TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Trav i kväll
Tid har etts att fundera över dagens V65 där det är verkligt fina lopp. Storloppet tippas stå mellan Going Kronos och Citation men jag tycker man även måste ha Camilla Higness i tankarna med Umeåbekantingen Peter Ingves bakom tömmarna. Hon har gjort några riktigt fina insatser på slutet och kommer att ge grabbarna en match. Jag tar med henne på kupongen både på dubbeln och på V65

Hastighetskontroller
Kontroller av hastigheten sker mer och mer med kameror, och hoppet är att hastigheten ska minska och därmed olyckorna. Det här är en polisär sak och pengarna tillfaller statskassan. Däremot är det väghållarna staten via vägverket, kommunerna och så enskilda vägar som får stå kalaset och bygga bort ställen med stor olycksrisk.
I Umeå har vi kostat på en hel del åtgärder för att bygga bort olycksdrabbade platser, inte minst vid skolor och övergångsställen. Vi har också tagit bort många signaler då det visat sig att de platserna är olycksdrabbade .
Barnen litar på att det är grönt vid grön gubbe och går men tyvärr händer det att det blir påkörningar både på fotgängare och att hastiga inbromsningar leder till påkörningar bakifrån med svårartade skador.
Jag har en tro att om kommunerna själva fått ta ansvar för hastighetskontrollerna och få ha kvar intäkterna från fortkörarna skulle vi inte behöva investera lika mycket i vägsystemet för att tvinga ner farten vid exempelvis skolor
Då får man väl kalla det fortkörningsavgift i stället för bot. Det gick att göra om parkeringsböter till avgifter så självklart går det att göra så även då det gäller fortkörning.
Jag har haft en motion till vår partikongress i frågan men de insåg inte fördelarna men jag är övertygad om att det kommer och är övertygad om att jag har Ulf Björnstig på olycksfallsanalysgruppen med mig. Det finns länder där man genomfört förslaget med lyckat resultat. Lika självklart är att vägverket skulle ta ansvaret för det statliga vägsystemet. Ett förslag i min anda kopplar ihop ansvaret för drift och underhåll och ansvaret för trafiksäkerheten där hastighetsbegränsningar och övervakningen ligger
http://www.s-info.se/Holmlund
Vi Vinner i Umeå



2007-07-31, 18:46  Permalink
Andra bloggar om:  


Bookmark and Share
"Jag har en tro att om kommunerna själva fått ta ansvar för hastighetskontrollerna och få ha kvar intäkterna från fortkörarna skulle vi inte behöva investera lika mycket i vägsystemet för att tvinga ner farten vid exempelvis skolor"

Ja jag har haft idéen att folk ska kunna anlita polisen till fartkontroller.. med det gillar inte polisen att man ska få!

Jag som vet när och var och vilken tid det syndas med farten.. skulle kunna betala polisen 500 Kr timmen för kontroll på den tid jag vill och den plats jag vill.

Tio procent av boten som polisen får in tillfaller mig!

Vilken fart det skulle bli.

Folke Andersson
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM