TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Om innehållet i denna artikel stämmer, se http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13390793.ab förstår jag plötsligt varför regeringen har varit så passiv när det gäller att rädda  SAAB. Enligt artikeln visste de redan från  början att Antonov inte skulle godkännas som ägare till SAAB och har därför valt att inte agera. 

 

Kanske är det därför regeringen har valt att hålla kvar frågan hos en avgående partiledare, som inte kan ställas till svars för detta vid nästa val och kanske är det därför regeringen har varit så ovillig att använda de medel som riksdagen har bemyndigat dem att använda i bilkrisen.

 

Men mot bakgrund av detta kan regeringen inte längre säga att de saknar ansvar. Tvärtom. Regeringens cyniska spel i denna fråga, kan vara den direkta orsaken till varför SAAB inte kan förmå att betala ut löner till sina anställda och att tusentals människor i Trollhättantrakten nu går och funderar vad de måste dra in på för att klara de allra viktigaste utgifterna, nu när löneutbetalningen uteblir.

 



2011-07-28, 17:23  Permalink
Andra bloggar om:  


Bookmark and Share
Du är barnslig: SAAB har inte haft en konkurrenskraftig produkt på många år.

Eller: borde inte även alla sossar ha köpt minst en SAAB i solidaritetens stora namn? Varför har de inte gjort det?





Joakim Jonsson: Nu tycker jag att du är historielös. De akuta penningbekymrerna startade i slutet av 2008, när SAAB precis höll på att ta fram en ny modell. Hade finanskrisen kommit ett år senare, eller om regeringen hade agerat mer resolut är jag säker på att SAAB skulle ägna sig åt att bygga bilar idag, istället för att få fram finansiering. Nu valde regeringen att agera passivt och hjälpte eller snarare stjälpte SAAB med att hänvisa till ett hopplöst EIB-lån att jämföra med andra Europeiska länder som valde att agera. hur de andra regeringarna agerade kan du läsa i en rapport från IFMEtall, som säkert finns på http://www.ifmetall.se
Om jag är så "historielös" då kan du kanske tala om för mig och andra när SAAB hade svarta siffror i resultaträkningen under de senaste 25 åren?

SAAB har inte haft en lönsam, konkurrensskraftig produkt på flera decennier. Det är en löjligt utdragen "dödsdans" som pågått alltför länge isf att sätta bolaget i konkurs och ev kunna göra något av ruinerna.




Joakim Jonsson: Det är ingen, möjligen med undantag av dig, Kaper om SAAB har gått med förlust, men du är inte ensam om att säga detta, då det är en vanlig borgerlig myt som regeringen försöker att lansera. Sanningen är att GM köpte SAAB av den enkla anledningen att de trodde på bilmärket och anledningen till varför vi inte vet om SAAB har gått minus alla år, är att SAAB inte särredovisades i GM:s bolagsrapporter. Det vi vet är att SAAB:s ingenjörskap har används i flera GM-märken och förmodligen är det även i ett utökat samarbete med någon annan, som SAAB chans finns att överleva. Därför tycker jag att det vore bättre om ledningen i SAAB får ägna tid åt att hitta samarbeten, inte att behöva åka Europa runt för att finna kortsiktig finansiering. Dessutom handlar artikeln om regeringens cyniska hantering av SAAB. För om de redan när EIB-lånet togs visste att alla vägar till Antonovfinansiering stängdes, bör de gått ut med detta och då skulle det svenska folket få tagit ställning till om de vill rösta på en regering som stänger dörren för SAAB etc redan i början, eller om de ville ha en annan regering.
"Nu tycker jag att du är historielös. De akuta penningbekymrerna startade i slutet av 2008, när SAAB precis höll på att ta fram en ny modell. Hade finanskrisen kommit ett år senare, eller om regeringen hade agerat mer resolut är jag säker på att SAAB skulle ägna sig åt att bygga bilar idag, istället för att få fram finansiering."

Om detta är din bild av SAAB så undrar jag vem som är historielös...


Joakim Jonsson: Jag har redan svarat på frågan, men jag tror att timingen var viktig. Titta bara på Audi, som kom med nya modeller strax innan krisen. DE lyckades förhållandevis bra att casha in lite av utvecklingskostnaderna innan krisen, medan SAAB brottades med ett dåligt kassaflöde tillföljd av de höga R&D-kostnaderna vid det tillfället.
Inga siffror, Joakim? Sannigen är att SAAB inte tjänade pengar ens på wallenbergarnas tid. Om denna teknik hade varit så viktig och lönsam för GM så skulle de inte ha sålt "hönan som lägger guldägg".

Enligt dig & skribenten i dagens AB, har hela SAAB råkat ut för en "borgerlig komplott"! Kom igen! Vad skulle alliansen vinna på en nedlagd bilfabrik med 3-4 tusen ytterligare arbetslösa?

SAAB har dömts till döden av marknaden som inte vill betala så mycket för bilarna som de kostar i tillverkning. Antonov är annars välkommen att lösa EIB-lånet och ta över hela härligheten men då är han förmodligen inte lika intresserad.






Joakim Jonsson: Om SAAB döms till döden pga att deras bilar är för dyra är en sak. En annan sak är den som jag skriver om dvs att regeringen har varit passiva och dessutom ifrgasätter jag verkligen regeringens jobb med att fixa ett EIB-lån, som hade dessa viktiga restriktioner. Men det är klart att det finns ett samband. Så länge SAAB inte kan producera några bilar pga begränsade medel, blir det svårare att sälja bilar även i framtiden. Problemet är sålunda inte att SAAB bilarna är för dyra utan att det inte finns ngra bilar att sälja.
"Sanningen är att GM köpte SAAB av den enkla anledningen att de trodde på bilmärket och anledningen till varför vi inte vet om SAAB har gått minus alla år, är att SAAB inte särredovisades i GM:s bolagsrapporter."

Finns det inga årsredovisningar och bokslut för SAAB PV? Du verkar inte veta mycket om hur stora koncerner och svensk skattelagstiftning fungerar...


Joakim Jonsson: Jag tror faktiskt inte att SAAB var ett svenskt bolag vid den tidpunkten, men om jag har fel på den punkten kan du ta fram rsredovisningen på bolagsverket och skicka till mig. Jag läser den gärna. Jag har också en viss erfarenhet av att läsa årsredovsningar, då jag har civilekonomexamen, sju års erfarenht som ekonomichef och ca 10 års erfarenhet i finansbranschen.
Kasper Wall

Nu handlar det inte om 3-4 tusen anställda utan i första taget om ca 10 tusen anställda . Sedan får under leverantörerna mindre jobb så då blir det dyrare för volvo. Och volvo ägs av Kina. Och det är lätt för dom då flytta över tillverkningen dit. Och då försvinner en massa jobb...Sedan slår det hårt mot IT sektorn i Sverige, Så dina 4-5 tusen jobb är bara en liten del av problemet.
Joakim, om du nu (utan referens) påstår att SAAB har tillfört något till GM, så kan det ju vara på sin plats av dig att även nämna hur mycket GM satsade i SAAB.

GM sköt till 18,5 miljarder sedan år 2000 till SAAB. Trots det kom SAAB ej på fötter, och gick alltså även back under brinnande högkonjunktur 2007 medan Volvo drog in rejäla summor. Det betyder att varje bil som SAAB tillverkat och sålt har varit en förlustaffär.(http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlorat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24)

Sedan förstår jag inte hur du resonerar. Om det var EIB som stoppade Antonov, och SAAB dessutom visste om detta sedan 2009, på vilket sätt har då regeringen agerat syniskt eller sänt SAAB?


Joakim Jonsson: Nej, Niklas. Ingen har påstått att SAAB redan år 2009 visste om att EIB inte skulle släppa in Antonov som ägare. Då hade de säkert inte lagt ned tusentals timmar på att försöka bli ägare.

De som visste om det var enligt EIB regeringen och därför har regeringen spelat ett cyniskt spel, när de trots denna vetskap har genomfört ägarprövningar som de vet om inte kan leda till önskat resultat.

När det gäller SAAB:s lönsamhet bör du komma ihåg att såväl regeringen som EIB har godkänt den affärsplan, som SAAB lämnade in när de beviljades lånet.
Joakim,
Jo vissa har visst påstått att SAAB visste 2009 att inte tänkt släppa in antonov. Svensk text-tv till exempel.(http://svt.se/svttext/web/pages/109.html)

Kanske ingen dum idé att kolla upp nyheterna innan du spyr konspiratorisk galla över regeringen?

Och angående affärsplanen. ja de har godkänt den så länge någon annan cashar upp mycket pengar.. inte dumt ifall ett företag inte blir lönsamt efter att ha fått 18,5 miljarder..
"Jag har också en viss erfarenhet av att läsa årsredovsningar, då jag har civilekonomexamen, sju års erfarenht som ekonomichef och ca 10 års erfarenhet i finansbranschen"

Då bör du veta att för att bedriva verksamhet i Sverige behövs ett svensk juridisk person... exempelvis genom ett bolag eller filial.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM