TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Förbud mot diskriminering i skolan
12 maj 2005 10:12


Nu går vi från ord till handling och presenterar ett lagförslag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever i förskolan, skolan och vuxenutbildningen, skriver Ibrahim Baylan i Dagens Nyheter tillsammans med samarbetspartierna.


Inga barn, ungdomar eller vuxna som befinner sig i förskolan, skolan eller vuxenutbildningen, ska behöva utsättas för någon form av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling. Men hittills har inte samhällets diskrimineringslagar gällt i skolan. I det 121-punktsprogram som våra partier kom överens om efter riksdagsvalet 2002 slår vi därför fast att:


"Vi kommer att lagstifta om förbud mot diskriminering och sexuella trakasserier i skolan."


Nu går vi från ord till handling och idag presenteras ett lagförslag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever i förskolan, skolan och vuxenutbildningen. Vår ambition är att lagen ska träda i kraft redan under det första kvartalet 2006. Alla former av kränkande behandling, i vilket mobbning ingår, omfattas av den nya lagen. I det avseendet går vi längre på skolans område än vad som gäller på andra samhällsområden.


Skolverket redovisade i november 2002 en rapport Relationer i skolan - en utvecklande eller destruktiv kraft. Rapporten föranleddes av ett regeringsuppdrag att kartlägga förekomsten av rasism, etnisk diskriminering, sexuella trakasserier, homofobi och könsrelaterad mobbning i skolan. Kartläggningen visar att verbala kränkningar av etnisk eller sexuell karaktär är vanliga i skolan. Av rapporten framgår vidare att de flesta kränkningarna utförs av elever mot andra elever, men att elever också blir kränkta av lärare och annan personal på skolan.


I en rapport av Brottförebyggande rådet (BRÅ) och Forum för levande historia från hösten 2004 redovisas resultaten av en kartläggning av antisemitism, homofobi och allmänt förekommande intolerans och fördomsfullhet bland över 10 000 skolungdomar. Andelen elever som är ambivalenta i sin inställning till minoriteter utgör knappt en fjärdedel. Elever med hög grad av intolerans utgör ca åtta procent.


Ingen ska någonsin behöva gå till skolan och bli utsatt för kränkningar av andra elever, av lärare eller annan personal. Det är helt oacceptabelt. Redan har flera åtgärder vidtagits och ett viktigt arbete sker i många skolor med mobbningsplaner men nu breddar vi det arbetet. I de nationella styrdokumenten för förskolan och grundskolan finns tydliga föreskrifter mot mobbning och annan kränkande behandling, men idag saknas förbud mot diskriminering i den skollagsreglerade verksamheten.


För att ytterligare visa på vikten av de här frågorna har vi redan tagit ett steg på vägen. Regeringen har därför gett ett uppdrag till Skolverket att göra en studie av läroböcker ur diskrimineringssynpunkt. Vi vet att t ex homo-, bi- och transsexualitet behandlas fördomsfullt eller inte alls i många läroböcker.


Förslaget till ny lagstiftning innehåller tre centrala delar:


1. Förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling
Genom en lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling i all verksamhet som omfattas av skollagen kommer verksamheternas ansvar för värdegrundsarbetet att framstå tydligare och mer påtagligt. Kravet på åtgärder mot mobbning och annan kränkande behandling skärps ytterligare samtidigt som skolan får tydligare regler om förbud mot diskriminering.


Den nya lagen ska främja barns och elevers lika rättigheter i alla verksamheter som omfattas av skollagen och motverka diskriminering och trakasserier på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder.


Den föreslagna lagen skall även förhindra och förebygga annan kränkande behandling som inte direkt kan relateras till dessa diskrimineringsgrunder.


2. Skärpta krav på förebyggande arbete
Den nya lagen innebär att kraven på skolans huvudmän skärps och de ska se till att det för varje enskild verksamhet finns en likabehandlingsplan.


Genom att kombinera förbuden mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever i skolan med regler om att alla verksamheter i förskola, skola och vuxenutbildning måste bedriva aktiva åtgärder och upprätta en plan för likabehandling förstärks det förebyggande arbetet. Vi anser att sådana regler är viktiga komplement till förbudsbestämmelserna och de förstärker och förtydligar verksamheternas värdegrundsuppdrag. En plan med aktiva åtgärder för likabehandling har till främsta syfte att förebygga och motverka alla former av trakasserier och annan kränkande behandling. Avsikten med en plan är att den skall vara "levande" i den meningen att den är ständigt aktuell i det vardagliga arbetet. Det är viktigt att varje verksamhet har frihet att utforma planen utifrån sina behov för att den ska kunna fungera på ett bra sätt.


Planen ska redogöra för planerade åtgärder. Uppföljning och utvärdering av åtgärderna ska ske i den skriftliga kvalitetsredovisningen som sammanställs årligen. Vi ser det också som självklart att barn och elever ska engageras och vara delaktiga i arbetet med att ta fram, följa upp och se över planen.


En verksamhet med bristande delaktighet för eleverna löper större risk att utlösa kränkande beteenden än den verksamhet som präglas av ömsesidig respekt och möjligheter till inflytande. Inflytande och delaktighet gynnar en demokratisk miljö som ger ansvar och mening. Att vara delaktig i arbetet med demokrati och värdegrund liksom mot kränkande behandling är viktigt enligt skolornas egna erfarenheter och enligt forskning.


3.Delad bevisbörda och skadestånd
Redan idag förekommer det rättsprocesser kring kränkningar och mobbning i skolan, men med denna lag tydliggörs huvudmännens ansvar:


- Om ett barn eller en elev antas ha blivit diskriminerad, utsatt för annan kränkande behandling eller utsatt för repressalier av huvudmannen eller personal i verksamheten så är det huvudmannen som skall visa att kränkningen inte förekommit.


- Om ett barn eller en elev visar dels att han eller hon har blivit utsatt för trakasserier eller annan kränkande behandling av ett annat barn eller en annan elev i samband att verksamheten genomförs, dels att någon ansvarig inom verksamheten fått veta att han eller hon känner sig utsatt, så är det huvudmannen som skall visa att det gjorts allt för att förhindra fortsatta trakasserier eller annan kränkande behandling.

Ibrahim Baylan

Skolminister

 

Lennart Gustavsson (v)

Riksdagsledamot

 

Mikaela Valtersson (mp)

Riksdagsledamot

 
[2005-05-12]