Det är synd om människorna, sa redan August Strindberg. Mest synd om oss alla....
Det var Magnus Uggla som mådde illa!
Nu gör även jag det.
Hur självgod och självömkande får man vara? Det finns uppenbarligen inga gränser för sirapssöta, gråtmilda och röstfiskande inlägg. Jag tänker på den som anser sig förfördelad, och via den känslan fiskar efter medhåll från diverse läsare.
Märkligt nog, så är de som håller med vederbörande, inte i så stor grad partisympatisörer, utan snarare (i de flesta fall) den raka motsatsen. Undantaget då den självpåtagne vapenbrodern, som nog skulle gå i döden för sin lansbärare.
Jag tycker det är patetiskt! Den självgode har nämligen, åtminstone enligt egen utsago, kompetens nog att både utnämna sig själv till den mest förträfflige bland de förträffliga, och den mest förfördelade bland de förfördelade. Fy och flerfalt fy, om detta vore socialdemokratins kännemärke. Tack och lov så tror jag inte det är det.
Uppenbarligen är jag inte ensam i min uppfattning. Flera mail från olika personer får mig att inse, att det kanske inte är jag som gjort bort mig genom att ta ställning mot vederbörande, utan vederbörande själv, med sina anhängare, som genom sina märkliga skriverier, gör det svårt att fatta sympati för denne person.
Nedan har jag medvetet ”smyckat” ett mail från en vän. Grunden till min version är alltså inte ursprungligen min.
”När två gubbar/män/grabbar/killar/pojkar träter, då ställer man upp för varandra. Dvs kommer någon ”utifrån, som en tant/kvinna/tjej/flicka, och tar parti för någon av dem, eller talar om hur fånigt alltihop är, då gaddar de ihop sig, gubbarna/männen/grabbarna/killarna/pojkarna. Då går man i samlad trupp till anfall mot inkräktaren. Men hade det varit två tanter/kvinnor/tjejer/flickor, då hade det hetat att det var ett par surkärringar och det hade varit noll sympati åt någon av dom.”
Dessa människor av mankön, tror sig ha ensamrätt på att öppet ”terrorisera” varandra. Ve den människa av kvinnokön, som lägger sig i grälet.
Ja dessa människor av mankön är i sanning ett märkligt släkte! Ovan är givetvis en grov generalisering. Här gäller det att vara övertydlig så att inga ytterligare missförstånd uppstår.
Gott slut (på året) och Gott Nytt år
"CMW senaste inlägg på sin blogg (som är låst för mig) är nonsens, och det är trist att hon försöker dra med sig sina mer klartänkta partisystrar i den kritik som är avsedd för henne. Ett ohederligt men klassiskt debattknep."
Här förstår jag inte vad skribenten menar, för jag har inte låst någon från min blogg. Däremot hat jag vid flera tillfällen påtalat, att inlägg från Sd-sympatisörer och liknande tar jag bort.
Läst och tagit del Christina!
Svårt kommentera email som man inte kan kommunicera med avsändaren om.
Gott Nytt år på dig och alla som skickar dig email.
Folke Andersson
Christina Meltin Westerlund: Så bra Foa, att du tagit del.
Till skillnad från dig, så publicerar jag inte mail, som kommer till mig i förtroende. Därför så får berörda ta del av din nyårsönskan via min blogg. Tror nog att det är helt ok.
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 19:38, 2007
Jag borde förstås inte, men jag är inte tillräckligt smart för att låta bli so here we go. ;)
Självgod, Självömkande, Gråtmild, Röstfiskande, Anser sig förfördelad & Patetisk, ja det är ingen måtta på omdömena, jag slickar i mig komplimangerna.
Men jag förstår inte riktigt hur du (och din mejlskrivande vän) fick till genusperspektivet på det här, du får gärna utveckla det. Var och när har någon behandlat kommenterande kvinnor nedlåtande på det sätt som du (och mejlskivande vännen) hävdar. Det vore ju förfärligt om det vore sant men jag hittar inte sammanhangen där detta skulle skett.
Den enda kvinnan som tagit ställning "för någon av dem" är ju du som tagit ställning för, ja du vet vem, men det är ju inget nytt för den här gången utan snarare en gammal fin vana. Menar du att det är för att du är kvinna som jag ogillar dina ställningstaganden? Allvarligt? Du skriver att det är viktigt att vara övertydlig men du får förlåta en dumbom, jag fattar ingenting.
Det är inte för att du är kvinna som jag ogillar dig Christina, lika lite som jag tror det är för att jag är man som du ogillar mig. Kan vi inte vara överens om det i alla fall?
ja, till er som är trötta på det här käbblet, det är ni inte ensamma om, men glöm aldrig att det inte är en persons fel när två (eller fler) träter, däremot är det i mina ögon inte schysst att låtsas som om det är det.
CMW gillar inte att jag länkar från hennes kommentarsfält men sök rätt på hemsidorna som det handlar om, och ta egen, objektiv, ställning.
Christina Meltin Westerlund: Välkommen Erik! Jag menar faktiskt det. För till skillnad mot dig, så ställer jag upp ( i det här fallet är det inte rätt ordval, vilket jag är medveten om) på den som faktiskt behöver det.
Nu är det sannerligen inte enbart en person eller en vän som skrivit till mig. Men man är uppenbarligen lite "försiktig" med att stöta sig med dig, vilket i sig är trist.
Jag har inte, någonstans, påstått att du är en "dumbom", varifrån har du fått det? Däremot så verkar du (enligt min amatörmässiga ställda "diagnos", tämligen svag/osäker). Det är dock helt OK, för vem är inte det mellan varven?
Jag ogillar inte dig Erik! Hur många gånger måste jag säga det? Däremot ogillar jag, i högsta grad, ditt sätt att sätta dig över andra människor och deras/våras åsikter.
Även jag är trött på detta jä..la käbbel! Det kan du vara övertygad om. Jag är också våldsamt trött på att du skall förklara hur och varför man skall tycka på ett visst (ditt) sätt. Låg oss andra bilda oss en egen uppfattning om saker och personer " du vet vem" ( Jösses!), utan att dra upp gammalt, förmodligen preskriberat nonsens. Det är nu och här vi lever! Även du min Bru...Erik!
Tills sist: Kul att du ändå faktiskt gav dig till känna på min anspråkslösa blogg.
Kommentar av Foa - 28 december 19:50, 2007
CMW kommenterade:
"Till skillnad från dig, så publicerar jag inte mail, som kommer till mig i förtroende. Därför så får berörda ta del av din nyårsönskan via min blogg. Tror nog att det är helt ok. "
Att skicka mail i förtroende.. att bli informerad i förtroende undanber jag mig.
Jag har sagt det till dig tidigare i utväxling av mail.. berätta inget för mig som inte tål dagsljus... jag vill inte veta va sådant.. eftersom det bakbinder mina händer.
Du själv får givetvis omgås med folk där ni pratar med varandra i förtroende.. lycka till i vänskap och ovänskap.
Mail jag får är mina.. och du avgör inte vad jag får och inte får Christina..
Skicka mig inget mail du inte står för.. du vet riskerna!
Ni som fått mail från mig får gärna publicera dom.. jag står för vad jag skriver.. men ni har säkert inga fått!
Folke Andersson
Christina Meltin Westerlund: Även jag står för mina mail Foa, men om jag i förtroende skriver till någon, så gör jag det, just i förtroende. Det är skillnaden på dig och mig. Jag ger och tar förtroenden. OM jag skulle vilja publicera ett mail så är det naturligt för mig att fråga skribenten om det är ok först.
Kommentar av Foa - 28 december 19:52, 2007
" men ni har säkert inga fått! "
Förutom CMW och Karl-Oskar
Folke Andersson
Christina Meltin Westerlund: ???
Kommentar av Foa - 28 december 20:14, 2007
Läst och tagit del!
Inget mer att tillföra just nu.. vi kommer nog inte längre Christina utan att repetera oss.
Folke Andersson
Christina Meltin Westerlund: Jaha.
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 20:19, 2007
Det är fint att ställa upp på den som behöver det, det märkliga i mina ögon är det ensidiga uppställande för en part i en långdragen konflikt, men han behöver det väl antar jag. Nåja.
Du gick aldrig in på hur ni kom fram till genusperspektivet, jag tycker det är viktigt för om det är sant att kvinnor behandlats illa under den här vändan så måste det belysas, berätta nu hur ni kom fram till detta?
Din diagnos kan nog med fog sägas vara ganska amatörmässig, men det är vanligt att benämna personer vars resonemang man inte tycker om är svaga och osäkra, det är vad jag menar en härskarmetod, det brukar ofta drabba kvinnor i det att män omnämner dem som svaga och osäkra när de i själva verket är arga, bestämda, tvärsäkra och har bestämt sig för att inte ta mer s**t. Nu vore det mig fjärran att mena att du använder härskarmetoder, jag menar bara att din diagnos nog är lite överdriven i just det här fallet. Därmed inte sagt att även jag i många lägen är både osäker och svag, och det är inget jag är rädd för.
Dessutom, det var inte du som omnämnde mig som dumbom, det var jag som skrev det, om mig själv (är väl bäst att tillägga).
Slutligen, du är trött på att jag försöker motivera varför man ska se på saken på mitt sätt. Det köper jag, även om jag kan dra mig till minnes åtskilliga gånger i den här och i andra diskussioner där jag genomgående påpekar att detta är mitt perspektiv, att andra har andra perspektiv och att var och en bör skaffa sig sin egen objektiva uppfattning. Men jag ska vara extremt övertydlig. Jag vill att var och en som har en åsikt ska skaffa sig den genom att göra en självständig analys av situationen, att se till att själv skaffa sig sin övertygelse om vad som är sant och verkligt och sedan gärna, om man så vill, argumentera för sin ståndpunkt.
Men jag försvarar min rätt att framföra min syn på saken som vore det den sanna och det beror helt enkelt på att jag kommit fram till den ståndpunkten jag har genom att följa mina egna råd om att analysera perspektiven, det är min sanna bild av situationen tills analysen kommer fram till en annan verklighet, då gör jag som den kloke, ändrar mig.
Christina Meltin Westerlund: Erik, det är inte fråga om fint! Det är fråga om medmänsklighet. As simple as that! Förstår du vad jag menar?
Det vore mer än märkligt om inte min sk diagnos vore ammatörmässig. Jag är ju inte annat än ammatör. Men blanda inte "härkarmetoder" och dylikt, för då har du lämnat ammatörmässigheten.
"Jag vill att var och en som har en åsikt ska skaffa sig den genom att göra en självständig analys av situationen, att se till att själv skaffa sig sin övertygelse om vad som är sant och verkligt och sedan gärna, om man så vill, argumentera för sin ståndpunkt.
Men jag försvarar min rätt att framföra min syn på saken som vore det den sanna och det beror helt enkelt på att jag kommit fram till den ståndpunkten jag har genom att följa mina egna råd om att analysera perspektiven, det är min sanna bild av situationen tills analysen kommer fram till en annan verklighet, då gör jag som den kloke, ändrar mig."
Jag bugar mig!
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 20:50, 2007
Ursäkta om jag tjatar Christina men det är i högsta grad relevant eftersom det var huvudpoängen i din bloggpostning:
Hur ni kom fram till genusperspektivet?
jag tycker det är viktigt för om det är sant att kvinnor behandlats illa under den här vändan så måste det belysas, om du inte belyser det så kan jag ju inte ändra mig, eller hur?
Christina Meltin Westerlund: En sak Erik: På min blogg behöver inte du, eller någon annan, be om ursäkt för sina åsikter eller frågor. För om de inte håller sin inom gränsen( eller vad man nu skall kalla det) så plockar i alla fall jag bort dem.
När det gäller genusperspektivet, så är det tämligen enkelt att konstatera, precis det jag skrev, som jag fick en hint om från en läsare. Det är vi, som är av det kvinnliga könet, som avfärdas lite som om att vi inte begriper bättre, eller som om att det är ju ändå inte vi, kvinnor, som har "yttranderätt".
Nu hoppas jag att du och ev andra läsare ursäktar, men jag tänker ägna mig åt så triviala förströelser som TV-tittande (Wallander).
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 21:11, 2007
Ja, du skriver att det är enkelt att konstatera att de kvinnliga kommentatorerna på min blogg behandlades nedlåtande. Jag har läst vartenda kommentar, vartenda ett, och jag kan inte för mitt liv se hur någon kvinna behandlats annorlunda än någon annan. Men jag är givetvis partisk och ber dig därför om ledtrådar för att se det du och dina mejlvänner sett. Faktum är att den som har behandlats "hårdast" var en man som skrev under kvinnlig pseudonym men det kan ju knappast vara det du räknar va?
Eva, Anne, Kristina och du är de enda kvinnliga kommentatorerna och jag måste be dig exemplifiera för jag tycker inte det är så enkelt som du säger. Kanske är har jag fått patriarkatet i ögat men hjälp mig då med mitt bjälke.
Kommentar av Foa - 28 december 21:31, 2007
"Ja, du skriver att det är enkelt att konstatera att de kvinnliga kommentatorerna på min blogg behandlades nedlåtande."
Läst och tagit del..
Vad är svaret CMW?
Kommentar av Foa - 28 december 21:32, 2007
Folke Andersson glömde jag
Kommentar av Anne Cahling - 28 december 22:42, 2007
Håller med Christina. Precis som hon säger, hade 2 kvinnor hållit på o trätat och förpestat s-info på detta sätt så skulle de ha blivit till allmänt åtlöje.
Det gäller inte bara genusperspektiv, samma sak faktiskt om det hade varit ett par SSU-are, då hade allihopa tyckt att nu fick dom minsann växa upp och bli stora.
Men vuxna karlar då?!
Flockbeteendet på EL:s blogg har varit lite skrattretande faktiskt. Eller hade varit det om det inte kändes lite obehagligt.
Hursom, nu sticker jag tilll Skottland o vilar upp mig över en whisky. Have a good new year!
Christina Meltin Westerlund:
Hmmm, vuxna karlar? finns det :-)
Whisky!? Mmmm skål and a happy new year!
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 22:49, 2007
Anne, men flockbeteendet på s-info är inte obehagligt eller skrattretande alltså? Det är till att sitta med skygglappar. Ett samlat s-info torde ju dessutom ha massivt många fler besökare än min lilla blogg så det är ju fler som tar del av ett destruktivt flockbeteende här.
Visst är det skrattretande att två vuxna karlar håller på med sådana här dumheter, jag håller med dig om det, men hur kommer det sig att kritiken endast vänds mot den ena parten från dig och någon till? Säg rätt ut vad det är du halvkvävt håller inne med.
Men du, en sista sak innan du flyger till Skottland, den där mejlkonversationen fick ju i bloggtexten intrycket av att handla om kommentarerna på bloggen, inte på hur det skulle mottagits på s-info om ditten eller datten, var det alltså en feltolkning?
Happy New Year and Slainte Mhath
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 22:52, 2007
Christina, Johan menar nog att hela s-info är låst för honom, webbmaster har under ett par års tid hävdat att det är tekniska problem att tillåta kommentarer från utlandet eller hur det nu var. Han kan alltså inte kommentera på något ställe på hela portalen, inte bara hos dig.
Christina Meltin Westerlund: Ok, alltså en effekt, som jag verkligen (inte ens offenligt) rår över! Tack för upplysningen.
Kommentar av Erik Laakso - 28 december 22:54, 2007
Hehe, nä vuxna karlar finns nog inte, vi är och förblir pojkar med allt dyrare leksaker.
Kommentar av Foa - 28 december 23:08, 2007
Ja jag blir nog aldrig vuxen heller.. fast några kvinnor vill här på bloggen.
Men det kommer ju att ta ihjäl mig.. vill ni min död?
Nää.. Anne och Christina jag har vårdat min fru nu i över tio år.. kom inte med något sådant.
Jag vet en kvinna som tycker att jag klarar jobbet tack vare mitt grabbeteende..
Tror ni det inte så önskar jag att ni drabbas också för att inse saker.....
Prova på Anhörigvårdarjobbet ni
Kommentar av Foa - 28 december 23:12, 2007
Däremot så tror jag att samhället är byggt av män.. för?
Jag har också önskat att få uppleva att samhället byggs av kvinnor.. men ska det bli verklighet?
Så länge det inte händer så kommer alltid kvinnor att se män som icke vuxna.. istället för att ta saken i egna händer och fixa till samhället.
Folke Andersson
Kommentar av Erik Laakso - 29 december 01:01, 2007
Nehej, något svar kring huruvida det var genusmobbning på min blogg fick jag inte, bara lite svepanden om att det alltid är så här. Så vinns nog ingen kvinnokamp dessvärre, här fanns ju en god chans att säga exakt vad och när mobbning och utfrysning utförts.
Tack för samtalet då.
Christina Meltin Westerlund: God morgon!
Jag tog mig friheten att använda natten till stärkande sömn, för det behöver jag, om jag inte skall bli alltför grinig. Tyvärr är jag född med det olyckliga kravet, att vara i behov av mycket sömn.
Jag har inte påstått att det var någon genusmobbning på din blogg. Vänligen påtala var jag skrivit det.
Jag tycker Anne sammanfattat "rätt" bra, vad det handlar om.
Ibland för jag för mig att du är lite överkänslig, men det är du nog inte ensam om. Jag får själv en släng av den "sjukan" mellan varven.
Kommentar av Erik Laakso - 29 december 10:36, 2007
God morgon, även jag har njutit av min nattsömn, inledd något senare och troligen avnjuten något senare även på morgonkulan.
Du skrev i din blogg: "vederbörande själv, med sina anhängare, som genom sina märkliga skriverier, gör det svårt att fatta sympati för denne person." Det är ju mig du syftar på och mina skriverier torde handla om min blogg i första hand.
Sedan skrev du: "talar om hur fånigt alltihop är, då gaddar de ihop sig, gubbarna/männen/grabbarna/killarna/pojkarna. Då går man i samlad trupp till anfall mot inkräktaren. " och då den enda plats som någon tänkbar "samlad trupp" gått "till anfall" är i kommentarsfälten på min blogg.
Om era mejl handlade om vad som sker på s-info så framgår det inte överhuvudtaget. Därför är min fråga relevant och min efterfrågan om klargörande var jag eller mina bloggbesökare gått till samlat angrepp baserat på kön.
Men jag tolkar det nu som att du backar om detta och att det var ett misshugg, det är väl i så fall gott nog, alla kan göra misstag.
Christina Meltin Westerlund: God förmiddag,
Men Erik, ser du inte att omdömet är allmänt och nu även kunde beskriva vad som sker/skedde på din blogg? Det är INTE ett uttryck för din blogg i allmänhet. Det kan mycket väl hända även på s-info och överallt faktiskt där män och kvinnor diskuterar. Tyvärr"
Så att påstå att jag backar är inte riktigt.
Glöm inte heller att jag skrev: "Ovan är givetvis en grov generalisering."
Men misstag kan jag, likväl som jag hoppas även du och alla andra människor, göra. För vi är bara människor, även om vissa (inte syftat på dig!) tror annorlunda.
Jag vill tillägga, att du som anser dig utsatt för mobbning, hur kan du acceptera det som nu pågår på din blogg? Men det är klart, det är ju bara jag som blir utsatt där. Det kan jag ta, och jag tänker inte mobilisera för det.
Kommentar av Erik Laakso - 29 december 11:18, 2007
Nej jag såg faktiskt inte att omdömet var allmänt eftersom blogginlägget ganska så uppenbart var polemiserande mot mitt agerande, men jag är överkänslig. My mistake, då ber jag om ursäkt för att ha feltolkat dig.
Christina Meltin Westerlund: Det är ok, för jag förutsätter att inte ironiserar.
Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!