarskapet i förskolan. Regeringen genomför de kommande åren möjlighet till kompetensutveckling för förskolechefer.


Lena Hallengren (s)
ordförande i riksdagens utbildningsutskott


Gustav Fridolin (mp)
utbildningsminister

Läs hela debattartikeln om förskolan på svd.se