Studentmedarbetare till små och medelstora företag – en försöksverksamhet för ett nytt kunskapslyft
Ny kompetens till små och medelstora företag aktualiseras också av det faktum att vi nu står inför en betydande generationsväxling bland landets små och medelstora företag. Ett sätt att underlätta för mindre företag att få tillgång till ny kompetens och knyta värdefulla forskarkontakter är att stimulera utflödet från universitet och högskolor. I Danmark finns sedan lång tid en modell med s.k. studentmedarbetare. Liknande försök pågår också i till exempel Skåne.
Studentmedarbete innebär att en student på en högskola eller ett universitet jobbar inom sitt studieområde parallellt med sina studier. Det kan t.ex. handla om att genomföra utredningar och utvärderingar eller att sammanställa och analysera information och statistik. Studentmedarbete skiljer sig från praktik, som är en oavlönad del av studierna, och från traineeprogram som syftar till att fortbilda studenten för en framtida befattning. Att inom ramen för en utbildning genomföra en utredning eller undersökning förlagd till en arbetsplats utgör inte heller studentmedarbete, även om det som utförs givetvis kan vara av värde för den aktuella arbetsplatsen och det utgår viss ekonomisk ersättning till studenten.
En försöksverksamhet med studentmedarbetare i statlig regi
En försöksverksamhet med studentmedarbetare bör initieras tillsammans med företrädare för näringsliv, universitet och högskolor samt arbetsmarknadens parter. Studentmedarbete ska ha karaktären av riktigt arbete, men på deltid vid sidan av studierna. En förutsättning för en bred användning av studentmedarbetare är att arbetsmarknadens parter kommer överens om lön och andra villkor och att dessa gäller inom stora delar av arbetsmarknaden.
Modellen ska syfta till följande:
- fler företag som får möjligheter att anamma nya metoder, forskningsresultat etcetera från universitet och högskolor
- fler företag som produktutvecklar och/eller förbereder sig för exportsatsningar
- fler företag som säkerställer sin kompetensförsörjning då modellen möjliggör inskolning av framtida medarbetare
- fler företag vars generationsväxling underlättas till följd av medarbetare med ny kompetens och kontakter med universitet och högskolor
- fler studenter som ges möjlighet att arbeta extra inom det område som utbildningen syftar till, vilket bör underlätta deras senare övergång till arbetsmarknaden