En av regeringens enskilt viktigaste uppgifter är att få ner arbetslösheten bland ungdomar. Genom att nu förstärka arbetet med att få unga som hamnat utanför att komma tillbaka till arbete och studier ska vi komma närmare det målet. Det skriver Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister i Dagens Samhälle
I våras var jag i Göteborg och besökte Angeredsgymnasiet. Där träffade jag en kille, duktig och driven student med bra betyg, som sa att han skulle bli bussförare när han slutat skolan. När jag frågade varför han inte ville plugga vidare, svarade han att hans far och alla kring honom var bussförare så det var det han skulle bli. Vi behöver fler som vill bli bussförare, men när en ung människa känner att det är det enda han kan bli, bara för att alla runt omkring honom är det, så har vi skapat ett samhälle som hindrar människor från att just drömma.
Drömmar växer sig starkare när människor känner att det finns en chans att de kan förverkligas. För att fler ska våga drömma stort måste vi ha ett samhälle där människor känner att de får vara delaktiga. En viktig förutsättning för att människor, inte minst unga, ska känna så är att de kommer in på arbetsmarknaden.
Ungas arbetslöshet i fokus
En av den här regeringens enskilt viktigaste uppgifter är att få ner arbetslösheten bland unga. För att fler unga ska kunna få sitt första jobb, prioriterar regeringen en näringspolitik för fler och växande företag, investerar i ett nytt kunskapslyft och har bland annat infört så kallade traineetjänster där unga arbetslösa får kombinera anställning med yrkesutbildning. Men en generell politik för att unga ska få jobb når tyvärr inte alla och vi måste därför föra en politik som särskilt riktar sig direkt till de som står längst ifrån arbetsmarknaden. Ofta är det de unga som alldeles för länge stått utanför arbete och studier.
Den här veckan påbörjar regeringen den nationella samling för unga utanför som statsministern aviserade i sitt tal under första maj. En viktig del i arbetet kommer vara att få myndigheter, kommuner, frivilligorganisationer, näringslivet och andra aktörer att jobba tillsammans så att ingen ung hamnar utanför.
Regeringen utser samordnare
Den samordnare som regeringen beslutat om kommer bland annat att ha i uppgift att strategiskt främja förbättrad samverkan mellan myndigheter, kommuner, landsting och organisationer på nationell, regional och lokal nivå kring insatser för unga som varken arbetar eller studerar. Det är av stor vikt att det arbete som sker inom bland annat arbetsmarknads- och utbildningspolitiken kompletterar varandra.
Samordnaren ska även främja erfarenhetsutbyte mellan olika aktörer och tillsammans med dessa stärka kvaliteten i det arbete som görs för att få tillbaka unga i arbete och studier. Dessa kunskaper och erfarenheter ska redovisas till regeringen tillsammans med förslag på hur ett samordnat stöd för den här gruppen fortsättningsvis ska vara utformat.
Initiativ och samarbeten
De utbildningskontrakt regeringen inför i och med vårbudgeten, ger unga utan gymnasieutbildning möjlighet att parallellt med arbete eller praktik fullfölja sina studier och därmed få en bättre ställning på arbetsmarknaden.
Killen jag träffade när jag besökte Angeredsgymnasiet var en av anledningarna till att skolan tillsammans med arbetsgivare i Göteborg startade Angeredsutmaningen. Genom att erbjuda praktikplatser runt om i Göteborg, hjälper företag och offentliga arbetsgivare på ett väldigt konkret sätt till att ge ungdomarna en bredare bild av hur deras framtid kan se ut. Just den här killen fick praktikplats på en kommunikationsbyrå och funderar nu på att utbilda sig för att kunna jobba med något liknande i framtiden.
Den här typen av initiativ och samarbeten sker runt om i landet. Det är initiativ som får fler ungdomar att drömma om en ljusnande framtid och som får inspiration att avsluta sina studier. Samordnarens roll blir att se till att den här typen av initiativ kan spridas till fler platser i landet och på ett bättre sätt gå hand i hand med det arbete som redan sker i myndigheter, företag och bland det civila samhällets organisationer.
Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)
Läs hela debattartikeln på dagenssamhalle.se