TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Idag var vi 6 kommuner som var inbjudna till näringsdepartementet och arbetsmarknadsdepartementet. Dessutom representanter från Volvo, underleverantörer och fackiga representanter. Vi fick höra vad vi nog alla visste nämligen vilka pengar som finns i budget för arbetsmarknadspolitik, fordonsforskning och andra åtgärder och andra saker som presenterats om omfördelningar för innevarande år. Ur den synpunkten var det inga nyheter.


Däremot är det ett värde att få träffas på detta sätt och ge en redovisning hur det slår i den egna kommunen och redovisa vad vi tror behöver göras. Vi ska väl inte heller göra någon hemlighet att det ser besvärligare ut där personbilarna och underleverantörerna till dessa finns.


Vi har förutom Volvo här i Umeå haft en hel del varsel inom verkstadsindustrin och förstår att en del underleverantörer också kommer att tvingas säga upp folk då man är beroende av Volvo lastvagnar. I runda tal rör de sig nog omkring 800 personer inklusive de visstidsanställda som får gå vilket skulle vara 10% av tillverkningsindustrin och 3% av de privatanställda.


Vi vill ha en samordnare som man instiftat på andra platser och det kommer nog och så behöver vi tillsätta någon arbetsgrupp från kommunen ,facken och företagen för att analysera snabbt vad vi bör göra. Vi måste se till att vi får kompetensutveckling, fler universitetsplatser kanske inom design och även bristyrkesutbildningar då det kommer att finnas bristyrken i industrin framöver. Vi måste se hur både regionala fonden och sociala fonden ska kunna användas i detta och vi ska ha del av de medel som man ska omfördela.

Bara det görs flexibelt så det inte blir samma stuprör som vanligt hos arbetsförmedlingen. Infrastrukturen behöver också byggas ut och Umeåprojektet måste igång så snabbt som möjligt
Självklart tog jag upp detta med transportstödets betydelse och jag kommer att tjata om detta tills jag får se svart på vitt att vi inte får ge detta till alla hytter som produseras då det finns ett tak idag enligt uppgift från Maud från EU, vilket är märkligt så andra länder som Belgien ger stöd och jag tror det var till nattskift och eller i andra typer av anställningsformer. Jag tror fortfarande att vi bestämmer detta här hemma och vi mötte samma sak tidigare tills vi fick den socialdemokratiska regeringen på andra tankar och då godkändes det även av Bryssel och jag ser inte vad som ska ha förändrats sedan om synen på stadsstöd .

Sedan vill jag även se en samlad politik för fordonsindustrin från vårt parti hur vi stimulerar till utveckling av den industrin och inte till avveckling. Jag för min del tror att bilarna i framtiden kommer att drivas med el och då behövs en energipolitik som ger tillräckligt med el och utveckling av tekniken. Elbilar drivna av bilar som inte produserar växthusgaser är framtiden



Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM