TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Debattinlägg: Viktigt att Botniabanan inte fördröjs ytterligare
18 april 2006 16:07


Den 12 juni förra året beslutade regeringen att ge tillåtlighet för Botniabanan när det gäller sträckan Nordmaling/Umeå. Beslutet innebar att den legala tillståndsprövningen avklarats. Beslutet innebär också att 19 mil ny järnväg kommer att färdigställas längs sträckan. Utefter banan anläggs hela 140 broar och 2,5 mil tunnlar, samt 7 nya resecentrum inklusive Umeå C. Beslutet innebär också att klartecken har getts för den sista sträckan av Botniabanan närmast Umeå. Det som har återstår är emellertid färdigställandet av järnvägsplanerna för sträckan Nordmaling/Umeå samt att få dessa godkända. Därefter kan bygget på allvar starta. Godkännandet av dessa planer är således viktigt för att tillkomsten av Botniabanan skall ta fart när det gäller sträckan Nordmaling/Umeå. Med anledning av ovanstående ser vi det som eftersträvansvärt att arbetet får fortskrida utan extra dröjsmål. Stor miljöhänsyn har beaktas vid byggandet av Botniabanan och de negativa effekterna på miljön har minimerats i enlighet med den miljölagstiftning som finns. Vad gäller fågellivet så kommer kompensationsåtgärder vidtas genom anordnandet av ny våtmark. Jag har blivit kontaktad med anledning om området och huruvida det är rätt för fåglarna med hänsyn till fågelinfluensan. Av den befintliga informationen som finns i dagsläget torde risken vara störst för fåglarna. Risken för människor är tusendelar jämfört med andra risker men bör dock inte nonchaleras.

 

Botniabanan är det största svenska järnvägsprojektet i modern tid och vid dess iordningställande kommer Botniabanan kommer att fungera som en länk mellan norra och södra Sverige, men också med det befintliga europeiska järnvägsnätet. I förlängningen kommer Botniabanan att knyta ihop det svenska och det europeiska järnvägsnätet med det framväxande nätet i Ryssland, samt i området kring Barents hav. Järnvägsprojektet skall därför ses som ett projekt som är av stor vikt såväl för regionen, som för hela Sverige och Europa. De utredningar som genomförts pekar på att behoven av en modern järnvägssträckning längs Norrlandskusten finns. Stambanans kapacitet utnyttjas idag till fullo. Den är inte heller optimal utifrån dess sträckning, den är både kurvig och backig, samt den begränsade hastighet som går att köra utefter banan.

 

Jag ser därför framför mig att när Botniabanan är klar och i bruk så kommer norrlandskusten att knytas ihop och stärka regionen. Städer och tätorter kommer att närma sig varandra. Den nya järnvägen kommer att trafikeras av person- och godstrafik. Den nya sträckningen kommer även att medför tidsvinster i själva resandet. Det skall gå snabbt och enkelt att transportera sig med tåget. Därför är det viktigt att resecentrumen placeras centralt längs sträckningen. Påtagligt förkortade restiderna möjliggör dessutom för pendling över längre sträckor än idag. Men Botniabanan innebär så mycket mer. Den breddar arbetsmarknaden, samtidigt som det öppnar för ett ökat utbud i form av utbildning, fritid, kultur och service. För industrisektorn kommer Botniabanan att innebära snabba och effektiva godstransporter. För miljön medför järnvägsbyggandet positiva effekter om fler transporter i framtiden kommer att gå via järnvägsnätet än istället för om gods och personer färdas via vägnätet. Ett minskat antal långtradare på våra vägar skulle innebära minskade utsläpp av exempelvis koldioxid. Jag är därför av den fasta övertygelsen att Botniabanan kommer att bidra till målet om ett långsiktigt hållbart samhälle.

 

Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande (s)