TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Det är mindre än en månad kvar tills den nya godsbangården invigs. Det är den första i sitt slag som är helt konkurensneutarl och de som besöker området kan se hur det växer fram. Vi hoppas på en god framtid för gods och järnväg och vårt kommunal bolag driver utvecklingen under namnet NLC, Nordic Logistisk Center.

Det har varit många turer innan den blivit som det nu är och våra anställda har gjort ett hästjobb för att få den så ekffektiv och bra som möjligt , men lätt har det inte varit och frågan är hur det gått om vi inte hittat bra sätt att kommunicera med näringsdepartementet i den här frågan. Vui hoppas sjkälvklart att det kommer att komma amassor med nya jobb till Umeå och det blir också ett lyft tror vi för hamnen och den öst sästliga förbindelsen, där vi har flera projekt som jobbar med just utvecklingen över kvarken

En månad tills tågen rullar på Botniabanan


I dag är det exakt en månad kvar innan Botniabanan ska invigas. Den lördagsmorgonen åker jag med buss kl 6 ner till Kramfors där invigningtåget startar.

Det var en lång process och mycket arbete som vi fick göra på hemmaplan innan vi fick ett beslut om att hela järnvägen skulle byggas och ärligt talat tror jag att det var när vi fick med Göran Persson på tåget som beslut om Botniabanan kunde tas med den konstruktion vi förhandlade fram med Bengt-Ove Birgersson som statens förhandlingsman.


Trots att beslutet sedan hade tagits så fanns det många motkrafter mot banan och de kom söderifrån och framför allt från moderat håll.


Jag kan bara konstatera att hade moderaterna fått bestämma så hade det inte blivit någon Botniabana och det ser man ju idag hur de förhindrar en start av Norrbotniabanan. För att järnvägsutvecklingen ska kunna fortsätta är det viktigt att det moderata inflytandet blir så litet som möjligt men med en rödgrön regering kommer det att fortsätta byggas järnväg
Därför vill jag byta regering



2010-07-28, 13:52  Permalink
Andra bloggar om:  


Vad är NLC? Skall verkligen kommunen driva en godisbangård? I gamla goda tiden var det järnvägsoperatören som gjorde det. Det skulle väl i så fall bli Banverket nu? Eller Trafikverket??

Enligt min osvikliga liberala kompass skall en godisbangård drivas av ägaren. Syftet med det skall vara att tjäna pengar. Dessa pengar skall dels betala tillbaka insatt kapital dels se till att underhålla och utveckla anläggningen. Om detta sker bra så skall ägarna få utdelning på sitt kapital och ledningen skall få bra löner.

Det finns bara ett sätt att uppnå alla dessa mål. Nämligen att erbjuda trafikanterna en tjänst som de inte kan få bättre någon annan stans och som de är villiga att betala för. Villiga att betala för av den enkla och oslagbara anledning att de själva tjänar på den.

Vad har NLC med detta att göra?
'Godisbangård' blev inte automatisk rättat och därför slank detta med två gånger. Jag menar naturligtvis 'Godsbarngård'.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM