Det kommersiella trycket på barn och unga ökar. Det är en attraktiv målgrupp för annonsörer och deras medievanor gör dem lättillgängliga för kommersiella budskap. Som socialdemokrat tror jag på en marknadsekonomi och i en sådan är marknadsföring en naturlig del. Men som socialdemokrat är jag också övertygad om att marknaden inte alltid kan sköta sig själv. Vi behöver tydliga spelregler för företagen och barnen är en särskilt skyddsvärd grupp.
I det nya medielandskapet möter våra barn idag nya former av marknadsföring. Det kan vara via placerade produkter på webbplatser, i spel och i filmer eller i form av kommentarer från fiktiva konsumenter på chattsidor. Gränsen mellan reklam och annat innehåll suddas ut. Det blir svårare för barn att känna igen vad som är reklam. Att barn och ungas godtrohet utnyttjas kommersiellt är inte acceptabelt. Därför måste en helt annan försiktighet iakttas när kommersiella budskap riktas till barn. Det är bakgrunden till att vi sedan många år i Sverige har förbud mot TV-reklam riktad till små barn. I många länder och också i Sverige kryper ett gigantiskt folkhälsoproblem på oss. Jag talar om övervikt och fetma. I vissa områden väger var fjärde till var femte tioåring för mycket och samtidigt drabbar övervikt allt yngre barn. Internationella rapporter bl.a. från världshälsoorganisationen WHO visar på sambandet mellan marknadsföring av energitäta och näringsfattiga livsmedel och de här problemen. Barn och unga tillbringar mycket av sin tid framför TV:n. Bland de tio mest förekommande livsmedlen som annonserades på TV 2003 fanns inga av de livsmedel som befolkningen rekommenderas äta mer av. Så gott som alla av de annonserade produkterna var energitäta, näringsfattiga livsmedel. Också i barnens egna serietidningar, som exempelvis Kalle Anka, finns de här annonserna. Barn i växande ålder har ett mycket begränsat utrymme för denna s.k. skräpmat om de ska få i sig de näringsämnen de behöver varje dag utan att drabbas av övervikt eller fetma. Sammanfattningsvis är det alltså två problem som jag den senaste tiden uppmärksammat: En allt mer aggressiv marknadsföring i nyare former, direkt riktad till barn och mer och mer utformad för att barn inte ska uppfatta det kommersiella budskapet
En allt mer aggressiv marknadsföring för energitäta livsmedel, direkt riktad till barn
Jag har vänt mig till branschen, bl.a. på det seminarium om barn och reklam som jag kallade till i tidigare denna vår, och bett företagen själva att agera för att vända trenden på dessa områden. Jag tycker inte att jag har mött det gensvar från annonsörerna som jag hade väntat mig. Alla företag kan inte dras över en kam; det finns exempel på framför allt detaljister med ambitionen att hjälpa till. Ändå kan jag inte sticka under stol med att jag blev besviken över den bristande vilja som hittills visats från branschen. Inför den konsumentpolitiska propositionen som regeringen avser att lägga fram i höst karlägger departementet vilka konkreta åtgärder näringslivet vidtar när det gäller marknadsföringen av energität mat. Visar det sig att inget händer återstår bara att införa en strängare lagstiftning med avsikt att minska manöverutrymmet för landets annonsörer och reklammakare vad det gäller kommersiella budskap till barn. Vi i Sverige är inte ensamma om den här bedömningen. Den ansvariga kommissionären inom EU resonerar precis på samma sätt. En undersökning som konsumentföreningen i Stockholm gjort visar att 87 procent av föräldrarna vill har bort reklam för energitäta livsmedel riktad till barn. Jag vill uppmana annonsörerna att lyssna på föräldrarna. Sanera reklamen nu! Ann-Christin Nykvist konsumentminister |