TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Idag kommer bloggen lite senare än vanligt och det beror på att jag träffade representanter från metallklubben på Volvo Lastvagnar inför deras förhandlingar om de stora neddragningarna som ska ske. En del i detta beror självklart på den stora oro som finns på finansmarknaden men att det bara är monteringen i Umeå som ska drabbas på monteringssidan och att Gent får vara orörd torde ha att göra med helt andra saker. Själv tror jag transportstödet är en orsak.


Jag har även tidigare uttryckt oro angående monteringens vara i Umeå just på grund av att regeringen har dragit ner på transportstödet. En oro som förstärks varje gång monteringen berörs. Av den information som finns tillgänglig så kan man även konstatera att formen för transportstödet ligger helt på den svenska regeringen. Det är de som bär ansvaret för näringspolitiken. Och transportstödet är det bästa regionala stödet som finns då det utjämnar transportkostnaderna.


I Belgien finns det även andra former av stöd till bilindustrin vilket också säkerligen bidrar till att Volvo tittar på de totala kostnaderna för byggandet av lastbilar. Att den svenska regeringen inte är beredd att göra något åt den situation som sker inom fordonsindustrin riskerar att på sikt hota industrin i Sverige.


Det är ju inte alltför många år sedan monteringen av hytter flyttade från Göteborg till Umeå. Därför måste det ändå anses som rationellt att montera hytten färdigt där den tillverkas och den därefter målas för att sedan montera på chassiet. Blir det inte Belgien så kan Göteborg vara alternativet men oavsett så utarmas industrin i Norrland och transportstödet är än en gång boven.


Positivt är att vi har haft mycket bra kontakter med Volvo i Göteborg och den yttersta ledningen men hur mycket de styr om var produkterna ska tillverkas har jag ingen uppfattning om. Men det är väl som i en kommun att det finns krafter som drar åt olika håll.


Det enda riktiga beslutet som regeringen kan ta är att ta bort det tak som finns för transportstödet och att släppa på prestigen. Vi måste kunna föra en diskussion tillsammans om hur vi räddar den tunga fordonsindustrin i Sverige och där Umeå ingår som en del i detta. Men också att andra åtgärder kommer till för dom som blir arbetslösa.


* Staten bör låna ut direkt till kommunvärlden istället för att detta ska ske via banksystemet
När det gäller bankernas uppträdanden mot kommunerna så finns det mycket att fundera över. Jag vet att de svenska bankerna inte förlorat en enda krona på den offentliga sektorn och skulle man ha gjort det så är de ansvariga själva genom att lägga för låga anbud.

Just nu är det svårt för landets kommuner att få krediter trots att vi gör rätt för oss. Vart alla pengar har tagit vägen vet jag dock inte men det finns väl en risk att de pengar som riksbanken nu pumpar in i bankerna i form av garantier eller lån far till andra svarta hål i form av bonustillägg och annat. Detta istället för att ge krediter till dom som alltid gör rätt för sig.

Det är därför hög tid att fundera på om det inte vore bättre att Kommuninvest eller kommunerna själva fick låna av riksgälden istället för att pumpa in pengar i ett banksystem som är helt eller delvis korrupt.



Jag kan förstå att du lokalt vill se om de dina men generellt så skall ett företag klara sig själv och inte ha några stöd alls. Klarar man sig inte på egen hand så får mn lägga ned, Jag förstår inte denna ständiga jakt på bidrag och att det accepteras. Volvo som ex har ju varit duktiga på att inkassera just detta i hela sin svenska verksamhet. Och du tycks vilja fylla på med våra skattepengar.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM