TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Artikel i Helsingborgs Dagblad 16 oktober - www.hd.se


I början av 90-talet besökte jag en familj, vars lille ettårige pojke fått skallen ”kluven” sedan familjens bil blivit påbackad av en lastbil, vars chaufför talade i mobiltelefon. Detta blev för mig signalen till ett antal riksdagsmotioner med krav på att telefonering under bilkörning endast skulle få ske med s k handsfreeutrustning.

 

Motionerna väcktes med ständigt nya forskningsrön som underlag men avslogs med alltmer krystade motiveringar från Vägverket, som menade att lagstiftning på området var onödig. Efterhand har Vägverkets - numera Trafikverkets - negativa hållning mjuknat och deras egna utredningar visar att reaktionstiden ökar med 40 procent vid mobilprat i handhållen telefon. I Sverige beräknas mobiltelefonanvändning orsaka 10-20 människors död i trafiken varje år. Att SMS:a medan man kör bil ökar olycksrisken med hela 23 gånger. Detta är lika farligt som att köra bil kraftigt berusad. Även ett stort antal polisrapporter talar entydigt för att det är förenat med betydande trafikrisker att tala i handhållen telefon under bilfärd. På polishåll talas numera till och med om att telefonering i bil blivit en ren ”landsvägsplåga.”

 

Sverige har antagit det kanske mest avancerade och framsynta programmet för trafiksäkerhet på vägar - NOLLVISIONEN. Men när det gäller mobiltelefonanvändning vid bilkörning är Sverige nu ensamt i Europa om att tillåta mobiltelefonprat vid ratten utan handsfree.
När de obotfärdigas sista förhinder mot en lagstiftning mot mobilpratande under bilfärd utan handsfree, den nyss avgångne infrastrukturministern Åsa Torstensson ©, nu försvunnit från scenen, och sakkunniga på området som bl.a. Motormännen, pläderar för lagstiftning, så borde tiden vara mogen för införande av en lag som kräver handsfreeutrustning vid prat i mobiltelefon under bilkörning.

Bengt Silfverstrand
Tidigare riksdagsledamot (s)



Ett litet förtydligande.

Vägverket finns numera inte.

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart

Transportstyrelsen arbetar med järnvägs-, luftfarts-, sjöfarts- vägtrafik-, körkorts- och yrkestrafikfrågor.



Bengt Silfverstrand: Tack för påpekandet. Då det fortfarande var Vägverket som agerade i samband med motionerna ifråga, så står Vägverket kvar i det sammanhanget medan jag gjort ett förtydligande i en senare mening.
Helt rätt. Mobiltelefoner utan handsfree har inte på förarplatser att göra.

Bra inlägg.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.


Se S-filmklipp med socialdemokrater
Laddar filmer...
VILL DU SE FLER S-KLIPP? BESÖK YOUTUBE.COM