TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Det ser ut som om Ford kommer att sälja Volvo personvagnar, det är mycket rykten kring försäljningen. Svensk Volvo pekas ut som en tänkbar köpare, ensam eller tillsammans med Renault. Volvo ses som en symbol för Sverige och har satt landet på säkerhetskartan.


Spelar det någon roll ur ett industriellt perspektiv om Volvo är svenskt eller inte? Jag tror det vore bra om en svensk aktör tar över personvagnar och förstärker vår roll som en ledande industriell nation med starkt fokus på utveckling och innovationer.


Är det viktigt att ett svenskt företag äger Volvo personvagnar?


Johan Lundberg



I teorin är Sverige ett för litet land för att i längden vara värdland för en personbilstillverkare. Hemmamarknaden är för liten och svenskarna är för fattiga. Så det är inte säkert att det är idealiskt (med tanke på Volvo och dess anställda i längden) att Volvobil har ett svenskt ägande och svenskt HQ. Det har ju faktiskt tiden med Ford som ägare visat. Det har gått bra.

Samtidigt så finns det fördelar. "Svenskheten" är en del av Volvos identitet, och utan den riskerar hela företaget sin existens.

Detta går dock att behålla även utan ett ägande som har säte i Sverige, se t.ex. på IKEA som ur marknadsföringen blir mer "svenskt" för varje år (i utlandet).

För alla s-info-bloggare kan ju Fords funderingar på att sälja Volvo vara ett självklart exempel på att det kan vara rätt att sälja även ett företag som går utmärkt. Många här verkar inte ha förstått det med tanke på en del argument som används mot försäljningen av statliga företag.
När SAAB gick knackigt så backade Investor ur och GM kom in. Men en sak som nämndes var att SAAB 900 tog något krint 110 mantimmar att tillverka. Japanerna sa att bilen måste produceras på under 40 mantimmar. Detta ansågs omöjligt men jag tror att SAAB 9-3 klarade något på 38 timmar.

Volvo kan väl i och för sig använda 'svenskhet' som en kvalitetsstämpel och använda sig av svensk teknologi för att tillverka en förstklassig felfri bil på 20 timmar.

Sen gäller det att sälja bilen över hela världen, och kanske tillverka den på många fler ställen än Göteborg och Ghent.

Att sälja bilen är kanske inget problem som sådant, men att sälja bilen med mycket stor vinst är inte lätt. Men stor vinst per bil är nödvändigt därför att nästa modella måste bli bättre ur många synpunkter, inte minst miljöanpassningen.

Det skall bli intressant att läsa hur många s-bloggare som entusiastikt kommer att kräva av Odell att köpa Volvo.

För egen del anser jag att detta är mycket riskfyllt och vill inte sätta egna sparpengar i Volvo Personbil AB. Det är mycket lättare att få sätta andras pengar, men då menar jag t.ex. japaner eller koreaner eller varför inte kineser. Indier är väl inte hellr uteslutet. Men Volvo svenkägt? Det tror jag inte på.



Johan Paulsson

Men nu har du fått det här om bakfoten. Ford måste ju sälja ut Volvo för att företaget går dåligt. Men Sverige säljer inte ut statliga företag för att landet går dåligt.
Kjell hedman: Så din taktik när du ska sälja något är att vänta tills det du äger är som minst värt (företaget går dåligt) eller du är som mest desperat (staten går dåligt)?
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM