TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Är i Kiruna för arbetsgruppen i Norrstyrelsen. Vi fick åka via Stockholm upp till Kiruna med ett plan som mellanlandade i Luleå. Förut gick den rutten Stockholm-Umeå-Kiruna. Det har varit flera som pratat om att det var bättre förr för då Kirunaborna kunde nå universitetssjukhuset på ett rimligt sätt.


Även vi från Umeå tycker att det var bättre men den förra rutten men det tycker inte SAS. En av orsakerna till att SAS går dåligt kan kanske vara just förhållandet till sina kunder.


*Urspårad politik
Regeringen ska avreglera järnvägstrafiken då de lever i tron att det löser problemen. Avregleringen av elmarknaden gjorde det inte bättre för kunderna och inte heller flygets avreglering lämnade många positiva effekter.


Förre moderatledaren Ulf Adelsson är helt riktigt kritiskt mot avskaffandet av SJ monopolet. Detta är en komplicerad fråga som kräver eftertanke och det är synd att regeringen inte tänker igenom detta ordentligt, sa han.


I detta har han har rätt och i flera frågor kan man fråga sig om regeringen har tänkt något alls. Ulf får väl ta det med sin fru vid frukostbordet. Men han har rätt när han säger att staten bör ha ett ansvar för ett sammanhängande järnvägsnät och då inte bara spåren.


Så vi får väl se hur regeringen ska lösa trafikeringsansvaret som staten har tillsammans med regionen på Botniabanan. Ska tågföretag få välja lönsamma linjer blir underskotten för samhället större på de olönsamma linjerna eller som ekonomin ser ut nu, mindre trafik. Detta slår mycket hårt mot Norrland.

* Slakten på kollektivtrafiken
Förändringen är inledningen på en slakt av kollektivtrafiken. Det finns en utredning som kommer som rycker sönder kollektivtrafiken. Inriktningen är att operatörer ska få rycka ut lönsamma linjer och resten får samhället ta hand om. Även här blir det dyrare men troligast mindre trafik. Då försvinner de samordningar som inletts, inte minst i vårt län, med övergångar mellan olika linjer som då sannolikt försvinner.


Jag förstår inte att mina kollegor runt om i landet hitintills varit så tysta även om jag vet att de som på den borgliga sidan har satt sig in i förslaget tycker att det totalt slår sönder kollektivtrafiken.


Kollektivtrafiken är inte lönsam ekonomiskt men har andra fördelar inte minst ur klimatsynpunkt för att minska bilåkandet. Det skulle behövas bättre kollektivtrafik och inte sämre som förslaget nu leder till.


* Jobbkrisen
Trollhättan tvingas nu varsla 210 anställda på grund av ekonomin och flest inom skolan. Det gör man för att regeringen inte tillfört tillräckligt med pengar till kommunerna. Och hur kan Lärarnas riksförbund inbilla folk att det blir mer pengar till skolan om staten har ansvaret?


Staten har ett ansvar för pengabristen i kommunerna. Man tyckte det var viktigare att sänka skatten för de som tjänar bäst. De som har det bäst har fått ut sina bonusar medan välfärden urholkas. Det kanske är det som är meningen.


Men det som händer i Trollhättan kommer att komma som en löpeld och flera gånger värre blir det 2010 för jag är säker på att det kommer inga kommunpengar då heller. Budgetdisciplinen är säkert motivet men regeringen har på eget initiativ minskat på intäktssidan. Vi kommer att gå mot en arbetslöshetssituation i vårt land som ingen nu levande person upplevt.



Lennart: Vet du att när jag gick i gymnasiet för riktigt länge sen satt jag och min kompis Ylva och diskuterade hur vi ville ha transport frågan löst. Tror det var någon uppgift vi fick för att beskriva ett framtida drömsamhälle.

Vi kom fram till att tåget skulle vara riktigt billigt och att vid varje station fanns transportsystem till exempel billiga hyrbilar som man kunde ta när man kom fram.

Jag har fortfarande ungefär samma uppfattning. Jag tycker att det skulle kosta max 100 spänn att åka valfri sträcka på tåg inom landet och att inrikesflyget skulle förbjudas på sträckor där det finns snabbtåg. Förresten de behöver inte förbjudas för ingen skulle åka flyg om tåget var billigt. Här kommer såväl miljöargumenten in men också totala samhällsnyttan att folk kan röra sig relativt billigt inom landet. Skattemedel måste till så klart men jag tror att det skulle bära sig på sikt rent nationalekonomiskt.

Det där med att tro att konkurrensutsättning sänker priserna och är bra för konsumenten är ju bara löjligt. Se på arlanda express.

Av de sex avreglerade marknaderna – tele, el, post, inrikesflyg, taxi, järnväg – uppvisar alla utom tele kraftigt stigande priser i konsumentledet, betydligt mer än konsumentprisindex och även efter hänsyn till skatteförändringar. Avregleringen av telemarknaden har skett mot bakgrund av en snabb teknisk utveckling, som i sig självt förändrade själva argumentet för monopolet, dvs. den begränsade kapaciteten, och skapade helt nya förutsättningar för faktiskt fungerande konkurrens.

Så jag hoppas att partiet går ut och deklarerar att denna avreglering kommer att tas tillbaka vid en valvinst 2010. Precis som med apoteksavregleringen.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM