Gratis kollektivtrafik då skulle vi tvingas höja skatten med en krona ellr så skära bort all kultur och all fritidsverksamhet
Så är läget och de som lägger sådana förslag är inte i verkligheten
2014-08-30, 09:08 Permalink
Andra bloggar om: Fi Kolllektivtrafik Umeå Skatt Höjd skatt Gratis kollektivtrafik
Gratis kollektivtrafik är ett effektivt sätt att förstöra kollektivtrafiken, vilket särskilt drabbar resenärer med låga inkomster och /eller udda resebehov, såsom boende i glesbygd eller personer med ovanliga restider eller ovanliga resvägar. Det drabbar även övriga resenärer genom trängsel och otrivsel. De, som har råd till det, kommer att ta bilen i stället.
Och om det så vore möjligt att tillföra kollektivtrafiken mer pengar, motsvarande en krona i skattehöjning, så finns det enormt stora hål i både linjenät och turlistor som kan fyllas igen. Många glesbygdslinjer trafikeras varken under kvällar eller veckoslut. Under storhelger kan en billös person i glesbygd bli isolerad i hemmet under fem dagar i följd. Så är situationen redan idag. Hur ska det då bli med nolltaxa? Gratis kollektivtrafik vore alltså ytterst osolidariskt, och det är de fattigaste som drabbas, de som varken har egen bil eller möjlighet att åka taxi. Gratis kollektivtrafik är högerpolitik i röda tomtekläder. Falskvänstern måste avslöjas! Och samma sak gäller förstås extremt låga biljettpriser för alla. De, som verkligen har låga inkomster, kan få sina reskostnader medräknade i försörjningsstödet. Men se, det är kommunerna för snåla med. En granne till mig, när jag bodde på landet, hade fått pengar till ett månadskort á 670 kr, när socialen plötsligt kom på att han inte behvde åka varje dag, eftersom han var pensionär, och sänkte till 200 kr. Också ett sätt att isolera pensionärer i hemmen. För kommunen var detta förstås ett nollsummespel, eftersom behovet av kommunala subventioner till kollektivtrafiken därmed ökade med 470 kr. Något för kommunalrådet att tänka på, om du inte redan har gjort det. Det är smart om socialtjänsten delar ut gratis månadskort till behövande i stället för kontanta pengar till ströresor. Då vet man att kollektivtrafiken får pengarna, samtidigt som den hjälpbehövande får en chans att bryta sin isolering. Det finns mycket som kan göras med kollektivtrafik-taxorna, men målet måste hela tiden vara att maximera biljettintäkterna, utan att trafikkostnaderna skenar iväg. Och det gör de ju om bussar blir fullsatta, så att två bussar måste sättas in vid samma avgångstid. Det är ju vad som kommer att ske, åtminstone i städer av Umeås storlek, om nolltaxa införs. Folk ställer cykeln eller ersätter en hälsosam promand med buss korta sträckor. Det räcker sannolikt inte att höja skatten med en krona för att täcka bortfallet av biljettintäkter. Busslinjer i glesbygd måste läggas ner för att finansiera den extra fordonsinsatsen längs de trafikstarkaste stråken. Osolidariskt. Kravet på nolltaxa är ett typexempel på hur påstådda, men ej infriade miljövinster, används som murbräcka mot solidariteten!
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |