Utdrag ur debattartikel, publicerad på SvD Brännpunkt 26 januari 2014.
När skolresultaten nu faller och ojämlikheten i skolan ökar riskerar vi två av de kärnvärden som gör oss stolta över Sverige: vår befolknings stora kunnande och att alla ska ges samma chans att lyckas i skolan och i livet.
Sverige står i dag för det största fallet i kunskapsresultat i något OECD-land. På ett decennium har Sverige gått från att vara långt över genomsnittet i OECD till att i dag vara sämre än genomsnittet i alla tre ämnesområden som mäts i Pisa: matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Läget är mycket allvarligt.
Det är därför glädjande att regeringen till slut gick med på vårt förslag om att inrätta en skolkommission för att fördjupa kunskaperna om de fallande skolresultaten i den svenska skolan. Upplägget som regeringen valt för Skolkommissionen är dock långt ifrån optimalt. Regeringen bör snarast göra tre förändringar för att Skolkommissionens arbete så långt som möjligt ska leda till den positiva utveckling som vi så väl behöver i skolan.
- Skolkommissionen bör främst blicka framåt.
- Svenska forskare bör inte på förhand exkluderas från Skolkommissionen.
- Skolkommissionen ska ha ett gediget utbyte med skolans aktörer och de politiska partierna.
För att skolan ska kunna få långsiktiga och stabila förutsättningar behöver vi också samverka över blockgränserna. Vi föreslår därför att riksdagspartier ska ingå i en insynsgrupp till Skolkommissionen så att de nära kan följa arbetet, fördjupa sina kunskaper och lägga en grund för ett gemensamt synsätt på vad skolan behöver den kommande tiden.
Med ovanstående ändringar ökar förutsättningarna för ett framgångsrikt arbete.
Regeringen har gång efter gång prioriterat skattesänkningar framför nödvändiga investeringar i skolan. Och Moderaterna förslår nu återigen stora skattesänkningar, om 35–40 miljarder. Det har inte skolan råd med. En socialdemokratiskt ledd regering kommer att prioritera skolinvesteringar framför nya skattesänkningar. Vi tänker göra vad som krävs för att vända utvecklingen i skolan.
Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott