TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

I veckan har det varit en hel del spekulationer runt Per Nuder. Idag säger han i DN att någon i partikansliet läckt uppgifterna om hans samtal med Mona Sahlin. Det skulle i och för sig inte förvåna mig för ibland verkar det läcka om många saker i interna partiangelägenheter. Och så fort det kommer ut är det alltid en massa folk som villigt springer till media för att få se sig citerad i media och på bloggar sätter också diskussionen i gång med ros och ris. För mig syns det ha formats en konstig kultur i både riksdagsgrupp och delvis partistyrelsen.


Men Mona och Per borde väl veta vilka som har haft kännedom om diskussionerna och båda sitter ju i VU så det är väl att ta bort skvallerbyttorna. Ska för en gångs skull citera en gammal kommunistisk partiledare och säga "någon djävla ordning får det vara i partiet”.

 

Ska ägna resten av bloggen åt några korta reflektioner över den gångna veckan.

* Oroligheter och vissa kommuners agerande
Förra helgen var det oroligt i Åsele då en grupp flyktingar enligt uppgift var de som slog sönder en pizzeria i Åsele då de inte fick köpa öl. I slutet av denna vecka har det varit slagsmål mellan olika invandrargrupper på Östra gymnasiet i Umeå.
Jag har tidigare kritiserat kommuner som tar emot ensamkommande flyktingar för att sedan skicka de vidare till Umeå och på så sätt tjäna pengar på flyktingpolitiken. Det är självklart svårt att veta vad oroligheterna beror på men många har flytt från platser som enbart haft våld som kultur i sitt leverne och det bevisar att vi alltid måste motarbeta allt som har med våld att göra.


* Opinionsundersökningar
Det kan väl inte vara förvånande för en enda person att kd skulle rasa i dessa undersökningar. Sveken om fastighetsskatt, ett nej till högre bensinskatt som sedan blev ett ja, vårdnadsbidrag som en kvinnofråga, samt synen på homosexuella. Sammantaget tycker jag ändå de har klarat sig bra med en politik som är så ute ur tiden.


* Torskar
Nu kommer krav på bojkott av att köpa torsk då den är utrotningshotad. Visst kan det var en åtgärd men risken finns att den fångade torsken går till djurfoder. Detta är en sak för den svenska regeringen och EU att fatta beslut om samt ta ansvar för. Här får inte fiskenäringen styra då de inte inser vad som sker.


* Försvunnet bagage
I veckan har det vistats hur mycket bagage som försvinner, en kostnad som vi får stå via våra försäkringar. Väskorna lämnas in i ett slutet system och endera stjäls de där eller så sker det på bandet när bagaget ska hämtas ut. Det kan inte vara annat än stöld någonstans under den resan. Sånt är enkelt att fixa genom ett utlämnigssystem som i garderober på restauranger. Det måste vara billigare än att alla får stå kostnaden på sina försäkringar då allt ändå ska betalas.


* Utsläpp
Det är klart att det sker en hel del onödiga utsläpp från flyget men vi är många som inte har andra alternativ. Jag fattar inte varför det med dagens teknik ska behöva cirkulera flygplan över Arlanda i väntan på landning. De borde väl vara enkelt att med den avancerade tekniken få planen att dra ned på farten tidigare och därmed släppa ut mindre och ändå kunna landa på samma tid som nu efter att ha cirkulerat runt.



Roligt att du uppskattar flyget och den tillgänglighet i hela landet som flyget medför.

Jag vill däremot klargöra att det inte förekommer regelmässigt att flygplan cirklar över Arlanda i väntan på landning. Om det uppstår kö på Arlanda, får flygplanet inte starttillstånd från tex Umeå. Detta regleras av Eurocontrol i Bryssel.

Den avancerade teknik som du beskriver finns redan och kallas för "Grön inflygning". Det innebär att datorerna hos flygtrafikledningen kommunicerar direkt via datalänk med datorerna i autopiloterna ombord på flygplanen. Därmed kan en exakt tid räknas ut för landning och farten optimeras för det. Från det att planet börjar sjunka in mot Arlanda går det på tomgång ända fram till landningen. Denna teknik sparar ca 200 kilo bränsle och motsvarande utsläpp per landning. Detta genomförs så ofta som möjligt, men tekniken finns ännu bara i SAS modernaste flygplan (Boeing 737).

Visst, det förekommer att det blir kö i luften också. Det kan vara flygningar som kommer längre ifrån och som redan var på väg då något oväntat inträffat, tex ett snöfall som blivit kraftigare än beräknat. Men som sagt, det hör till ovanligheterna.


Lennart Holmlund: Det vore önskvärt om det fungerade som du skriver. Jag är en ganska flitig resenär och det tillhör tyvärr vanligheten att när man kommer på morgonen så får man scirkla något varv. Och är det det minsta lilla snöfafll i Stockholmsområdet är det värre. Det är väl som det är i Umeå vissa rutter som ska följas men när man tittar hur det flygit in och även ut stämmer det inte med hur det ska vara. Ska flyget även ha del i det framtida resandet som jag tycker är det bra om man följer de regler som finns och försöker förbättra logisiken. Det finns mycket att göra där
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM