TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Nu ska bilprovningen privatiseras. Det har man även gjort i Finland och det är de som besiktar bilarna som får stå kalaset. I Finland blev det ungefär dubbelt så dyrt gentemot tidigare. Det kommer det med all säkerhet bli även i Sverige.


Apoteken ska också bli privata och även där kommer vi att få se att priserna skjuter i höjden på samma sätt som i andra länder där de är privata. Det är de sjuka och landstingen som får betala då det blir dyrare



2009-07-14, 13:28  Permalink
Andra bloggar om:  


Bookmark and Share
Men partiet har sagt att apoteken ska man socialisera efter valseger 2010

Man får hoppas att de finns pengar till det då.

Hur tänker en socialist?

Offentlig verksamhet skyddar medborgarna genom att ingen vinst ligger i priset. Privat verksamhet kan inte drivas utan vinst och därför måste priserna stiga.

Socialisten anser att kostnaden är den kostnad, som en tjänsteman räknar fram genom att addera alla ingående delar tills dess att en kostnad kan bestämmas. Den kostnaden är sedan lika med värdet.

Den privata verksamheten är mycket mer komplicerad. Olika personer med olika idéer får fram olika kostnadsbilder. Olika personer med olika idéer får fram olika kvalitetsbilder. Vem har rätt? Det går bara att utläsa från framgångar/bakslag på en marknad. I en fri konkurrens vinner den produkt som erbjuder sina kunder och köpare rätt kvalitet till lägsta pris. Att denna teori fungerar bevisas av de otaliga exempel som vem som helst av oss kan få genom att gå in i ett snabbköp. Likaså kan vem som helst gå från bilhandlare till bilhandlare. Fri marknadsekonomi fungerar två vägar - till tillverkarens fördel och till konsumentens fördel.

Att den offentliga verksamheten har svårigheter bevisas av att samtliga socialistiska länder vi sett sedan andra världskriget har försvunnit och länderna har övergivit den socialistiska idéen om marknadsekonomi. Kvar har vi Kina och några länder till. Intressant är att se vilken utveckling dessa länder kommer att ta i en globaliserad värld. Mer socialaism eller mer marknadsekonomi?

Antag nu, att Lennart får rätt i att priset på bilbesiktning kommer att stiga och att priset på läkemedel kommer att stiga och tillgängligheten kommer att försämras.

Om priset på bilbesiktningen stiger så betyder det, att marknaden accepterar ett högre pris för den service som den nuvarande bilbesiktningen erbjuder. Varför har då bilbesiktningen inte tagit ut ett högre pris eftersom det skulle varit möjligt?
Staten skulle då fått in mer pengar till sin budget och därigenom kunnat investera mer i bidrag till kommuner och landsting och således kunnat sänka skatten som betalas av varje medborgare. Varför gjorde inte staten detta? Endast socialisterna kan svara.

Om priset på läkemedel kommer att stiga och tillgängligheten bli sämre och marknaden accepterar detta så betyder det att staten på samma sätt minskat sina intäkter och alltså fått mindre resurser till sådant som är mer inom statens egentliga uppgifter.

Vi kan bortse från möjligheten av att besiktningar kommer att bli billigare och mer lättåtkomliga och att läkemedel skulle bli billigare och mer lättåtkomliga så skulle det omvända scenariot ändå vara det riktiga. Låt marknadskrafterna sköta bedömningen av kvalitet och priser och den bästa resursanvändningen kommer att vinna.

Endast en övertygad socialist kan förbli övertygad om att exakt den kvaliteten som nu råder och exakt det pris som nu råder är det exakt riktiga. En övertygad nyliberal förblir övertygad om att en politiskt bestämd kvalitet och prisnivå aldrig kan överensstämma med en marknadsmässigt bestämd kvalitet och prisnivå.

Varför anser en socialist att just politiker och andra socialister är bättre på att fastställa kvaliteter och priser än köpare och säljare själva?
Men socialdemokraterna vill ju att det det skall vara dyrt att köra bil av miljöskäl. Därav skatterna.

Om det du skriver om priset stämmer borde du ju vara glad.

Om vi antar att priset fördubblas och medelbilisten kör 1500 mil per år blir det i snitt 20 öre dyrare per mil och år för den genomsnittlige bilisten. Detta skall jämföras med de ca 6 kr i skatt per liter EXKL. moms som en bilist betalar per liter bensin idag; säg 4 kr/mil.
Konstigt att allt som skall privatiseras leder till elände. Borde inte monopolskramarna vilja införa mer monopol om det är så bra med monopol?

Tänk vad mycket billigare maten skulle bli om alla bondgårdar förstatligades, hur mycket billigare alla hus skulle bli om byggbolagen förstatligades eller hur mycket billigare alla varor skulle bli om alla affärer förstatligades eller hur mycket billigare det skulle bli att reparera sin bil om bara det staliga bilreparationsbolaget tilläts. Någon som tror det? Nähä, ingen. Men apotek och bilbesiktning - det är bra att ha monopol för ^^
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM