TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Fattar även S att det handlar om att arbetsgivarna vill krossa arbetstagarsidan?
Som Peter Johansson skriver så älskar Moderaterna Veolias tågkaos  och citerar Sydsvenskan Strejken blir valfråga för de tre rödgröna : Visstidsanställningarna blir fler och fler, inte bara i tågvärlden utan till exempel också inom vården. Det är ett missbruk anser Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna... Allt färre svenskar har fast jobb – allt fler har olika former av tidsbegränsade arbeten. Enligt SCB har idag nästan 700 000 personer timanställning, prov- eller projektanställning. Lägger man till alla som är knutna till bemanningsbolag blir siffran 830 000. Det fgmotsvarar 18 procent av de 4,7 miljoner som har sysselsättning. Det kan jämföras med 10 procent 1990. Nyligen hotade EU-kommissionen att dra Sverige inför EU-domstolen för att regeringen inte stoppat missbruket av tillfälliga anställningar. Men statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M) anser inte att det finns några skäl att ändra de svenska reglerna och har t.o.m. trots EU-kommissionens ingripande mumlat om att det skulle handla om handelshinder. ”Hårresande! Fredrik Reinfeldt skämmer ut Sverige”, sa S-ledaren Stefan Löfven nyligen. Stefans framträdande i dagens Aktuellt visade att han håller på att förtydliga S-politiken. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt menar att det understryker Vänsterpartiets krav på stopp för privatiseringar. ”Om tågtrafiken drevs i offentlig regi skulle man komma ifrån att tågbolagen bjuder under varandra i anbuden och sen säger upp personal”.


I gårdagens nyheter uppträdde representanter för Almega och påstod att Seko-arbetarna orsakat strejken!
Detta är naturligtvis en ”sanning” som är lika osann som att arbetsgivare har rätt att ensidigt ändra i kollektivavtal. Bakgrunden är den att Veolia la ett anbud på trafiken som låg åtskilligt under de konkurrerandes. För att få det att gå ihop med tillräckligt stor vinst vill arbetsgivaren nu få bort fastanställningar och ersätta dem med timanställningar! Det är detta skamliga uppträdande som ligger bakom strejken och Almegas lookout. Peter Johansson skriver på samma sätt att Veolia har skapat tågstoppet och Martin Moberg att han stödjer Seko till hundra procent... Martin påtalar också att det nu utvidgats till en strejk om arbetsvillkoren mer allmänt på arbetsmarknaden. Jonas Sjöstedt och partikamraten Daniel Sestrajcic  kräver att region Skånes politiska ledning sätter press på Veolia. Oddsen härför är dock mycket låga då region Skåne styrs borgerligt med MPs hjälp.                 kl

Den borgerliga pressen stödjer arbetsgivaren! Man vill ha ”elastiska” löntagare
Gudmundsson i SvD tycker att tågperszonal har alldeles för höga löner  och som följd härav bör tolerera ”ändringar som möjliggör rationaliseringar”. Birgersson skriver i DN att SEKO är inte delägare i Veolia . Och det är ju sant men innebär det att SEKO som avtalspart måste finna sig i ”företag att söker lösningar som kringgår kollektivavtalen, lösningar som erbjuder elasticitet i branscher i behov av det”. Är det en ”elasticitet” som vi överhuvudtaget bör finna oss i på arbetsmarknaden - om man nu inte är en blå moderat alltså. Det verkar oskså som om ledarskribenterna lagt karbon på texter på Almegas hemsida.

Arbetsgivaren beter sig ”oetiskt”
GP och Sydsvenskan vågar inte ha någon åsikt medan Skånskan ger Seko nästan helt rätt: ”Genom att varsla 252 tågvärdar och lokförare för att sedan erbjuda dem att söka sina gamla anställningar, fast med sämre villor, har arbetsgivaren betett sig klart oetiskt.” Mattias Karlsson skriver i Kristianstadsbladet och Trelleborgs Allehanda  men eftersom han skriver utifrån en borgerlig syn så väljer han att skenheligt påkalla Almegas och Sekos gemensamma ansvar gentemot tågresenärerna. Naturligtvis ingenting om Almegas arbetsrättsliga skammgrepp.

Är det möjligen Högeralliansens (och Mps) fel som upphandlat lågt?
Helsingborgs dagblad tränger litet djupare under rubriken Systematiskt signalfel  och talar om att Strejken på Öresundstågen är inte bara en konflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare som drabbar tiotusentals resenärer. Den är också ett signalfel för upphandlings-Sverige. Och för ansvariga politiker i Region Skåne. Expressen tiger symtomatiskt medan Svedin i Aftonbladet konstaterar Arbetsgivarnas ovilja att ta ansvar har tvingat fram äöstrejken och det är resenärerna som får betala priset. Trots att flera av läsarna av de ovan nämnda tidningarna direkt berörs av tågkonflikten är det flera som inte har en redaktionell mening i frågan, något som också måste uppfattas som ett ställningstagande. Att de högerallianstidningar som yttrar sig nästan alla tar ställning för arbetsgivaren som betett sig oetiskt enligt principerna i svensk arbetsrätt, är bara en bekräftelse på tidningarnas inställning till oss vanliga väljare. Vad vi på vänstersidan måste ha klart för oss att detta är en del av Högeroffensiven för att skapa en låglönemarknad med fogliga arbetstagare.



Ingen från varken näringslivets sida eller politiker på högerkanten verkar förstå vad den ökade mängden med osäkra anställningar i förlängningen leder till.
En visstidsanställning, oavsett vilket namn den har, leder givetvis till att investeringsmöjligheten i ex bostad/bil eller andra större investeringar för personen ifråga i princip omöjliggörs!
Han/hon får inga lån, ingen kredit!
Han/hon sparar väl medveten om att nästa månad kan det vara en numera 50% a-kassa och/eller socialbidrag som skall betala de löpande räkningarna.

Man vill ju gärna tro och hoppas att näringslivets toppar och även högerpolitiker är minst normalbegåvade men de senaste årens utveckling får mig att tvivla på det för vem har näringslivet tänk skall ha råd att köpa deras produkter i framtiden och hur tänker sig högerpolitiker att tillväxten skall öka när allt flera har ovissa anställningsformer?
I ICA butiken vill folk att vi skall köpa rättvisemärkta produkter. Gäller inte detta för transporter här hemma? Jag kommer att ta bilen så länge jag vet att kollektivtrafikanställa har orimliga anställningsvillkor.


Bo Widegren: Det finns alternativ om du skulle vilja göra en insats: Tala med dina politiker att de skall erbjuda upphandling med hyfsade villkor för anställda och arbeta politiskt för de anställdas villkor.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!



Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM