TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Beskyllniingarna haglar alltid över SJ när tåggen inte kommer fram. Vad jag vet måste de ha farbar järnväg för att kunna köra.

 

Läs min blogg om detta

 



2011-12-27, 10:47  Permalink
Andra bloggar om:  


Nej, det är inte SJ:s fel. Det är regeringens och miljöpartiets fel. Och Trafikverkets fel. Mp har ju i kampen för lokala särintressen framställt järnvägen som ett helt undermåligt transportmedel och då är det väl föga förvånande om många tror att det är så. Och att det inte finns något annat att göra än att ställa in tågen.

Generellt är väderproblem störst längs kusterna , och i synnerhet Norrlandskusten, där kyla och häftiga snödrev kan ställa till det. Klokt nog byggde man de norrländska järnvägarna en bit innanför kusten. Nu verkade stormen ha kommit västerifrån, och jag har inga uppgifter på om det var värre vid kusten även den här gången. Men någon norrländsk järnväg borde väl ha varit framkomlig, om man bara hade velat.

Det är en något märklig uppgift att stora träd har fallit över banan, eftersom man under slutet av 00-talet utvidgade den trädfria zonen på bägge sidor om våra järnvägar till 20 m. Enstaka ännu högre träd kan förstås ha fallit över banan, och det kan ha funnits risk för skador på kontaktledningen av kringflygande trädgrenar, när stormen var som värst.

Att tågtrafiken inte kan gå efter tidtabellen vid extremt väder, får man nog ha förståelse för. Men totalstopp på alla järnvägar norr om Gävle i över ett dygn saknar motstycke i de norrländska järnvägarnas mer än 120-åriga historia. Detta tyder antingen på ren inkompetens hos Trafikverket, som tagit över ansvaret för järnvägarna för några får år sedan, eller på att man har prioriterat framkomligheten på Europavägarna.

Efter de två senaste, snörika vintrarna har man skaffat bättre resurser för snöröjning av banorna, men det här var man tydligen helt oförberedd på. Skogsmaskiner som kapar grova trädstammar i ett nafs är inte precis någon ogjord uppfinning, och kan väl förses med rälshjul.

På Järnvägsmuseum i Gävle finns flera fullt körbara ånglok, som kan tuffa på i 90 km /tim. Om man befarar kontaktledningsfel. Och dessutom äger det statliga godstågsbolaget ett antal stora diesellok, men det är tydligen vattentäta skott numera mellan SJ:s f.d. persontågsdivision och f.d. godstågsdivision.

Tyvärr saknar moderna personvagnar ångvärmeelemnt, och dieselloken saknar elvärmegeneratorer. De diselektriska tågvärmevagnar, som bl.a. användes för uppvärmning av sovvagnar på de norrländska tvärbanorna, sedan ångloken ersatts med diesellok, har numera sålts till museijärnvägar för användning i ångloksdragna utflyktståg.

På större stationer som Gävle och Sundsvall finns dessutom stationära eluttag för uppvärmning av parkerade personvagnar, som inte är kopplade till lok. Ledig hotellkapacitet brukar också finnas under storhelger, när inga konferenser är inbokade. Nu fick folk sova i sovvagnarna på Stockholm C, trots att banan hela tiden bedömdes farbar till Gävle.

När jag själv jobbade på SJ under 1960-talet var järnvägen det enda transportmedel som fungerade vid extremt väder. Då fick man snöröja växlar manuellt i piskande snöstorm, och det fick jag ibland göra helt ensam. En av de allra värsta dagarna, när jag var helt ensam, vi skulle egentligen ha varit 20 man, fick jag jobba en hel timme innan jag fick infartsväxlarna körbara. Då hade tre tåg väntat utanför stationen, och passagerarna var tvärilskna, för en så stor försening på grund av en snöstorm hade de inte varit med om.

Det finns inget järnvägskunnande alls hos de som bestämmer över järnvägen, de har sina chefskarriärer från helt andra branscher. Och ihopslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket har nu resulterat i ett bottennapp i inkompetens. Detta beror faktiskt inte, som en del nostalgi-sossar tror, på att det finns några privata tågbolag, för de har nog sett till att rekrytera kompetenta chefer.

Jag skulle bli mycket besviken om inte s kräver att Banverket åter blir en egen myndighet /förvaltning. Misstanken att Trafikverket har prioriterat Europavägarna framför järnvägarna räcker.
Vilka medier är det som skyller på SJ? Det skulle vara intressant att se några artiklar eller inslag i radio/TV. Skulle du kunna länka till dem?
Trafiverket har själva bekäftat på sin hemsida att man prioriterade bort järnvägen efersom folk satt instängda i sina bilar av nedblåsta träd. Tågen hade man ju stoppat i förebyggande syfte redan när SMHI gick ut med stormvarning, och då kunde ju folk övernatta inte bara en natt utan två nätter i stillastående tåg på Stockholm Central.

Ärligt talat, Holmlund, så tycker jag att det här är en fullständig skandal. Passagerarna köper dyra biljetter (för det är ju storhelg) av tågbolagen, och tågbolagen (både statliga SJ och privata Veolia, som bl.a. kör chartertåg till fjällturistorterna) betalar banavgifter till Trafikverket, som bara godtyckligt ställer in tågen.

Det finns inget försvar alls för tilltaget, och inte heller finns det något försvar för infrastrukturministern, Catharina Elmsäter-Swärd (m), som på ett tidigt stadium försvarade tilltaget i stället för att ställa kritiska frågor om det verkligen var nödvändigt - och så länge. Den här gången går det inte heller att skylla på den förra socialdemokratiska regeringen, eftersom sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket beslöts först i december 2009.

Jag skulle bli mycket besviken om inte den socialdemokratiska oppositionen ställer regeringen till svars för sveket mot tågbolagen och deras resenärer. Se vad jag skrivit på Björns blogg:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=53391
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM