Vi vill satsa på karriärtjänster för lärare i socialdemokratiskt styrda kommuner.
Debattartikel publicerad i SvD, 14 maj 2013.
Det enskilt viktigaste för elevernas resultat är att de möter skickliga och engagerade lärare. Därför vill vi socialdemokrater se en ökad professionalisering av läraryrket där lärarna har rätt till en systematisk kompetensutveckling, har gott om tid att bedriva och utveckla undervisningen samt bra villkor genom karriärutveckling. Vi vill se fler karriärvägar för lärare i skolan. Idag saknar lärare möjlighet att göra karriär. Det enda sättet att ”gå vidare” är att bli rektor. Ledarskapet i barnguppen och klassrummet är nyckeln till högre måluppfyllelse. Den kompetens som lärarna besitter behöver bättre tas till användning. Stort ansvarstagande och utveckling i skolan ska premieras.
Regeringen har nyligen lämnat förslag till riksdagen om ett regelverk för karriärtjänster med förstelärare och lektorer. Det är bra med karriärtjänster men att utestänga förskollärare från karriärtjänsterna, som regeringen vill, ter sig mycket gammalmodigt. Detta kommer sannolikt från en gammal syn att förskollärare inte är riktiga lärare, att arbete med små barn är mindre betydelsefullt och att förskolläraryrket därför inte behöver samma karriärutveckling. Det är naturligtvis djupt feltänkt. Även förskollärare ska kunna söka och få en karriärtjänst.
Regeringens reglering av karriärtjänster för lärare behöver också förändras så att lärare som har en licentiat- eller doktorsexamen inom utbildningsvetenskap, pedagogik, pedagogiskt arbete eller allmändidaktik, också ska kunna bli lektorer. Med regeringens upplägg kan dessa inte komma ifråga för en lektorstjänst. En konsekvens av detta blir också att många av de lärare som är antagna och går i forskarskolor i dag, eller de lärare som är så kallade kommundoktorander, inte har möjlighet att söka lektorstjänst efter disputationen. Lektorstjänsternas vetenskapliga inriktning behöver breddas.
Vi tänker satsa på karriärtjänster i våra socialdemokratiskt styrda kommuner. Vi ser behovet av utvecklingslärare. Varje lärare som får en karriärtjänst och en högre lön kommer också få ett utvecklingsuppdrag och ett ledarskapsuppdrag. Fokus kommer inte bara riktas mot de traditionella ämnena utan vi ser behov av att se bredare på skolans och förskolans utvecklingsbehov, exempelvis karriärtjänster inom språkutveckling i förskola och skola.
Vi kommer också att använda karriärtjänsterna för att öka likvärdigheten i skolan. Skolor som har många elever som inte når målen behöver utvecklas i snabbast takt för att ge dessa elever bättre förutsättningar. På nationell nivå har socialdemokraterna föreslagit investeringar för att attrahera de bästa lärarna till skolor med de största utmaningarna och ge mer betalt till de lärare som i dessa skolor tar på sig ett större ansvar för skolans och elevernas utveckling. Vi kommer också se till att karriärtjänsterna till stor del kommer skolor med lägst resultat till nytta.
Skolresultaten har sjunkit sex år i rad och Sverige tappar i internationella kunskapsmätningar. Samtidigt ökar skillnaden mellan olika skolor och svenska elevers socioekonomiska bakgrund spelar numera lika stor roll för resultaten i internationella mätningar som för elever i USA. Vi socialdemokrater har bestämt oss. Vi ska vara framtidspartiet i svensk politik. Det kräver att man agerar när utvecklingen går åt fel håll. Vi tänker använda karriärtjänsterna för att såväl höja resultaten som öka likvärdigheten i skolan.
Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott
Marie-Louise Rönnmark, vice ordförande i SKL:s utbildningsberedning och kommunalråd, Umeå
Jonas Hellberg, ordförande barn- och ungdomsnämnden, Kalmar
Olle Johansson, kommunalråd med ansvar för utbildning, Norrköping
Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunalråd för skola, trygghet och välfärd, Malmö
Ebba Östlin, kommunalråd, Botkyrka