TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Gratis kollektivtrafik då skulle vi tvingas höja skatten med en krona ellr så skära bort all kultur och all fritidsverksamhet

 

Så är läget och de som lägger sådana förslag är inte i verkligheten

 



2014-08-30, 09:08  Permalink
Andra bloggar om:  
Gratis kollektivtrafik är ett effektivt sätt att förstöra kollektivtrafiken, vilket särskilt drabbar resenärer med låga inkomster och /eller udda resebehov, såsom boende i glesbygd eller personer med ovanliga restider eller ovanliga resvägar. Det drabbar även övriga resenärer genom trängsel och otrivsel. De, som har råd till det, kommer att ta bilen i stället.

Och om det så vore möjligt att tillföra kollektivtrafiken mer pengar, motsvarande en krona i skattehöjning, så finns det enormt stora hål i både linjenät och turlistor
som kan fyllas igen. Många glesbygdslinjer trafikeras varken under kvällar eller veckoslut. Under storhelger kan en billös person i glesbygd bli isolerad i hemmet under fem dagar i följd. Så är situationen redan idag. Hur ska det då bli med nolltaxa?

Gratis kollektivtrafik vore alltså ytterst osolidariskt, och det är de fattigaste som drabbas, de som varken har egen bil eller möjlighet att åka taxi. Gratis kollektivtrafik är högerpolitik i röda tomtekläder. Falskvänstern måste avslöjas! Och samma sak gäller förstås extremt låga biljettpriser för alla.

De, som verkligen har låga inkomster, kan få sina reskostnader medräknade i försörjningsstödet. Men se, det är kommunerna för snåla med. En granne till mig, när jag bodde på landet, hade fått pengar till ett månadskort á 670 kr, när socialen plötsligt kom på att han inte behvde åka varje dag, eftersom han var pensionär, och sänkte till 200 kr. Också ett sätt att isolera pensionärer i hemmen.

För kommunen var detta förstås ett nollsummespel, eftersom behovet av kommunala subventioner till kollektivtrafiken därmed ökade med 470 kr. Något för kommunalrådet att tänka på, om du inte redan har gjort det. Det är smart om socialtjänsten delar ut gratis månadskort till behövande i stället för kontanta pengar till ströresor. Då vet man att kollektivtrafiken får pengarna, samtidigt som den hjälpbehövande får en chans att bryta sin isolering.

Det finns mycket som kan göras med kollektivtrafik-taxorna, men målet måste hela tiden vara att maximera biljettintäkterna, utan att trafikkostnaderna skenar iväg. Och det gör de ju om bussar blir fullsatta, så att två bussar måste sättas in vid samma avgångstid. Det är ju vad som kommer att ske, åtminstone i städer av Umeås storlek, om nolltaxa införs. Folk ställer cykeln eller ersätter en hälsosam promand med buss korta sträckor. Det räcker sannolikt inte att höja skatten med en krona för att täcka bortfallet av biljettintäkter.

Busslinjer i glesbygd måste läggas ner för att finansiera den extra fordonsinsatsen längs de trafikstarkaste stråken. Osolidariskt. Kravet på nolltaxa är ett typexempel på hur påstådda, men ej infriade miljövinster, används som murbräcka mot solidariteten!

Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.