TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Just nu florerar rykten om vår bilindustri med både försäljningar och andra lösningar. Maud Olofsson hon avvisar direkt att staten skall agera. Man ska istället hålla fingrarna borta från bilindustrin då det blir dyrt för skattebetalarna. Men det som skulle kosta mest för Sverige är om fordonsindustrin skulle försvinna helt från Sverige.

Volvo har varit ett företag i framkant när det gäller forskning och utveckling och man har tjänat stora pengar och gett många jobb. Tyvärr blev det inge bra med ett amerikanskt ägande då det är länge sedan USA låg i framkant i forskning, utveckling och i miljöfrågor. Minns jag inte fel så hade Volvo tidigare hunnit ganska långt med hybridbilen.


I USA, marknadens förlovade land, är man inte alls främmande för att staten ska kunna engagera sig i bilindustrin för att rädda jobb och välfärd. I Tyskland är den tyska högerregeringen också i allra högsta grad involverad i att rädda den tyska fordonsindustrin. Exakt samma sak händer även i Frankrike och i Belgien har fordonsindustrin ett ganska omfattande stöd för sin verksamhet. I många länder har dessutom staten sedan tidigare ett delägande i industrin.

Vi kommer att behöva fordon även i framtiden men det behövs pengar för att industrin ska kunna överleva så att man kan forska och utveckla bilar som inte har så stor miljöpåverkan.


I Sverige drar man sig inte för att rädda Carnegie men när det gäller bilindustrin sitter man fast som vilken gammal fundamentalist som helst. Staten behöver inte långsiktigt äga bilindustrin men det behövs ett statligt engagemang under den tid som behövs för att reda upp den situation som nu finns.


Faller svensk fordonsindustri då faller ansvaret på den sittande regeringen och ytterst ansvarig för näringspolitiken är Maud Olofsson. Faller fordonsindustrin så är det ett dråpslag mot jobben och därmed välfärden. De jobb som forskning, utveckling och tillverkning ger kan inte ersättas på något sätt.


Sverige har många av råvarorna till bilarna och råvarorna ska förädlas annars blir vi bara en exportör av våra råvaror som snabbt utarmas utan att vi tar tillvara de övriga mervärdena.



2008-12-02, 17:10  Permalink
Andra bloggar om:  


Bookmark and Share
Hemskt att se den borgerliga regeringen sitta med armarna i kors. Och vårt egna parti verkar tro att satsningar i forskning just nu skulle rädda Volvo från att läggas ner eller att satsningarna skulle få effekter på Volvos biltillverkning. Ägandet är inte Svenskt. Det är det landet som Volvo är ägd i ( USA) som kan utveckla bolaget med statliga forskningsatsningar.

Staten har inte möjlighet att styra de miljötekniska innovationer i bilindustrin om vi inte själva bestämmer över produktionsutvecklingen av Volvobilar genom ägande eller genom att minst ett bolag etablerad i Sverige äger Volvo..

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1232&blogg=28230
Hemskt att se den borgerliga regeringen sitta med armarna i kors. Och vårt eget parti verkar tro att satsningar i forskning just nu skulle rädda Volvo från att läggas ner eller att satsningarna skulle få effekter på Volvos biltillverkning. Ägandet är inte Svenskt. Det är det landet som Volvo är ägd i (USA) som kan utveckla bolaget med statliga forskningssatsningar.

Staten har inte möjlighet att styra de miljötekniska innovationerna i bilindustrin om vi inte själva bestämmer över produktionsutvecklingen av Volvobilar genom ägande eller genom att minst ett bolag etablerad i Sverige äger Volvo.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1232&blogg=28230
Varför kan inte fackföreningarna ta detta ansvar att ta över Volvo eller SAAB? Vilken chans att utforma företagen enligt de idéer som driver rörelsen.
Nog borde du veta att den borgliga regeringen gjort att fackens roll minskat och att de gott och väl kan beöva sina pengar i en kommande konflikt.
Duger inte staten för dig så kanske våra pensionspengar gjorde större nytta i Volvo än att det spekuleras bort i den ruttanste av kapitalismens medel, bank och aktiebörserna
Lennart: Hur många tusen är du själv beredd att skänka till Volvo?
Per Lundqvist han kommer med sina ideér.
Inte första ggn Per försöker förvanska saker.

Menar att facket ska ta över volvo.
Jag anser facket ska företräda arbetarna och ägande ska stat eller privata intressen åta sig.

Det blir en konstig situation om fack både ska företräda arbetarna och samtidigt vara företagägare.

Då vill man som företagsägare hålla nere lönerna men som fack ha upp dem, eller som fack värna om det facket åstadkommit MBL försäkringar sociaförsäkringar o.s.v Men som arbetsgivare kanske man då vill ha bort dessa.

Nä stat eller privata ska äga volvo.
Fack och arbetsgivare ska vara varandras motpoler men hålla en gemensam balans
Tyvärr vill nog inte Bäver-kvinnan Olofsson rädda någon bilindustri eftersom hon lever i villfarelsen att vi alla ska jobba inom serviceverksamheter i framtiden!
Se gärna http://www.ingemarsblogg.webblogg.se
Jag är övertygad om att regeringen följer utvecklingen minut för minut. Helt plötsligt slår nationalismen igenom och är redo att satsa stora pengar för att rädda sina "resp."bilmärken. Vi får se hur mycket sanning det ligger i detta. Ett problem är ju att det finns för många bilmärken just nu i världsproduktion. Där är det kapitalistiska systemet stenhårt, håller du inte måttet slås du obenhörligt ut. Både Volvo och Saab har nischat sig i premiumsegmentet medvetet där Volvo har en liten fördel av att ha åtminstone en mindre bil C30 som motsvarar mer den verklighet som marknaden efterfrågar.
Självklart tycker jag att det vore en oerhörd förlust om Volvo och Saab skulle tvingas lägga ner. Men det känns just nu som ett oerhört svårt läge!
Det handlar inte bara om vem som skall äga Volvo och SAAB utan HUR skall man hitta tillräckligt många köpare, med vilka bildmodeller och var på jordklotet?
Om staten tar över bolagen så löser det inget alls.
Det är bara proffs som kan få fart på detta. Och det är
inte svenska staten.
Jo nog blir det fart på Volvo om staten äger det. Sätt dit vettigt folk som VD samt en vettig styrelse.
Ska det sättas dit en VD av kompismodellvarianten från närngslivet. Då tar den VD-n hela summan. Nä sätt dit en vanlig duktig småföretagsubbe som t.ex. kämpat med legotillverklning åt Volvo. De som klarar det klarar VD-jobbet.
Lönen ska vara max som statsministerns. ca: 130000/ mån, det klarar sig vem som helst på.
Det ska vara den högsta lön en VD ska få ha.
Så enkelt är det.
Hur blir det fart på Volvo om staten äger det?

Och vem ska bilarna säljas till? Vet ni det?

Vilka är Volvos kunder?

För övrigt tror jag inte att någon svensk småföretagare skulle ta i Volvochefsjobbet med tång...
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM