Köndiskriminerande reklam är ett hot mot unga kvinnors hälsa. Vi vill därför lagstifta mot den typen av reklam.
- Vi vill lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. Vi kan inte ha ett samhälle där 9 av 10 unga kvinnor upplever att det är fel på dem själva när de ser reklamen, säger Veronica Palm.
Folkhälsoproblem
Trots att det har funnits en diskussion om sexistisk och stereotyp reklam under flera decennier så ökar sådan reklam. Objektifierande och stereotypa skildringar av kvinnor och män har en negativ inverkan på jämställdheten och motverkar samhällets jämställdhetssträvanden.
Sexistisk reklam är ett folkhälsoproblem. I en enkätundersökning om reklam och hälsa som Sveriges Kvinnolobby låtit genomföra bland personer i åldern 13-30 år uppgav nio av tio kvinnor att reklam fått dem att vilja ändra på något hos sig själva. Nio av tio uppgav också att reklam fått dem att må dåligt över sitt utseende eller sin vikt.
Bakgrund
Sverige har ingen lag mot könsdiskriminerande reklam. Övriga nordiska länder har en fungerande reglering, antingen genom uttrycklig lagstiftning eller genom tillämpad praxis i respektive lands marknadsföringslag.
Vinner vi valet så kommer vi att arbeta vidare med utredningsförslaget för att förbjuda könsdiskriminerande reklam.