Vi har i olika sammanhang träffat arbetsgivare och fackliga företrädare som påpekat att kraven på kunskaper hos dem som skall anställas ökar, samtidigt som vi får höra att skolornas yrkesförberedande program inte håller måttet. Det moderna arbetslivet efterfrågar en gymnasieskola som ger eleverna både breda branschkunskaper och mer specifika yrkeskunskaper, goda ämneskunskaper och social kompetens. Problemen förstärks av att intresset för vissa yrkesinriktade utbildningar i gymnasieskolan är vikande och i många kommuner minskar utbudet av utbildningsplatser. Andelen ungdomar som väljer yrkesinriktade program på gymnasiet mins-kar främst i storstäderna. Denna utveckling måste vändas och staten, kommunerna och parterna måste hjälpas åt i arbetet med att höja statusen på de yrkesförberedande utbildningarna. Välutbildade, kunniga och engagerade lärare är avgörande för en god kvalitet på de yrkesförberedande programmen. Under de senaste fem åren har alldeles för få yrkeslärare examinerats och på sikt hotas lärarförsörjningen på dessa utbildningar. Detta är mycket allvarligt och orsakerna kan vara flera: de sökande är ofta i 3040 årsåldern med tio till femton års yrkeserfarenhet och med en stark yrkes-identitet och yrkesstolthet. Inte sällan råder skepsis eller osäkerhet inför den akademiska världen. Den ekonomiska situationen gör att många är ovilliga att dra på sig studieskulder eller flytta från familjen för studier på annan ort. Därför är det viktigt att kunna finna andra upplägg för utbildningen som gör den mer attraktiv. Av de lärare som undervisar i karaktärsämnen i gymnasie-skolan, komvux och särskolan saknar knappt en tredjedel lärarutbildning. Behovet av kompetensutveckling är med andra ord stort. För att öka rekryteringen av lärare pågår mellan 2002 och 2006 en satsning på en särskild lärarutbildning, Säl. Målet är -4000 nya behöriga lärare. Utbildningen är upplagd så att läraren arbetar deltid på sin skola och studerar under tiden. Från 2002 till och med antagningen 2004 har cirka 400 yrkeslärare utbildats inom Säl. Erfarenheterna från Säl är mycket goda och därför föreslår nu regeringen i vårpropositionen en kraftfull utökning av Säl för målgruppen yrkeslärare. Satsningen riktar sig dels till nuvarande yrkeslärare, dels skall den användas som ett nytt attraktivt instrument för att öka rekryteringen av yrkeslärare till skolan. Utbildningen omfattar högst 60 högskolepoäng på halvtid med start höstterminen 2005. Då tillskapas 500 platser och ytterligare 500 platser erbjuds vårterminen 2006. I Malmö är behovet av fler yrkeslärare stort. Kommunen ser därför mycket positivt på denna satsning och planerna för hur deltagarna till utbildningen skall rekryteras är i full gång. Ambitionen från kommunens sida är att alla outbildade yrkeslärare skall söka utbildning för att bli behöriga. Det blir ett viktigt tillskott för att höja kvaliteten och statusen på kommunens gymnasiala yrkesutbildningar. Staten tar ansvar för att utbildningen får resurser och kommunerna ansvarar för rekrytering av yrkeslärare. Tillsammans ser vi till att antalet yrkeslärare med lärarutbildning ökar. Under 2007 kommer fler satsningar på de yrkesförberedande utbildningarna. Från hösten 2007 införs bland annat ett nytt gymnasiearbete som knyts till den nya gymnasie-examen. Därmed kan gymnasieskolans yrkesutbildning knytas närmare det arbetsliv och den yrkesutövning som väntar efter avslutad utbildning. Vid samma tidpunkt kommer en ny modern lärlingsutbildning att införas. Lärlingsutbildningen skall innehålla samma kunskapskrav som en vanlig gymnasieutbildning. Vi vill inte se en utveckling där vi inför lärlingsutbildningar och samtidigt sänker ambitionsnivån. Med dessa satsningar står de yrkesförberedande gymnasie-utbildningarna väl rustade inför framtiden. Leif Pagrotsky Ibrahim Baylan Agneta Eriksson |